Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Prawo nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo nieruchomości | ||
Specjalność | Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji prawnych oraz zasad prawa, a także systemu organów rządowych i samorządowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z regulacjami prawnymi z zakresu nieruchomości, w tym prawnymi i formalnymi aspektami funkcjonowania rzeczoznawstwa majątkowego jako działalności zawodowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Mienie jako kategoria prawa cywilnego, mienie państwowe, samorządowe i prywatne, geneza stosunków własnościowych w Polsce, pojęcie rzeczy ruchomych i nieruchomych, definicja nieruchomości (rodzaje nieruchomości, wieczystoksięgowe pojęcie nieruchomości, pojęcie części składowych nieruchomości, pojęcie przynależności i pożytków) | 4 |
T-K-2 | Własność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe | 2 |
T-K-3 | Podstawy prawa zobowiązań: umowa sprzedaży, umowa zamiany. Umowy obligacyjne o korzystanie z nieruchomości (najem, dzierżawa, leasing, timesharing) | 4 |
T-K-4 | Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne oraz inne inwestycje na mocy ustaw specjalnych | 2 |
T-K-5 | Ogólne zasady nabywania nieruchomości przez cudzoziemców, w tym nieruchomości rolnych i leśnych przez obywateli państw Unii Europejskiej | 2 |
T-K-6 | Gospodarka mieszkaniowa: gospodarowanie nieruchomościami mieszkalnymi Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, gospodarowanie nieruchomościami lokalowymi, gospodarowanie zasobem mieszkaniowym w spółdzielniach mieszkaniowych | 6 |
T-K-7 | Podstawy powszechnej taksacji nieruchomości | 2 |
T-K-8 | System prawny rzeczoznawstwa majątkowego | 5 |
T-K-9 | Zasady dobrej praktyki | 2 |
T-K-10 | Rola rzeczoznawcy majątkowego w doradztwie na rynku nieruchomości | 4 |
T-K-11 | Wprowadzenie do problematyki wyceny nieruchomości | 4 |
T-K-12 | Wartość nieruchomości jako podstawa wyceny | 4 |
T-K-13 | Koncepcje wyceny nieruchomości na świecie | 2 |
T-K-14 | Ochrona danych osobowych | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach; | 45 |
A-K-2 | Analiza materiałów związanych z realizacją materiału z ćwiczeń; | 10 |
A-K-3 | Rozwiązywanie kazusów; | 10 |
A-K-4 | Prezentacje i prace studentów; | 10 |
A-K-5 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-K-6 | Rozwiązywanie studiów przypadków; | 10 |
A-K-7 | Egzamin | 2 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z zastosowaniem prezentacji multimedialnej; |
M-2 | Rozwiązywanie kazusów; |
M-3 | Prezentacje i prace studentów; |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach; |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności rozwiązania kazusów; |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji i prac studentów; |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/03_W05 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu prawa nieruchomości. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W06 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/03_U06 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa nieruchomości. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U21 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/03_K02 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu prawa nieruchomości. | E_1A_K05 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/03_W05 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu prawa nieruchomości. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa nieruchomości. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/03_U06 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa nieruchomości. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu prawa nieruchomości |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa nieruchomości w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/03_K02 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu prawa nieruchomości. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu prawa nieruchomości. |
3,0 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu prawa nieruchomości w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu prawa nieruchomości w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu prawa nieruchomości w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu prawa nieruchomości w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu prawa nieruchomości w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Bieniek G., Rudnicki S., Nieruchomości. Problematyka prawna, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- Dadańska K., Prawo rzeczowe, CH Beck, Warszawa, 2010
- Strzelczyk R., Prawo obrotu nieruchomościami, CH Beck, Warszawa, 2010
- Jennings, M. M., Real estate law, Cengage Learning, 2021
- Wilcox, J., & Forsyth, J., Real Estate: The Basics, Routledge, 2022
- van Nattem, R., & Proveniers, A., Corporate Real Estate Management back to basics? A re-invention of the operational foundation of CREM, European Real Estate Society (ERES), 2011, No. eres2011_255
Literatura dodatkowa
- Czachórski W., Zobowiązania. Zarys wykładu, Lexis Nexis, Warszawa, 2004
- Strzelczyk R., Prawo nieruchomości, CH Beck, Warszawa, 2011
- Skotarczak T. (red.), Zmiany na rynku nieruchomości na obrzeżach miast, Studia z prawa i gospodarki nieruchomościami, Szczecin, 2005, Seria monografia numer 01
- Skotarczak T. (red.), Zmiany na rynku nieruchomości na terenach wiejskich, Studia z prawa i gospodarki nieruchomościami, Szczecin, 2007, Seria monografia numer 03
- Skotarczak T. (red.), Miany zachodzące w gospodarowaniu nieruchomościami publicznymi, Studia prawa i gospodarki nieruchomościami, Szczecin, 2009, Seria monografia numer 05
- Skotarczak T. (red.), Zmiany na rynku usług związanych z nieruchomościami, Studia z prawa i gospodarki nieruchomościami, Szczecin, 2011, Seria monografia numer 01