Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Kierowanie pracownikami w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kierowanie pracownikami w organizacji
Specjalność Organizacja handlu i usług
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacjami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami skutecznego zarządzania zespołami pracowniczymi
C-2Nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia i zarządzania zespołem pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy2
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu2
T-K-3Kierowanie zespołem2
T-K-4Problemy w pracy zespołowej2
T-K-5Rola lidera w pracy zespołowej4
T-K-6Kultura organizacyjna2
T-K-7Metody grupowego rozwiązywania problemów2
T-K-8Test zaliczeniowy2
18
wykłady
T-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji2
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi2
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji2
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników2
T-W-5Odejście pracownika z organizacji1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie do testu zaliczeniowego32
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
E_1A_W05, E_1A_W09, E_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
E_1A_U03, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U10C-2, C-3T-K-3, T-K-4, T-K-6, T-K-7, T-K-8M-2, M-3S-2
E_1A_D5/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
E_1A_U03, E_1A_U11, E_1A_U10C-2, C-3T-K-3, T-K-4, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-5M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
2,0Student nie potrafi charakteryzować żadnego z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student objaśnia w sposób powierzchowny jedynie podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student objaśnia jedynie podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować
5,0Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować oraz potrafi wskazać na ich mocne i słabe strony

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
2,0Student nie potrafi podjąć żadnych działań związanych z tworzeniem zespołu pracowniczego
3,0Student potrafi wykorzystać tylko nieliczne zasady tworzenia zespołu pracowników
3,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników oraz zbudować proces jego konstruowania
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników, zbudować proces jego konstruowania oparty na dobrych praktykach zarządzania pracownikami
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników, zbudować proces jego konstruowania oparty na dobrych praktykach zarządzania pracownikami oraz określić możliwe do popełniania błędy podczas tych działań
E_1A_D5/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
2,0Student nie umie przyjąć roli lidera zespołu, nie potrafi postępować zgodnie z zasadami prawidłowego zarządzania pracownikami
3,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wybrane zasady skutecznego zarządzania pracownikami
3,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża najważniejsze zasady skutecznego zarządzania pracownikami
4,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami
4,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami oraz potrafi ocenić możliwe postawy pracowników
5,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami oraz kreuje rozwiązania zwiększające skuteczność podejmowanych działań

Literatura podstawowa

  1. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa, 2018
  2. Listwan T., Sułkowski Ł., Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa, 2016
  3. Oczkowska R. (red.nauk.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Przesłanki, funkcje, instrumenty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
  4. Armstrong M., Taylor S., Armstrong's handbook of human resource management practice, Kogan Page, London, 2014, 13th Edition, Dostęp online: https://www.academia.edu/32280546/ARMSTRONGS_HANDBOOK_OF_HUMAN_RESOURCE_MANAGEMENT_PRACTICE_i;

Literatura dodatkowa

  1. Dębowski A., Proste, ale ważne w zarządzaniu!: jak skutecznie zarządzać ludźmi i zmianą, Grupa Wydawnicza Helion, Gliwice, 2017
  2. Dessler G., Human Resource Management, Pearson Eduction Inc., 2017, 15th Edition, Dostęp online - wyszukiwarka Google

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy2
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu2
T-K-3Kierowanie zespołem2
T-K-4Problemy w pracy zespołowej2
T-K-5Rola lidera w pracy zespołowej4
T-K-6Kultura organizacyjna2
T-K-7Metody grupowego rozwiązywania problemów2
T-K-8Test zaliczeniowy2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji2
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi2
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji2
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników2
T-W-5Odejście pracownika z organizacji1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie do testu zaliczeniowego32
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W09Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
E_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami skutecznego zarządzania zespołami pracowniczymi
Treści programoweT-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników
T-W-5Odejście pracownika z organizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi charakteryzować żadnego z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student objaśnia w sposób powierzchowny jedynie podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student objaśnia jedynie podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować
5,0Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować oraz potrafi wskazać na ich mocne i słabe strony
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia i zarządzania zespołem pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich
Treści programoweT-K-3Kierowanie zespołem
T-K-4Problemy w pracy zespołowej
T-K-6Kultura organizacyjna
T-K-7Metody grupowego rozwiązywania problemów
T-K-8Test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć żadnych działań związanych z tworzeniem zespołu pracowniczego
3,0Student potrafi wykorzystać tylko nieliczne zasady tworzenia zespołu pracowników
3,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników oraz zbudować proces jego konstruowania
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników, zbudować proces jego konstruowania oparty na dobrych praktykach zarządzania pracownikami
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników, zbudować proces jego konstruowania oparty na dobrych praktykach zarządzania pracownikami oraz określić możliwe do popełniania błędy podczas tych działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/04_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia i zarządzania zespołem pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich
Treści programoweT-K-3Kierowanie zespołem
T-K-4Problemy w pracy zespołowej
T-K-6Kultura organizacyjna
T-K-7Metody grupowego rozwiązywania problemów
T-K-8Test zaliczeniowy
T-K-5Rola lidera w pracy zespołowej
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przyjąć roli lidera zespołu, nie potrafi postępować zgodnie z zasadami prawidłowego zarządzania pracownikami
3,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wybrane zasady skutecznego zarządzania pracownikami
3,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża najważniejsze zasady skutecznego zarządzania pracownikami
4,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami
4,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami oraz potrafi ocenić możliwe postawy pracowników
5,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami oraz kreuje rozwiązania zwiększające skuteczność podejmowanych działań