Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów i wyników:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunek kosztów i wyników
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 21 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty i zakresu oraz struktury rachunku kosztów i wyników
C-2Poznanie podstawowych kryteriów klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-3Poznanie różnych odmian rachunku kosztów
C-4Poznanie zasad pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-5Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-6Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-7Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
C-8Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów2
T-L-2Pomiar i wycena kosztów4
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym2
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie1
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej2
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży1
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów6
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach1
T-L-9Zaliczenie materiału2
21
wykłady
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów2
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów2
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów4
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie2
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności2
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych2
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach21
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań problemowych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia24
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/05_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników
E_1A_W01, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-4
E_1A_D6/05_W02
Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów
E_1A_W10, E_1A_W11C-3T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-4
E_1A_D6/05_W03
Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego
E_1A_W08, E_1A_W11C-4, C-6, C-5, C-7T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/05_U01
Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów
E_1A_U06C-2T-L-9, T-L-1, T-W-2M-4S-3, S-2, S-1, S-4
E_1A_D6/05_U02
Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów
E_1A_U02, E_1A_U06C-4, C-6, C-5, C-7T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-4S-3, S-2, S-1, S-4
E_1A_D6/05_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U06, E_1A_U11C-8T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/05_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K04C-6, C-5, C-8, C-7T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/05_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów, struktury rachunku kosztów i wyników oraz istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D6/05_W02
Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów
2,0Student nie posiada wiedzy na temat różnych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane odmiany rachunku kosztów.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D6/05_W03
Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego
2,0Student nie zna zakresu tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasad pomiaru i wyceny kosztów, wariantów ewidencji kosztów i sposobów ich rozliczania oraz metod ustalania kosztu jednostkowego.
3,0Student zna wybrane elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/05_U01
Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów
2,0Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i pogrupować z ich użyciem koszty.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D6/05_U02
Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów
2,0Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu.
3,0Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D6/05_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać wybrane problemy decyzyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/05_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami: teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  2. Sawicki K. (red.), Rachunek kosztów, FRRwP, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2018, 2
  2. Szczypa P., Kalkulacja i rachunek kosztów - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2019
  3. Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
  4. Czubakowska K., Rachunek kosztów, PWE, Warszawa, 2015
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań, Ekspert, Wrocław, 2003, Współautorzy z ZUT: M.Rydzewska
  6. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  7. Nowak E., Wierzbinski M., Rachunek kosztow: modele i zastosowanie, PWE, Warszawa, 2011
  8. Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
  9. Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów2
T-L-2Pomiar i wycena kosztów4
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym2
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie1
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej2
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży1
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów6
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach1
T-L-9Zaliczenie materiału2
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów2
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów2
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów4
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie2
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności2
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych2
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach21
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań problemowych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia24
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/05_W01Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i zakresu oraz struktury rachunku kosztów i wyników
C-2Poznanie podstawowych kryteriów klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów, struktury rachunku kosztów i wyników oraz istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/05_W02Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-3Poznanie różnych odmian rachunku kosztów
Treści programoweT-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat różnych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane odmiany rachunku kosztów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/05_W03Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-6Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-7Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zakresu tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasad pomiaru i wyceny kosztów, wariantów ewidencji kosztów i sposobów ich rozliczania oraz metod ustalania kosztu jednostkowego.
3,0Student zna wybrane elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/05_U01Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowych kryteriów klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-L-9Zaliczenie materiału
T-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i pogrupować z ich użyciem koszty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/05_U02Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-6Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-7Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-L-9Zaliczenie materiału
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu.
3,0Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/05_U03Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-8Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-L-9Zaliczenie materiału
T-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać wybrane problemy decyzyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/05_K01Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-8Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-7Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0