Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia integracji europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia integracji europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości mikro i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;6
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;2
T-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;4
T-W-44. Charakterystyka EFTA,2
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,2
T-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do zajęć20
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C11_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
E_1A_W01, E_1A_W03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1, M-3S-2
E_1A_C11_W02
Identyfikuje i definiuje podstawowe pojecia i kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_C11_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W02C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2
E_1A_C11_W04
Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C11_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C11_K01
Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
E_1A_K01, E_1A_K02C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C11_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę
4,0Dobra znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki,
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki
5,0Doskonałe zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, Szeroka wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie
E_1A_C11_W02
Identyfikuje i definiuje podstawowe pojecia i kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską
4,0Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
E_1A_C11_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
E_1A_C11_W04
Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
2,0Nie zna celów innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
3,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dostatecznym
3,5Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dobrym
4,5Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C11_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C11_K01
Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
2,0nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
3,0rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym
3,5rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując proste zadania
4,0rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace zaangażowania
4,5rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania
5,0rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania - potrafi podejmować samodzielnie decyzje i je uzasadniać

Literatura podstawowa

  1. Wandel, J. Kamińska, K. (red.), 15 lat wspólnego członkowstwa w UE, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2020
  2. Czachór Z. Grosse T. G. Raruch W., Integracja Europejska, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2018
  3. Bagus P., Tragedia euro, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Grabowski T., Unia Europejska – mechanizmy integracji gospodarczej, Marszałek, Toruń, 2008
  2. McCormick,J., Understanding the European Union, Bloomsbury Academic, London, 2020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;6
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;2
T-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;4
T-W-44. Charakterystyka EFTA,2
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,2
T-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do zajęć20
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_W01Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-W-44. Charakterystyka EFTA,
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę
4,0Dobra znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki,
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki
5,0Doskonałe zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, Szeroka wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_W02Identyfikuje i definiuje podstawowe pojecia i kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-W-44. Charakterystyka EFTA,
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską
4,0Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_W03Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_W04Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-44. Charakterystyka EFTA,
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna celów innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
3,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dostatecznym
3,5Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dobrym
4,5Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_U01analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-W-44. Charakterystyka EFTA,
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C11_K01Rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-W-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-W-44. Charakterystyka EFTA,
T-W-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: wykład z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
3,0rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym
3,5rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując proste zadania
4,0rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace zaangażowania
4,5rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania
5,0rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu realizując zadania wymagajace dużego zaangażowania - potrafi podejmować samodzielnie decyzje i je uzasadniać