Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w planowaniu gospodarczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w planowaniu gospodarczym
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, podstaw ekonometrii oraz ekonomii.
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz programem STATISTICA.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu STATISTICA.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.4
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.2
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.3
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.2
15
wykłady
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.2
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.3
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.2
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe4
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Studia literaturowe9
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkłydami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników sprawdzianów oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/13_W01
Student ma wiedzę na temat metod planowania gospodarczego.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W12C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/13_W02
Student ma wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W12C-2, C-1T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/13_U01
Student potrafi wykorzystać metody planowania gospodarczego do rozwiazywania problemów praktyki gospodarczej.
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U18C-2, C-1T-L-5, T-L-1, T-W-2, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/13_U02
Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny i program STATISTICA w planowaniu gospodarczym.
E_1A_U03, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U17, E_1A_U18C-2T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/13_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K03, E_1A_K02C-2, C-1T-L-5, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/13_W01
Student ma wiedzę na temat metod planowania gospodarczego.
2,0
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat metod planowania gospodarczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D1/13_W02
Student ma wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
2,0
3,0Student ma wąską wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/13_U01
Student potrafi wykorzystać metody planowania gospodarczego do rozwiazywania problemów praktyki gospodarczej.
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D1/13_U02
Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny i program STATISTICA w planowaniu gospodarczym.
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe planowaniu gospodarczym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/13_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować pracę w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawełek B., Wanat S., Zeliaś A., Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania., PWN, Warszawa, 2008
  2. Zawadzki J. (red), Ekonometryczne metody predykcji dla danych sezonowych w warunkach braku pełnej informacji, Prace US., Szczecin, 1999
  3. Krawczyk S., Metody ilościowe w planowaniu (działalności przedsiębiorstwa), t.1, Beck, Warszawa, 2001
  4. Cieślak M., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  5. G.S. Maddalla, Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  6. Chan F.T.S., Chan H.K, Improving the productivity of order picking of a manualpick and multilevel rack distribution warehouse through the implementation of class-based storage, Elsevier, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417410008547, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zeliaś A., Teoria prognozy, PWE, Warszawa, 1997
  2. Witkowska D., Podstawy ekonometrii i teorii prognozowania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2006
  3. Andersen D.R., Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Wester Cengage Learning, 2019, czternaste
  4. Katarzyna Cheba, Iwona Bąk, Katarzyna Szopik-Depczyńska, Sustainable competitiveness as a new economic category – definition and measurement assessment, Technological and Economic Development of Economics, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.4
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.2
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.3
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.2
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.3
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.2
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe4
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe9
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_W01Student ma wiedzę na temat metod planowania gospodarczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
Treści programoweT-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-W-5Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkłydami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników sprawdzianów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat metod planowania gospodarczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_W02Student ma wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu STATISTICA.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
Treści programoweT-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkłydami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników sprawdzianów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wąską wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_U01Student potrafi wykorzystać metody planowania gospodarczego do rozwiazywania problemów praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu STATISTICA.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
Treści programoweT-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-W-5Zaliczenie pisemne.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkłydami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników sprawdzianów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_U02Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny i program STATISTICA w planowaniu gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie informatyczno-komunikacyjne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu STATISTICA.
Treści programoweT-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników sprawdzianów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe planowaniu gospodarczym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu STATISTICA.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym.
Treści programoweT-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkłydami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników sprawdzianów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować pracę w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0