Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych
Specjalność Handel zagraniczny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii.
W-2Opanowanie podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu teorii międzynarodowej konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Typologia koncepcji konkurencyjności.3
T-A-2Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.4
T-A-3Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.3
T-A-4Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.3
T-A-5Metody oceny konkurencyjności kraju.4
T-A-6Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.3
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności2
T-W-2Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych2
T-W-3Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych4
T-W-4Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji2
T-W-5Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów2
T-W-6Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie się do zajęć20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wprowadzenie teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Dyskusje w grupach
M-4Studia przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/07_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
E_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-4, M-2, M-1S-1
E_1A_D2/07_W02
Student zna sposoby diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
E_1A_W03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5M-3, M-4, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/07_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
E_1A_U02, E_1A_U21C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5M-3, M-4, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/07_K01
Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
E_1A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5M-3, M-4, M-2, M-1S-1
E_1A_D2/07_K02
Student umie ocenić zdolnośc konkurencyjną poszczególnych krajów.
E_1A_K03, E_1A_K05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5M-3, M-4, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/07_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
E_1A_D2/07_W02
Student zna sposoby diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
2,0Student zna poniżej 60% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
3,0Student zna od 60 do 69% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
3,5Student zna od 70 do 79% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
4,0Student zna od 80 do 89% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
4,5Student zna od 90 do 95% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
5,0Student zna od 96 do 100% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/07_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/07_K01
Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
E_1A_D2/07_K02
Student umie ocenić zdolnośc konkurencyjną poszczególnych krajów.
2,0Student zna poniżej 60% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
3,0Student zna od 60 do 69% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
3,5Student zna od 70 do 79% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
4,0Student zna od 80 do 89% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
4,5Student zna od 90 do 95% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
5,0Student zna od 96 do 100% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.

Literatura podstawowa

  1. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004
  2. Misala J., Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki narodowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2011
  3. Grzegorczyk W., Krawiec W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2019
  4. Ulber Eskil, New Perspectives on internationalization and Competitiveness, Springer-Verlag GmbH, Arlington, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Reijlan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining and Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, Tartu, 2000
  2. praca zbiorowa, Internet a zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Typologia koncepcji konkurencyjności.3
T-A-2Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.4
T-A-3Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.3
T-A-4Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.3
T-A-5Metody oceny konkurencyjności kraju.4
T-A-6Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności2
T-W-2Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych2
T-W-3Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych4
T-W-4Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji2
T-W-5Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów2
T-W-6Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie się do zajęć20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie litaratury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/07_W01Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu teorii międzynarodowej konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności
T-W-2Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych
T-W-3Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych
T-W-4Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji
T-W-5Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów
T-W-6Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki
Metody nauczaniaM-3Dyskusje w grupach
M-4Studia przypadku
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wprowadzenie teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/07_W02Student zna sposoby diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu teorii międzynarodowej konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-1Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-2Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-A-3Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-A-4Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-6Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-5Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-3Dyskusje w grupach
M-4Studia przypadku
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wprowadzenie teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna poniżej 60% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
3,0Student zna od 60 do 69% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
3,5Student zna od 70 do 79% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
4,0Student zna od 80 do 89% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
4,5Student zna od 90 do 95% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
5,0Student zna od 96 do 100% sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/07_U01Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu teorii międzynarodowej konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-1Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-2Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-A-3Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-A-4Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-6Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-5Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-3Dyskusje w grupach
M-4Studia przypadku
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wprowadzenie teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/07_K01Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu teorii międzynarodowej konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-1Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-2Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-A-3Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-A-4Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-6Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-5Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-3Dyskusje w grupach
M-4Studia przypadku
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wprowadzenie teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D2/07_K02Student umie ocenić zdolnośc konkurencyjną poszczególnych krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu teorii międzynarodowej konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-1Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-2Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-A-3Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-A-4Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-6Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-5Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-3Dyskusje w grupach
M-4Studia przypadku
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wprowadzenie teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna poniżej 60% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
3,0Student zna od 60 do 69% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
3,5Student zna od 70 do 79% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
4,0Student zna od 80 do 89% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
4,5Student zna od 90 do 95% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.
5,0Student zna od 96 do 100% sposobów oceny zdolności konkurencyjnej kraju.