Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości leśnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości leśnych | ||
Specjalność | Wycena nieruchomości | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu praw do nieruchomości, rynku nieruchomości oraz metod i technik wyceny |
W-2 | Posiadanie umiejętności doboru źródeł i gromadzenia danych na potrzeby wyceny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych pojęć z zakresu leśnictwa niezbędnych do wyceny nieruchomości leśnych |
C-2 | Umiejętność identyfikacji części składowych nieruchomości leśnych oraz wyceny gruntu leśnego i jego części składowych przy użyciu właściwych metod |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wycena nieruchomości leśnych w podejściu porównawczym oraz podejściu dochodowym | 2 |
T-A-2 | Wycena nieruchomości leśnych w podejściu mieszanym - określanie wartości gruntu oraz wartości drzew i drzewostanów jako części składowych gruntu | 2 |
T-A-3 | Wycena nieruchomości leśnych w podejściu kosztowym | 2 |
T-A-4 | Wycena nieruchomości zadrzewionych i zakrzewionych, wycena parków, ogrodów ozdobnych i zieleńców | 1 |
T-A-5 | Zaliczenie | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy leśnictwa: pojęcia dotyczące lasów i drzewostanów, plan urządzenia lasu, uproszczony plan urządania lasu, inwentaryzacja stanu lasu, przestrzenny podział lasów | 2 |
T-W-2 | Podstawowe zasady ochrony lasów. Ograniczenia w obrocie gruntami leśnymi | 2 |
T-W-3 | Gospodarowanie nieruchomościami leśnymi będącymi w zarządzie Lasów Państwowych | 2 |
T-W-4 | Grunty zadrzewione i zakrzewione | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 17 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny, objaśnienie i wyjaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne oceniające umiejetność obliczania wartości przy zastosowaniu właściwej metody w zależności od rodzaju nieruchomości i praw do nieruchomości oraz celu wyceny |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/4.3_W01 Rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania gruntów leśnych i części składowych nieruchomości leśnych | E_2A_W06 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D7/4.3_W02 Formułuje cele i objaśnia potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | E_2A_W08, E_2A_W09 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/4.3_U01 Analizuje dane, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości leśnych oraz ich części składowych | E_2A_U01 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D7/4.3_U02 Szacuje wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | E_2A_U02 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/4.3_K01 Świadomy znaczenia szacowania wartości w gospodarce | E_2A_K02 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/4.3_W01 Rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania gruntów leśnych i części składowych nieruchomości leśnych | 2,0 | nie rozróżnia cech specyficznych i sposobów szacowania gruntów leśnych i części składowych nieruchomości leśnych |
3,0 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania gruntów leśnych i części składowych nieruchomości leśnych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania gruntów leśnych i części składowych nieruchomości leśnych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania gruntów leśnych i części składowych nieruchomości leśnych w stopniu dobrym | |
4,5 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania gruntów leśnych i części składowych nieruchomości leśnych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | rozróżnia cechy specyficzne i sposoby szacowania gruntów leśnych i części składowych nieruchomości leśnych w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/4.3_W02 Formułuje cele i objaśnia potrzebę szacowania wartości według obowiązujących przepisów prawa | 2,0 | nie formułuje celów i nie objaśnia potrzeb szacowania wartości według obowiązujacych przepisów prawa |
3,0 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu dostatecznym | |
3,5 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu dobrym | |
4,5 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | formułuje cele i objaśnia potrzeby szacowania wartości według obowiazujących przepisów prawa w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/4.3_U01 Analizuje dane, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości leśnych oraz ich części składowych | 2,0 | nie analizuje, nie dobiera i nie stosuje sposobów wyceny nieruchomości leśnych oraz ich części składowych |
3,0 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości leśnych oraz ich części składowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości leśnych oraz ich części składowych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości leśnych oraz ich części składowych w stopniu dobrym | |
4,5 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości leśnych oraz ich części składowych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | analizuje, dobiera i stosuje sposoby wyceny nieruchomości leśnych oraz ich części składowych w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/4.3_U02 Szacuje wartość w zależności od celów wyceny według obowiązujących przepisów | 2,0 | nie szacuje wartości w zależności od celów według obowązujących przepisów |
3,0 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu dobrym | |
4,5 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | szacuje wartość w zależności od celów według obowązujących przepisów w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/4.3_K01 Świadomy znaczenia szacowania wartości w gospodarce | 2,0 | brak świadomości znaczenia wyceny w gospodarce |
3,0 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarce w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarcee w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomy znaczenia wyceny w gospodarce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Nowak A., Wycena nieruchomości leśnych, Edukcaterra, Olsztyn, 2017
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kluwer, 2020
- Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjka M., Tarasiewicz M., Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021
Literatura dodatkowa
- Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, Kwartalnik
- Akty prawne z zakresu wyceny nieruchomości leśnych
- J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Olsztyn, 2018
- Manya M. Mooya, Real Estate Valuation Theory. A Critical Appraisal, Springer, 2016