Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie warunków pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie warunków pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw organizacji i zarządzania bądź ergonomii i mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych. |
C-2 | Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy. |
C-3 | Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcia wprowadzające. | 1 |
T-A-2 | Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy. | 1 |
T-A-3 | Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy. | 1 |
T-A-4 | Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy. | 2 |
T-A-5 | Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego. | 1 |
T-A-6 | Mierzenia i normowanie czasu pracy, metody normowania pracy. | 2 |
T-A-7 | Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy. | 1 |
T-A-8 | Warunki materialne środowiska pracy: czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne środowiska pracy. | 1 |
T-A-9 | Lean manufacturing - case study | 1 |
T-A-10 | Zaliczenie. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach | 12 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów. | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego | 9 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące ( film, ekspozycja). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C12_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy. | E_2A_W10 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C12_U01 Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował. | E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U11 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8 | M-3, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C12_K01 Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy. | E_2A_K02 | — | C-3, C-2 | T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-9, T-A-8 | M-3, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C12_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy. | 2,0 | |
3,0 | Zna metody badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C12_U01 Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował. | 2,0 | |
3,0 | Ocenia warunki pracy, formułuje propozycje usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C12_K01 Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy. | 2,0 | |
3,0 | Kompetentny do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bieniok H. i in., Metody sprawnego zarządzania, Wyd. Placet, Warszawa, 2004, s. 56-161.
- Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K., Zarządzanie. Produkcja i usługi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997, s. 266-331
- Palczak A., Badanie stanowisk pracy punktowymi metodami wartościowania pracy, Apex, Zabrze, 1997
- Wołk R., Strzelecki T., Badanie metod i normowanie pracy, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
- Jacukowicz Z., Praca i jej opłacanie. System taryfowy. Przykładowy taryfikator kwalifikacyjny, ODDK Gdańsk, Gdańsk, 2002
- Andrzej Uzarczyk, Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2006
- Wanda Bukała, Ergonomiczne warunki pracy, WSiP, Warszawa, 2015
- Michael Balle, Daniel Jones, Jacques Chaize, Orest Fiume, tłumaczenie Bartosz Sałabut, Strategia Lean, MT Biznes, Warszawa, 2019
- Sławińska Małgorzata, Ergonomic engineering of technological devices, Politechnika Poznańska, Poznań, 2019
Literatura dodatkowa
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 1997
- Zużewicz K., Kwarecki K., Skutki fizjologiczne pracy zmianowej, CIOP, Warszawa, 1999
- Zużewicz K., Kwarecki K., Praca zmianowa : skutki i profilaktyka : poradnik pracownika zmianowego, CIOP, Warszawa, 2000
- red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1999
- PN-EN 12665:2003, Światło i oświetlenie. Podstawowe terminy oraz kryteria określania wymagań dotyczących oświetlenia., 2003
- Stroińska Ewa, Elastyczne formy zatrudnienia. Telepraca, zarządzanie pracą zdalną., Wydawnictwo Poltex, Warszawa, 2012