Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza ekonomiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada elementarną znajomość rachunkowości i nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | student umie rozpoznawać podstawowe kategorie ekonomiczne oraz umie wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk gospodarczych |
W-3 | student posiada umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego |
W-4 | student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów o metodach i technikach analitycznych w działalności podmiotów gospodarczych |
C-2 | zapoznanie studentów z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w analizie ekonomicznej podmiotów gospodarczych |
C-3 | ukształtowanie umiejętności prawidłowego analizowania sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz wiązania wyników z systemami decyzyjnymi podmiotów gospodarczych |
C-4 | ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | metody analizy ekonomicznej. wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian | 2 |
T-L-2 | analiza produkcji, rytmiczność, struktura asortymentowa | 2 |
T-L-3 | analiza środków trwałych i wyposażenia. analiza zapasów, analiza zatrudnienia | 3 |
T-L-4 | kolokwium zaliczeniowe | 1 |
T-L-5 | wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat. | 3 |
T-L-6 | analiza wskaźnikowa (rentowność, płynnosć, zadłużenie) | 5 |
T-L-7 | próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna | 2 |
T-L-8 | Analiza kosztów | 4 |
T-L-9 | ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych | 6 |
T-L-10 | prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządazniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analizy | 1 |
T-W-2 | Analiza produkcji. Rytmiczność produkcji. Struktura asortymentowa. Analiza Jakości produkcji | 1 |
T-W-3 | Analiza środków trwałych i wyposażenia. Analiza zapasów. Analiza zatrudnienia | 1 |
T-W-4 | Wstępna analiza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych | 2 |
T-W-5 | Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa | 1 |
T-W-6 | Analiza kosztów - istota, funkcje, klasyfikacja kosztów, badanie w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, ocena odchyleń, analiza kosztu jednostkowego | 1 |
T-W-7 | Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna | 1 |
T-W-8 | Analiza efektywności przedsięwzieć rozwojowych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 8 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | przygotowanie własnej oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego | 9 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | czytanie i analiza wskazanej literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienia |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów |
M-4 | Metody aktywizujące: metoda prypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych |
S-2 | Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów |
S-3 | Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach |
S-4 | Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzenie stopnia przyswojenia wiadomości merytorycznych |
S-5 | Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego |
S-6 | Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C10_W01 zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze | E_1A_W06, E_1A_W12 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-5, S-1, S-6 |
E_1A_C10_W02 ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego | E_1A_W07, E_1A_W06 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-5, S-1, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C10_U01 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U21 | — | C-4, C-3 | T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-5 |
E_1A_C10_U02 interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa | E_1A_U08, E_1A_U10 | — | C-4, C-3 | T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-10 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-5 |
E_1A_C10_U03 analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych | E_1A_U11 | — | C-4, C-3 | T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-10 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C10_K01 umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności | E_1A_K02 | — | C-4, C-3 | T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3 | S-3, S-5 |
E_1A_C10_K02 Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie | E_1A_K02 | — | C-4, C-3 | T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-10 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C10_W01 zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze | 2,0 | Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego |
3,0 | Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. | |
4,0 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
4,5 | Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
5,0 | Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
E_1A_C10_W02 ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego | 2,0 | Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego |
3,0 | Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
4,0 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
4,5 | Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych | |
5,0 | Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C10_U01 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu |
3,0 | Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki | |
3,5 | Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki | |
4,0 | Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki | |
4,5 | Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki | |
5,0 | Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki | |
E_1A_C10_U02 interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa | 2,0 | Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej |
3,0 | Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
3,5 | Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
4,0 | Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
4,5 | Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
5,0 | Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
E_1A_C10_U03 analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn |
3,0 | Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
3,5 | Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
4,0 | Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
4,5 | Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
5,0 | Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C10_K01 umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności | 2,0 | Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania |
3,0 | Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania | |
3,5 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania | |
4,0 | Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania przekonania | |
4,5 | Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania | |
5,0 | Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania | |
E_1A_C10_K02 Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie | 2,0 | Brak świadomości uczenia się przez całe życie |
3,0 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie |
Literatura podstawowa
- Bednarski L. Borowiecki R., i inni, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna Wrocław, Wrocław, 2001, wydanie piąte poprawione i uzupełnione
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa wg. standardów światowych, PWN, Warszawa, 2006, Wydanie trzecie zmienione i uaktualnione
Literatura dodatkowa
- D. Wędzki, Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009
- G. Gołębiowski, A. Tłaczała, Analiza finansowa w teorii i praktyce, Difin, Warszawa, 2009
- Magdalena Jerzemowska, Analiza Ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2018
- Kramarov S.; Sakharova L.; Belyaev A., Analysis of financial and economic indicators of agricultural enterprises in the region based on open data sources, E3S Web of Conferences, Open Access, 2020, 210, p. 13004, https://doaj.org/article/103c9d8bd43a41f0a23e27c1cad18c35