Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Marketing w handlu i usługach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing w handlu i usługach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką działalności marketingowej w handlu i usługach
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Specyfika działalności usługowej2
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku2
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów2
T-A-4Handel internetowy2
T-A-5Opakowania w handlu2
T-A-6Promocja usług2
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą2
T-A-8Sprzedaż osobista2
T-A-9Technika i technologia sprzedaży2
T-A-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi2
T-A-11Segmentacja rynku usług1
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług1
T-A-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy2
T-A-14Zaliczenie1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygowanie studium przypadku12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O22_W01
Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
E_1A_W05C-1T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-13, T-A-12, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-11M-1, M-2S-1
E_1A_O22_W02
Posiada wiedzę w zakresie marketingu usług
E_1A_W15C-2T-A-4, T-A-8, T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-13, T-A-12, T-A-10, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-11M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O22_U01
Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
E_1A_U11C-2T-A-4, T-A-8, T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-3M-3S-3, S-4
E_1A_O22_U02
umiejętność organizowania pracy swojej i zespołu
E_1A_U03C-2T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-13, T-A-12, T-A-10, T-A-6, T-A-5, T-A-11M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O22_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K01C-2T-A-4, T-A-2, T-A-7, T-A-12, T-A-6, T-A-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O22_W01
Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
2,0nie opanował
3,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej i potrafi podać przykłady
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O22_W02
Posiada wiedzę w zakresie marketingu usług
2,0Nie posiada wiedzy
3,0Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym z plusem
4,0Posiada wiedzę w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę w stopniu dobrym z plusem
5,0Posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O22_U01
Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność opracowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O22_U02
umiejętność organizowania pracy swojej i zespołu
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O22_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów
3,0Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów w sposób odtwórczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Jonas, A. Czubała, J. Wiktor, T. Smoleń, Marketing usług, Wolters Kluwer, 2012
  2. J. DYCZKOWSKA, A. OCZACHOWSKA, D. OCZACHOWSKI, MARKETING USŁUG PODSTAWY TEORETYCZNE I PRAKTYKA, Wyd. PK, Koszalin, 2016
  3. J. Wirtz, Ch. Lovelock, Services Marketing: People, Technology, Strategy, World Scientific Publishing Company, 8 edition, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Mazur R., E-marketing w praktyce, w: Jak złowić klienta?, Szczecin, 2008
  2. Perenc J., Marketing usług, Wyd. US, Szczecin, 2005
  3. Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa, 1997
  4. J. Wirtz, Ch. Lovelock, P. Chew, Essentials of Services Marketing: Wirtz Essentials of Services Marketing, Pearson, 2017, Global Edition 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Specyfika działalności usługowej2
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku2
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów2
T-A-4Handel internetowy2
T-A-5Opakowania w handlu2
T-A-6Promocja usług2
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą2
T-A-8Sprzedaż osobista2
T-A-9Technika i technologia sprzedaży2
T-A-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi2
T-A-11Segmentacja rynku usług1
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług1
T-A-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy2
T-A-14Zaliczenie1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygowanie studium przypadku12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22_W01Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką działalności marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-4Handel internetowy
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
T-A-1Specyfika działalności usługowej
T-A-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
T-A-6Promocja usług
T-A-5Opakowania w handlu
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-A-11Segmentacja rynku usług
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej i potrafi podać przykłady
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22_W02Posiada wiedzę w zakresie marketingu usług
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-4Handel internetowy
T-A-8Sprzedaż osobista
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-A-9Technika i technologia sprzedaży
T-A-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
T-A-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi
T-A-6Promocja usług
T-A-5Opakowania w handlu
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-A-11Segmentacja rynku usług
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy
3,0Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym z plusem
4,0Posiada wiedzę w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę w stopniu dobrym z plusem
5,0Posiada wiedzę w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22_U01Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-4Handel internetowy
T-A-8Sprzedaż osobista
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-A-1Specyfika działalności usługowej
T-A-6Promocja usług
T-A-5Opakowania w handlu
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność opracowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22_U02umiejętność organizowania pracy swojej i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-4Handel internetowy
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-A-9Technika i technologia sprzedaży
T-A-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
T-A-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi
T-A-6Promocja usług
T-A-5Opakowania w handlu
T-A-11Segmentacja rynku usług
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O22_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-4Handel internetowy
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
T-A-6Promocja usług
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów
3,0Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów w sposób odtwórczy
3,5
4,0
4,5
5,0