Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Komputerowa analiza ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowa analiza ekonomiczna
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 0,60,50zaliczenie
wykładyW5 5 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość analizy ekonomicznej i finansowej
W-2znajomość podstaw ekonomii
W-3umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1dostarczenie wiedzy i umiejętności identyfikacji źródeł informacji oraz zaprezentowania technik diagnostyki ekonomiczno-finansowej
C-2dostarczenie umiejętności ustalania zależności między zjawiskami i procesami społeczno-ekonomicznymi oraz konstruowania wniosków i scenariuszy rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obrót, produkcja, przychody ze sprzedaży. Dynamika i struktura obrotów.2
T-L-2Analiza lokalnych i regionalnych przepływów pieniężnych. Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na wielkości budżetów4
T-L-3Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści.4
10
wykłady
T-W-1Obszary analizy ekonomicznej. Wskaźniki i mierniki. Narzędzia prezentacji danych1
T-W-2Ocena sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych i JST1
T-W-3Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.1
T-W-4Analiza wskaźnikowa i ekonomiczno-finansowa przedsięwzięć rozwojowych1
T-W-5Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2opracowanie analizy zadanego zjawiska społeczno-gospodarczego5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia2
A-W-3czytanie wskazanej literatury3
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
M-3metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ustna ocena formująca w trakcie kursu
S-2Ocena podsumowująca: test weryfikujący zakres merytoryczny
S-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie analizy wybranego obszaru społeczno-ekonomicznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien identyfikować źródła danych do analizy oraz interpretować przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych
E_1A_W06, E_1A_W12C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-3, M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/05_U01
umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U11C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/05_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy, umiejetność wykorzystania jej w praktyce.
E_1A_K04, E_1A_K02C-2, C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-5M-3, M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien identyfikować źródła danych do analizy oraz interpretować przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych
2,0Prezentuje śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, w niepełny sposób identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/05_U01
umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju
2,0Prezentuje śladowy poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
5,0Prezentuje wysoki poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/05_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy, umiejetność wykorzystania jej w praktyce.
2,0
3,0Zdolnośc stosowania wiedzy, umiejetności i zdolnosci osobistych i społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009, wydanie trzecie zmienione i aktualnione
  2. Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Waśniewski E., Wersty B., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2001, wydanie 5
  3. Jerzemowska M. red., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Warszawa, PWE, 2018, wydanie 4 zmienione

Literatura dodatkowa

  1. Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009
  2. Kramarov S.; Sakharova L.; Belyaev A., Analysis of financial and economic indicators of agricultural enterprises in the region based on open data sources, E3S Web of Conferences, Open Access, 2020, https://doaj.org/article/103c9d8bd43a41f0a23e27c1cad18c35

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obrót, produkcja, przychody ze sprzedaży. Dynamika i struktura obrotów.2
T-L-2Analiza lokalnych i regionalnych przepływów pieniężnych. Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na wielkości budżetów4
T-L-3Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszary analizy ekonomicznej. Wskaźniki i mierniki. Narzędzia prezentacji danych1
T-W-2Ocena sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych i JST1
T-W-3Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.1
T-W-4Analiza wskaźnikowa i ekonomiczno-finansowa przedsięwzięć rozwojowych1
T-W-5Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2opracowanie analizy zadanego zjawiska społeczno-gospodarczego5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia2
A-W-3czytanie wskazanej literatury3
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien identyfikować źródła danych do analizy oraz interpretować przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1dostarczenie wiedzy i umiejętności identyfikacji źródeł informacji oraz zaprezentowania technik diagnostyki ekonomiczno-finansowej
Treści programoweT-W-2Ocena sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych i JST
T-W-3Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.
T-W-4Analiza wskaźnikowa i ekonomiczno-finansowa przedsięwzięć rozwojowych
T-W-1Obszary analizy ekonomicznej. Wskaźniki i mierniki. Narzędzia prezentacji danych
T-W-5Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie analizy wybranego obszaru społeczno-ekonomicznego
S-2Ocena podsumowująca: test weryfikujący zakres merytoryczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, w niepełny sposób identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/05_U01umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2dostarczenie umiejętności ustalania zależności między zjawiskami i procesami społeczno-ekonomicznymi oraz konstruowania wniosków i scenariuszy rozwoju
Treści programoweT-L-2Analiza lokalnych i regionalnych przepływów pieniężnych. Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na wielkości budżetów
T-L-1Obrót, produkcja, przychody ze sprzedaży. Dynamika i struktura obrotów.
T-L-3Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie analizy wybranego obszaru społeczno-ekonomicznego
S-1Ocena formująca: ustna ocena formująca w trakcie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje śladowy poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
5,0Prezentuje wysoki poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/05_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy, umiejetność wykorzystania jej w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2dostarczenie umiejętności ustalania zależności między zjawiskami i procesami społeczno-ekonomicznymi oraz konstruowania wniosków i scenariuszy rozwoju
C-1dostarczenie wiedzy i umiejętności identyfikacji źródeł informacji oraz zaprezentowania technik diagnostyki ekonomiczno-finansowej
Treści programoweT-L-2Analiza lokalnych i regionalnych przepływów pieniężnych. Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na wielkości budżetów
T-L-1Obrót, produkcja, przychody ze sprzedaży. Dynamika i struktura obrotów.
T-L-3Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści.
T-W-5Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie analizy wybranego obszaru społeczno-ekonomicznego
S-2Ocena podsumowująca: test weryfikujący zakres merytoryczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zdolnośc stosowania wiedzy, umiejetności i zdolnosci osobistych i społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0