Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość zarządcza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1-

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja1
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej1
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu2
T-A-5Procesowy rachunek kosztów2
T-A-6Odmiany rachunku kosztów przyszłościowych i ich wykorzystanie na potrzeby zarządzania2
T-A-7Inne modele rachunku kosztów4
T-A-8Zaliczenie materiału2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia17
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O05_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W12C-1T-A-1, T-A-2, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_O05_W02
Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów w celu wspomagania procesu decyzyjnego
E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W12C-2, C-3, C-4T-A-4, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O05_U01
Student potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U12C-3, C-4T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_O05_U02
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U12C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O05_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04, E_2A_K06C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O05_W01
Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
E_2A_O05_W02
Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów w celu wspomagania procesu decyzyjnego
2,0Student nie zna zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów.
3,5Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych.
4,0Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych.
4,5Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O05_U01
Student potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów
2,0Student nie potrafi zastosować zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania . Swój wybór potrafi uzasadnić.
E_2A_O05_U02
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O05_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
  2. Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
  3. Nita B., Sprawozdawczość zarządcza, PWN, Warszawa, 2014
  4. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  6. Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
  7. Atkinson A.A., Kaplan R.S., Matsumura E.M., Young S.M., Management Accounting: Information for Decision - Making and Strategy Execution, Pearson, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
  2. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003
  4. Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, Osborne Books Ltd, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja1
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej1
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu2
T-A-5Procesowy rachunek kosztów2
T-A-6Odmiany rachunku kosztów przyszłościowych i ich wykorzystanie na potrzeby zarządzania2
T-A-7Inne modele rachunku kosztów4
T-A-8Zaliczenie materiału2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów18
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia17
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_W01Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej
Treści programoweT-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja
T-A-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej.
3,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów.
4,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę.
4,5Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę.
5,0Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_W02Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów w celu wspomagania procesu decyzyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu
T-A-5Procesowy rachunek kosztów
T-A-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów.
3,5Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych.
4,0Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych.
4,5Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_U01Student potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-2Koszty i ich klasyfikacja
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu
T-A-5Procesowy rachunek kosztów
T-A-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować zarządczych odmian rachunku kosztów.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania . Swój wybór potrafi uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_U02Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu
T-A-5Procesowy rachunek kosztów
T-A-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O05_K01Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, rozwijania dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja
T-A-4Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu
T-A-5Procesowy rachunek kosztów
T-A-8Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.