Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Gospodarka nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 22 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa budowlanego oraz rodzajów obiektów budowlanych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków.Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy budownictwa8
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie4
T-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie4
T-W-4Eksploatacja nieruchomości2
T-W-5Podstawy kosztorysowania2
T-W-6Zaliczenie2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Praca własna studentów- poszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę26
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej27
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.1_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstaw budownictwa ogólnego z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W01C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.1_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia
E_2A_U11C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/1.1_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.1_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstaw budownictwa ogólnego z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele blędów w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia.W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzeżeń całość treści programowych; Nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.1_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia
2,0Student nie posiada wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, potrafi zaproponować niektóre rozwiązania problemów technicznych z zakresu podstaw budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi zaproponować rozwiązania w konkretnych problemach i wskazać w tych problemach odpowiednie roztrzygnięcia.
4,0Student potrafi w większości przypadków samodzielnie potrafi proponować rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/1.1_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przydsiębiorczy w stopniu dobrym.
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i dzałania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny i zorientowany na myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Lichołai L., Budownictwo Ogólne, tom 3 - Elementy budynków, podstawy projektowania, Arkady Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie szczególowego zakresu i formy projektu budowlanego, 2003
  4. Kietlińki W., Wożniak C., Janowska J., Proces Inwestycyjny w Budownictwie, Oficyna Wydawnicza PW, 2007
  5. Yan, T., Lin, Y., & Shi, Y., The Course and Textbook Construction of a “Basic Textile and Clothing Knowledge” Course. In 2020 6th International Conference on Social Science and Higher Education (ICSSHE 2020), Atlantis Press, 2020
  6. Huang, H., Hong, Z., Zhou, H., Wu, J., & Jin, N., Knowledge graph construction and application of power grid equipment, Mathematical Problems in Engineering, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Włodarczyk W., Konstrukcje budowlane. Posadowienie budowli, Konstrukcjie murowe i drewniane., WSiP, Warszawa, 2006
  2. Rożporządzenie Minisstra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004r, w sprawie określania metod i podstaw sporządznia kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów budowlanych określonych w programie funkcjonalno- użytkowym, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy budownictwa8
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie4
T-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie4
T-W-4Eksploatacja nieruchomości2
T-W-5Podstawy kosztorysowania2
T-W-6Zaliczenie2
22

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Praca własna studentów- poszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę26
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej27
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.1_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu podstaw budownictwa ogólnego z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków.Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie
T-W-5Podstawy kosztorysowania
T-W-4Eksploatacja nieruchomości
T-W-1Podstawy budownictwa
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele blędów w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie.
4,0Student w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia.W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych; nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzeżeń całość treści programowych; Nie ma trudności z wyrażaniem wiedzy; w zakresie do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.1_U01Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków.Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawy budownictwa
T-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie
T-W-5Podstawy kosztorysowania
T-W-4Eksploatacja nieruchomości
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstaw budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, potrafi zaproponować niektóre rozwiązania problemów technicznych z zakresu podstaw budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi zaproponować rozwiązania w konkretnych problemach i wskazać w tych problemach odpowiednie roztrzygnięcia.
4,0Student potrafi w większości przypadków samodzielnie potrafi proponować rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie rozstrzygnięcia.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D1/1.1_K01Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj głównymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konstrukcyjnych, rozwiązaniami materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków.Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-3Proces inwestycyjny w budownictwie
T-W-1Podstawy budownictwa
T-W-2Przegląd technologii w budownictwie
T-W-4Eksploatacja nieruchomości
T-W-5Podstawy kosztorysowania
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przydsiębiorczy w stopniu dobrym.
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i dzałania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny i zorientowany na myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym.