Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Różnorodność w zatrudnieniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Różnorodność w zatrudnieniu
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania i podstawy zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie z wybranymi aspektami gospodarowania różnorodnością w zespole. Student będzie rozumieć wyzwania związane z budowaniem współczesnych zespołów pracowniczych o różnorodnej strukturze oraz zrozumie wyzwania i korzyści wsółpracy w zróżnicowanych zespołach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zarządzanie różnorodnością - istota koncepcji1
T-W-2Równe traktowanie w zatrudnieniu1
T-W-3Płeć a luka płacowa1
T-W-4Osoby z niepełnosprawnościami w miejscu pracy1
T-W-5Cudzoziemcy w zespole1
T-W-6Problematyka dyskryminacji w miejscu pracy1
T-W-7Inkluzywne przywództwo. Kompetencje lidera vs różnorodność zespołu1
T-W-8Zaliczenie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygpotowanie do zajęć17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.3_W01
Student zna i rozumiepojęcia charakterystyczne dla gospodarowania różnorodnością w zespole
E_2A_W04C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.3_U01
Student potrafi przedstawić uzasadnienie biznesowe dla gospodarowani różnorodnością w zespole
E_2A_U02C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.3_K01
Student krytycznie podchodzi do gospodarowania różnorodnością w zespole, jest otwarty na różne kultury i ich inkluzję w organizacji
E_2A_K07C-1T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.3_W01
Student zna i rozumiepojęcia charakterystyczne dla gospodarowania różnorodnością w zespole
2,0
3,0zna i rozumie koncepcję zarządzania różnorodnością
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.3_U01
Student potrafi przedstawić uzasadnienie biznesowe dla gospodarowani różnorodnością w zespole
2,0
3,0rozumie znaczenie różnorodności w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.3_K01
Student krytycznie podchodzi do gospodarowania różnorodnością w zespole, jest otwarty na różne kultury i ich inkluzję w organizacji
2,0
3,0rozumie wyzwania i korzyści różnorodnych zespołów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przytuła Sylwia, Zarządzanie różnorodnością pracownikó: perspektywa globalnej mobilności i migracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
  2. Gross-Gołacka Elwira, Zarządzanie różnorodnością, Difin, 2018
  3. Plummer Deborah, Handbook of Diversity Management: Inclusive Strategies for Driving Organizational Excellence, University Press of America Inc. Rowman & Littlefirld, Meryland, 2018, II

Literatura dodatkowa

  1. Jaruszka Urszula, Wolan-Nowakowska Mariola, Zarządzanie różnorodnością organizacji. Aspekty psychopedagogiczne, Difin, 2020
  2. hrbusinesspartner.pl - czasopismo online; otwarty dostęp
  3. zielonalinia.gov.pl - portal informacyjny nt zatrudnianua cudzoziemców
  4. 2011, niepelnosprawni.pl - portal informacyjny do spraw osób niepełnosprawnych

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie różnorodnością - istota koncepcji1
T-W-2Równe traktowanie w zatrudnieniu1
T-W-3Płeć a luka płacowa1
T-W-4Osoby z niepełnosprawnościami w miejscu pracy1
T-W-5Cudzoziemcy w zespole1
T-W-6Problematyka dyskryminacji w miejscu pracy1
T-W-7Inkluzywne przywództwo. Kompetencje lidera vs różnorodność zespołu1
T-W-8Zaliczenie1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygpotowanie do zajęć17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.3_W01Student zna i rozumiepojęcia charakterystyczne dla gospodarowania różnorodnością w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne rodzaje więzi społecznych i występujące między nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie z wybranymi aspektami gospodarowania różnorodnością w zespole. Student będzie rozumieć wyzwania związane z budowaniem współczesnych zespołów pracowniczych o różnorodnej strukturze oraz zrozumie wyzwania i korzyści wsółpracy w zróżnicowanych zespołach
Treści programoweT-W-5Cudzoziemcy w zespole
T-W-4Osoby z niepełnosprawnościami w miejscu pracy
T-W-2Równe traktowanie w zatrudnieniu
T-W-6Problematyka dyskryminacji w miejscu pracy
T-W-7Inkluzywne przywództwo. Kompetencje lidera vs różnorodność zespołu
T-W-3Płeć a luka płacowa
T-W-1Zarządzanie różnorodnością - istota koncepcji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna i rozumie koncepcję zarządzania różnorodnością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.3_U01Student potrafi przedstawić uzasadnienie biznesowe dla gospodarowani różnorodnością w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie z wybranymi aspektami gospodarowania różnorodnością w zespole. Student będzie rozumieć wyzwania związane z budowaniem współczesnych zespołów pracowniczych o różnorodnej strukturze oraz zrozumie wyzwania i korzyści wsółpracy w zróżnicowanych zespołach
Treści programoweT-W-4Osoby z niepełnosprawnościami w miejscu pracy
T-W-2Równe traktowanie w zatrudnieniu
T-W-1Zarządzanie różnorodnością - istota koncepcji
T-W-3Płeć a luka płacowa
T-W-7Inkluzywne przywództwo. Kompetencje lidera vs różnorodność zespołu
T-W-6Problematyka dyskryminacji w miejscu pracy
T-W-5Cudzoziemcy w zespole
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie znaczenie różnorodności w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.3_K01Student krytycznie podchodzi do gospodarowania różnorodnością w zespole, jest otwarty na różne kultury i ich inkluzję w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K07Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie z wybranymi aspektami gospodarowania różnorodnością w zespole. Student będzie rozumieć wyzwania związane z budowaniem współczesnych zespołów pracowniczych o różnorodnej strukturze oraz zrozumie wyzwania i korzyści wsółpracy w zróżnicowanych zespołach
Treści programoweT-W-1Zarządzanie różnorodnością - istota koncepcji
T-W-7Inkluzywne przywództwo. Kompetencje lidera vs różnorodność zespołu
T-W-5Cudzoziemcy w zespole
T-W-3Płeć a luka płacowa
T-W-4Osoby z niepełnosprawnościami w miejscu pracy
T-W-2Równe traktowanie w zatrudnieniu
T-W-6Problematyka dyskryminacji w miejscu pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie wyzwania i korzyści różnorodnych zespołów
3,5
4,0
4,5
5,0