Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Transport i spedycja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport i spedycja | ||
Specjalność | Logistyka w biznesie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość elementarnych zagadnień dotyczących środków transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych pojęć zwiazanych z transportem i spedycją |
C-2 | Zrozumienie roli transportu i spedycji w funkcjonowaniu gospodarki narodowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki transportu | 1 |
T-W-2 | Transport jako przedmiot badań ekonomicznych | 1 |
T-W-3 | Rola transportu w łańcuchu dostaw | 1 |
T-W-4 | Popyt na usługi transportowe | 1 |
T-W-5 | Podaż usług transportowych | 1 |
T-W-6 | Przedsiębiorstwa transportowe | 1 |
T-W-7 | Konkurencja w transporcie | 1 |
T-W-8 | Zatrudnienie w transporcie | 1 |
T-W-9 | Koszty i ceny w transporcie | 2 |
T-W-10 | Infrastryktura transportowa | 2 |
T-W-11 | Polityka transportowa | 1 |
T-W-12 | Ekologiczne aspekty transportu | 2 |
T-W-13 | Specyfika transportu: wodnego, drogowego, kolejowego i lotniczego | 2 |
T-W-14 | Pojęcie spedycji. Rola spedycji w gospodarce narodowej | 1 |
T-W-15 | Status prawny spedytora w Polsce i na świecie | 1 |
T-W-16 | Zaliczenie | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie literatury | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 27 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/2.1_W01 Zna pojęcia zwiazane z transportem i spedycją | E_2A_W05, E_2A_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
E_2A_D5/2.1_W02 Ma wiedzę nt. znaczenia transportu i spedycji w prawidłowym funkcjonowaniu procesów gospodarczych | E_2A_W02, E_2A_W10 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/2.1_U01 Potrafi odnieść zagadanienia teoretyczne do rzeczywistości gospodarczej | E_2A_U01, E_2A_U10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
E_2A_D5/2.1_U02 Potrafi interpretować dane dotyczące polskiego systemu transportowego i spedycji | E_2A_U01 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/2.1_K01 Student jest kreatywny i otwarty na propozycje pozostałych członków zespołu | E_2A_K02, E_2A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/2.1_W01 Zna pojęcia zwiazane z transportem i spedycją | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu transportu i spedycji |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia z zakresu transportu i spedycji | |
3,5 | Zna kluczowe pojęcia zwiazane z transportem i spedycją oraz podstawowe dane z tego obszaru odnoszące sie do gospodarki | |
4,0 | Zna pojęcia i funkcje transportu oraz spedycji pełnione gospodarce narodowej | |
4,5 | Zna pojęcia i funkcje transportu oraz spedycji pełnione gospodarce narodowej, ma wiedzę nt. ich mocnych stron oraz słabości | |
5,0 | Zna pojęcia i funkcje transportu oraz spedycji pełnione gospodarce narodowej, ma wiedzę nt. ich potencjału oraz zagrożeń | |
E_2A_D5/2.1_W02 Ma wiedzę nt. znaczenia transportu i spedycji w prawidłowym funkcjonowaniu procesów gospodarczych | 2,0 | Nie zna roli transportu i spedycji w gospodarce narodowej |
3,0 | Ma wiedzę nt. roli transportu i spedycji w prawidłowym funkcjonowaniu procesów gospodarczych | |
3,5 | Ma wiedzę w zakresie roli i znaczenia różnych form transportu dla różnych gałęzi gospodarki narodowej | |
4,0 | Zna podstawowe zagrożenia blokujące rozwój systemu transportowego w Polsce | |
4,5 | Ma wiedzę nt. ewoluowania różnych rodzajów transportu i spedycji w aspekcie ich przydatności w procesie gospodarownia | |
5,0 | Ma wiedzę nt. ewoluowania różnych rodzajów transportu i spedycji w aspekcie ich przydatności w procesie gospodarownia, zna determinanty wyboru formy transportu i sytuację w polskiej gospodarce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/2.1_U01 Potrafi odnieść zagadanienia teoretyczne do rzeczywistości gospodarczej | 2,0 | Nie potrafi właściwie posługiwać się terminami dotyczącymi transportu i spedycji |
3,0 | Potrafi właściwie posługiwać się terminami dotyczącymi transportu i spedycji | |
3,5 | Umiejetnie posługuje się pojęciami z zakresu transportu i spedycji w odniesieniu do rzeczywistości gospodarczej | |
4,0 | Potrafi właściwie dobierać i stosować terminologię z danego zakresu do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej | |
4,5 | Potrafi właściwie dobierać i stosować terminologię z danego zakresu do interpretowania i oceny zjawisk w polskiej gospodarce | |
5,0 | Potrafi właściwie dobierać i stosować terminologię z danego zakresu do interpretowania i oceny systemu transportowego na świecie | |
E_2A_D5/2.1_U02 Potrafi interpretować dane dotyczące polskiego systemu transportowego i spedycji | 2,0 | Nie potrafi interpretować danych dotyczących transportu i spedycji |
3,0 | Potrafi interpretować dane dotyczące transportu i spedycji | |
3,5 | Potrafi wyszukać oraz zinterpretować dane dotyczące transportu i spedycji | |
4,0 | Potrafi wyszukać, wyselekcjonować oraz zinterpretować dane dotyczące konkretnego zagadnienia z obszaru transportu i spedycji w Polsce | |
4,5 | Potrafi wyszukać, wyselekcjonować oraz zinterpretować dane dotyczące konkretnego zagadnienia z obszaru transportu i spedycji w Polsce, potrafi przeprowadzić analizę przygotowanych danych | |
5,0 | Potrafi wyszukać, wyselekcjonować oraz zinterpretować dane dotyczące konkretnego zagadnienia z obszaru transportu i spedycji w Polsce, potrafi przeprowadzić analizę przygotowanych danych pod kątem słabych i mocnych stron badanej branży oraz ewentualnych zagrozeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/2.1_K01 Student jest kreatywny i otwarty na propozycje pozostałych członków zespołu | 2,0 | Student nie potrafi wymieniać się poglądami na zadany temat |
3,0 | Student potrafi dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy | |
3,5 | Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia transportowego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy | |
4,0 | Student potrafi efektywnie współpracować z innymi w celu zrealizowania zadania, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozstrzygnięcia problemu transportowego | |
4,5 | Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze | |
5,0 | Student potrafi efektywnie pracować w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, orientuje się w możliwościach sektora transportowego i spedycji z praktyki gospodarczej, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace |
Literatura podstawowa
- A. Koźlak, Ekonomika transportu – Teoria i praktyka gospodarcza, Wydawnictwo UG, Gdańsk, 2007
- T. Szczepaniak, Transport i spedycja w handlu zagranicznym, PWE, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- J. Burniewicz, Sektor samochodowy Unii Europejskiej, WKiŁ, Warszawa, 2005
- J. Neider, Transport miedzynarodowy, PWE, Warszawa, 2008
- Szymonik A., Transport Economics for Logistics and Logisticians. Theory and Practice, (open access)
- Meyer M. D., Transportation planning handbook, Institute of Transportation Engineers, Wiley, 2016