Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Ekonomika międzynarodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika międzynarodowa
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 16 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;2
T-W-2Światowy system gospodarczy;2
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;2
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;2
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;1
T-W-6Międzynarodowy handel towarami i usługami;1
T-W-7Międzynarodowe przepływy kapitału;1
T-W-8Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;1
T-W-9Międzynarodowe przepływy technologii;1
T-W-10Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;1
T-W-11Rynki międzynarodowe.1
T-W-12Kształtowanie się cen na rynkach międzynarodowych;1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zajęć32
A-W-2uczestnictwo w wykładach16
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
S-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/04_W01
Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii i zna torie międzynarodowego podziału pracy.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02C-1T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-2
E_1A_D4/04_W02
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
E_1A_W01, E_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/04_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/04_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K04, E_1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/04_W01
Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii i zna torie międzynarodowego podziału pracy.
2,0Nie rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej
3,0Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu dostatecznym
3,5Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu dobrym
4,5Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej więcej niż dobrym
5,0Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D4/04_W02
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/04_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/04_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami,

Literatura podstawowa

  1. E. Chilimoniuk-Przeździecka, Offshoring we współczesnej gospodarce światowej, SGH, Warszawa, 2018
  2. Paul Krugman Maurice Obstfeld , Marc Melitz, International Economics: Theory and Policy, Global Edition, ‎ Pearson, 2018
  3. Paul Krugman, Maurice Obstfeld, Marc Melitz, International Economics: Theory and Policy, Global Edition, Pearson;, 2018

Literatura dodatkowa

  1. pod red. A. Budnikowskiego, E. Kaweckiej-Wyrzykowskiej, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006
  2. S. Miklaszewski (i inni), Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze u progu XXI wieku, Wydawnictwo Delfin, Warszawa, 2006
  3. E. Czarny, M. Słok-Wódkowska, PartnerstwoTransatlantyckie. Wnioski dla Polski, SGH, Warszawa, 2016
  4. Viktorija Skvarciany , Daiva Jurevičienė, Silvija Vidžiūnaitė, The Impact of Russia’s Import Embargo on the EU Countries’ Exports, Economis, 2020, https://www.mdpi.com/2227-7099/8/3/62

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;2
T-W-2Światowy system gospodarczy;2
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;2
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;2
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;1
T-W-6Międzynarodowy handel towarami i usługami;1
T-W-7Międzynarodowe przepływy kapitału;1
T-W-8Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;1
T-W-9Międzynarodowe przepływy technologii;1
T-W-10Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;1
T-W-11Rynki międzynarodowe.1
T-W-12Kształtowanie się cen na rynkach międzynarodowych;1
16

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zajęć32
A-W-2uczestnictwo w wykładach16
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/04_W01Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii i zna torie międzynarodowego podziału pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej
3,0Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu dostatecznym
3,5Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu dobrym
4,5Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej więcej niż dobrym
5,0Rozpoznaje glówne formy integracji międzynarodowej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/04_W02Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
Treści programoweT-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;
T-W-2Światowy system gospodarczy;
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;
T-W-6Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-W-7Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-W-8Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-W-9Międzynarodowe przepływy technologii;
T-W-10Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-W-11Rynki międzynarodowe.
T-W-12Kształtowanie się cen na rynkach międzynarodowych;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/04_U01Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
Treści programoweT-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;
T-W-2Światowy system gospodarczy;
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;
T-W-6Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-W-7Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-W-8Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-W-9Międzynarodowe przepływy technologii;
T-W-10Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-W-11Rynki międzynarodowe.
T-W-12Kształtowanie się cen na rynkach międzynarodowych;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/04_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
Treści programoweT-W-3Międzynarodowy podział pracy;
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;
T-W-6Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-W-7Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-W-8Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-W-9Międzynarodowe przepływy technologii;
T-W-10Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-W-11Rynki międzynarodowe.
T-W-12Kształtowanie się cen na rynkach międzynarodowych;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami,