Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu E-logistyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot E-logistyka
Specjalność Logistyka w biznesie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 11 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu podstaw logistyki, technologii informacyjnych, zarządzania łańcuchem dostaw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z modelami i metodami wykorzystywanymi w różnych sferach gospodarki elektronicznej, ze szczególnym uwzględnieniem usług logistycznych świadczonych przez Internet.
C-2Zapoznanie studenta z nowoczesnymi systemami informatycznymi i technologiami internetowymi wspomagającymi procesy decyzyjne w logistyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Elektroniczne kanały dystrybucji informacji, systemy komunikacyjne.1
T-L-2Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu b2b.2
T-L-3Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu b2c i c2b.2
T-L-4Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu c2c.2
T-L-5Przegląd i ocena funkcjonalności różnych portali firmowych świadczących usługi logistyczne.1
T-L-6Prezentacja raportów3
11
wykłady
T-W-1Informacja i jej własności. Rola i znaczenie systemu informacyjnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem i procesach logistycznych.1
T-W-2Zasady organizacji gospodarki elektronicznej i modele gospodarki. Technologie informacyjne wykorzystywane w logistyce.1
T-W-3Elektroniczna wymiana danych (EDI) - zasady działania, standardy i specyfikacja wymienianych komunikatów. EDI w Polsce.1
T-W-4Rynek i metodyka wyboru systemów logistycznych według obszarów ich zastosowań (e-transport, e-dystrybucja, e-handel, itp).1
T-W-5E-logistyka w handlu, turystyce i transporcie.1
T-W-6Zaliczenie1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych11
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów14
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć19
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Objaśnienie
M-5Metoda projektów
M-6Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie bieżących zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie indywidualnych projektów
S-3Ocena podsumowująca: Opracowanie i omówienie wskazanynch zagadnień związanych z przedmiotem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/4.3_W01
Student zna formy organizacyjne nowoczesnej gospodarki i wpływ gospodarki elektronicznej na funkcjonowanie systemów logistycznych. Zna technologie internetowe i systemy informatyczne zarządzania łańcuchem dostaw i dystrybucji.
E_2A_W10, E_2A_W12, E_2A_W06, E_2A_W07C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-2, M-1, M-5, M-6S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/4.3_U01
Student wie w jaki sposób funkcjonują elektroniczne kanały dystrybucji informacji i systemy komunikacyjne w logistyce. Potrafi analizować funkcjonowanie ogniw łańcucha logistycznego w ramach różnych modeli biznesowych (b2b, b2c i c2b). Z punktu widzenia potencjalnego klienta student potrafi ocenić treści i funkcjonalności specjalistycznych, branżowych, korporacyjnych portali oferujących e-usługi logistyczne.
E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U07, E_2A_U11, E_2A_U19C-2T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-2, M-5, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/4.3_W01
Student zna formy organizacyjne nowoczesnej gospodarki i wpływ gospodarki elektronicznej na funkcjonowanie systemów logistycznych. Zna technologie internetowe i systemy informatyczne zarządzania łańcuchem dostaw i dystrybucji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących gospodarki elektronicznej i jej wpływu na funkcjonowanie przedsiebiorstwa. Nie zna form organizacji i zasad funkcjonowania gospodarka elektronicznej.
3,0Student zna formy organizacji gospodarka elektronicznej. Zna zasady funkcjonowania gospodarka elektronicznej. Zna istotne atrybuty modeli biznesowych współczesnej gospodarki (b2b, b2c, c2b, c2c).
3,5Student wie jak funkcjonuje rynek e-usług logistycznych, zna zasady działania firm e-logistycznych.
4,0Student zna zasady rozliczeń finansowych z tytułu świadczenia e-usług logistycznych i problematykę bezpieczeństwa transakcji elektronicznych.
4,5Student zna i analizuje typowe (standardowe) zagadnienia specjalistycznych e-usług logistycznych w wybranych branżach i sektorach gospodarki.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia specjalistycznych e-usług logistycznych w wybranych branżach i sektorach gospodarki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/4.3_U01
Student wie w jaki sposób funkcjonują elektroniczne kanały dystrybucji informacji i systemy komunikacyjne w logistyce. Potrafi analizować funkcjonowanie ogniw łańcucha logistycznego w ramach różnych modeli biznesowych (b2b, b2c i c2b). Z punktu widzenia potencjalnego klienta student potrafi ocenić treści i funkcjonalności specjalistycznych, branżowych, korporacyjnych portali oferujących e-usługi logistyczne.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić oceny wpływu elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa. Nie przygotował prezentacji na wybrany temat.
3,0Student potrafi analizować wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa.
3,5Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modelu b2b.
4,0Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modelu c2c.
4,5Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modeli b2c i c2b.
5,0Student potrafi dokonać oceny funkcjonalności wybranych portali korporacyjnych świadczących e-usługi logistyczne.

Literatura podstawowa

  1. Kolbusz E., Olejniczak W., Szyjewski Z., Inżynieria systemów informatycznych w e-gospodarce, PWE, Warszawa, 2005
  2. Majewski J., Informatyka dla logistyki, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2008, III
  3. Waldemar Wieczerzycki (Red.), E-logistyka, PWE, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Zaborowska-Princ L., Wyzwania dla logistyki w elektronicznej gospodarce, e-Fakty, Warszawa, 2006, 2
  2. Portale logistyczne, www.e-logistyka.pl , www.logistyka.net.pl , www.logistica.pl ,www.b2bpartner.pl, www.easylogistyka.com, Internet, Warszawa, 2011, Portale logistyczne
  3. Azure Fundamentals, Microsoft Learn, 2011, Zasoby dostępne w ramach programu Microsoft Learn
  4. Besbes, W., Dhouib, D., Wassan, N., Marrekchi, E. (Eds.), Solving transport problems : Towards green logistics, John Wiley & Sons, Incorporated, 2020, Proquest

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Elektroniczne kanały dystrybucji informacji, systemy komunikacyjne.1
T-L-2Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu b2b.2
T-L-3Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu b2c i c2b.2
T-L-4Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu c2c.2
T-L-5Przegląd i ocena funkcjonalności różnych portali firmowych świadczących usługi logistyczne.1
T-L-6Prezentacja raportów3
11

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacja i jej własności. Rola i znaczenie systemu informacyjnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem i procesach logistycznych.1
T-W-2Zasady organizacji gospodarki elektronicznej i modele gospodarki. Technologie informacyjne wykorzystywane w logistyce.1
T-W-3Elektroniczna wymiana danych (EDI) - zasady działania, standardy i specyfikacja wymienianych komunikatów. EDI w Polsce.1
T-W-4Rynek i metodyka wyboru systemów logistycznych według obszarów ich zastosowań (e-transport, e-dystrybucja, e-handel, itp).1
T-W-5E-logistyka w handlu, turystyce i transporcie.1
T-W-6Zaliczenie1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych11
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów14
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zajęć19
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/4.3_W01Student zna formy organizacyjne nowoczesnej gospodarki i wpływ gospodarki elektronicznej na funkcjonowanie systemów logistycznych. Zna technologie internetowe i systemy informatyczne zarządzania łańcuchem dostaw i dystrybucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) i przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z nowoczesnymi systemami informatycznymi i technologiami internetowymi wspomagającymi procesy decyzyjne w logistyce.
C-1Zapoznanie studenta z modelami i metodami wykorzystywanymi w różnych sferach gospodarki elektronicznej, ze szczególnym uwzględnieniem usług logistycznych świadczonych przez Internet.
Treści programoweT-W-2Zasady organizacji gospodarki elektronicznej i modele gospodarki. Technologie informacyjne wykorzystywane w logistyce.
T-W-4Rynek i metodyka wyboru systemów logistycznych według obszarów ich zastosowań (e-transport, e-dystrybucja, e-handel, itp).
T-W-1Informacja i jej własności. Rola i znaczenie systemu informacyjnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem i procesach logistycznych.
T-W-3Elektroniczna wymiana danych (EDI) - zasady działania, standardy i specyfikacja wymienianych komunikatów. EDI w Polsce.
T-W-5E-logistyka w handlu, turystyce i transporcie.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny
M-5Metoda projektów
M-6Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Opracowanie i omówienie wskazanynch zagadnień związanych z przedmiotem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących gospodarki elektronicznej i jej wpływu na funkcjonowanie przedsiebiorstwa. Nie zna form organizacji i zasad funkcjonowania gospodarka elektronicznej.
3,0Student zna formy organizacji gospodarka elektronicznej. Zna zasady funkcjonowania gospodarka elektronicznej. Zna istotne atrybuty modeli biznesowych współczesnej gospodarki (b2b, b2c, c2b, c2c).
3,5Student wie jak funkcjonuje rynek e-usług logistycznych, zna zasady działania firm e-logistycznych.
4,0Student zna zasady rozliczeń finansowych z tytułu świadczenia e-usług logistycznych i problematykę bezpieczeństwa transakcji elektronicznych.
4,5Student zna i analizuje typowe (standardowe) zagadnienia specjalistycznych e-usług logistycznych w wybranych branżach i sektorach gospodarki.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia specjalistycznych e-usług logistycznych w wybranych branżach i sektorach gospodarki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/4.3_U01Student wie w jaki sposób funkcjonują elektroniczne kanały dystrybucji informacji i systemy komunikacyjne w logistyce. Potrafi analizować funkcjonowanie ogniw łańcucha logistycznego w ramach różnych modeli biznesowych (b2b, b2c i c2b). Z punktu widzenia potencjalnego klienta student potrafi ocenić treści i funkcjonalności specjalistycznych, branżowych, korporacyjnych portali oferujących e-usługi logistyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U19Potrafi wyjaśnić złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z nowoczesnymi systemami informatycznymi i technologiami internetowymi wspomagającymi procesy decyzyjne w logistyce.
Treści programoweT-L-6Prezentacja raportów
T-L-2Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu b2b.
T-L-3Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu b2c i c2b.
T-L-4Analiza procesowa łańcucha logistycznego i technologie internetowe dla modelu c2c.
T-L-1Elektroniczne kanały dystrybucji informacji, systemy komunikacyjne.
T-L-5Przegląd i ocena funkcjonalności różnych portali firmowych świadczących usługi logistyczne.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-5Metoda projektów
M-4Objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie indywidualnych projektów
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie bieżących zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić oceny wpływu elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa. Nie przygotował prezentacji na wybrany temat.
3,0Student potrafi analizować wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa.
3,5Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modelu b2b.
4,0Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modelu c2c.
4,5Student potrafi analizować funkcjonowanie łańcucha dostaw oraz wpływ elektronicznych kanałów dystrybucji na system zarządzania i efektywność ekonomiczną współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie modeli b2c i c2b.
5,0Student potrafi dokonać oceny funkcjonalności wybranych portali korporacyjnych świadczących e-usługi logistyczne.