Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Statystyczna kontrola jakości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyczna kontrola jakości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość zagadnień ogólnych z wnioskowania statystycznego, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w formie prezentacji oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym i programem Statistica |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników |
C-3 | Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do Statystycznej Kontroli Jakości (SKJ). Zastosowanie wybranych rozkładów zmiennych losowych (hipergeometryczy, Poissona, normalny) w SKJ. | 4 |
T-P-2 | Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica. | 5 |
T-P-3 | Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica. | 6 |
T-P-4 | Zbudowanie diagramu Pareto oraz karty kontrolnej alternatywnej w Statistice i interpretacja uzyskanych wyników - praca w grupie (projekt 1). | 2 |
T-P-5 | Prezentacja projektu 1. | 2 |
T-P-6 | Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja). | 4 |
T-P-7 | Zbudowanie karty kontrolnej liczbowej i analiza zdolności procesu z wykorzystaniem programu Statistica - praca w grupie (projekt 2). | 2 |
T-P-8 | Prezentacja projektu 2. | 2 |
T-P-9 | Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Studia literaturowe | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie końcowej wersji projektów | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O02_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości. | E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-8, T-P-9 | M-1 | S-1, S-2 |
E_2A_O02_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej. | E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O02_U01 Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14, E_2A_U18 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-8, T-P-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O02_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_2A_K01, E_2A_K06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O02_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości. | 2,0 | Student nie zna istoty oraz metod stosowanych w SKJ |
3,0 | Student zna niektóre testy wykorzystywane w SKJ, wie (z pomoca prowadzącego zajęcia) jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, umie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) wymienić wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna niektóre zasady kontroli odbiorczej | |
3,5 | Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie (z pomoca prowadzącego zajęcia) jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych oraz zna niektóre zasady kontroli odbiorczej | |
4,0 | Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna zasady kontroli odbiorczej | |
4,5 | Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna zasady kontroli odbiorczej, wie jak uszeregować przyczyny wpływające na zakłócenia procesu produkcyjnego | |
5,0 | Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna zasady kontroli odbiorczej, wie jak uszeregować przyczyny wpływające na zakłócenia procesu produkcyjnego, wie na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości | |
E_2A_O02_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej. | 2,0 | Student nie zna procedur SKJ zawartych w pakietach statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiaząnych z kontrolą jakości |
3,0 | Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzacego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania wskazanych przez prowadzacego zajęcia zadan zwiaząnych z kontrolą jakości | |
3,5 | Student zna wiekszość modułów poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania wskazanych przez prowadzacego zajęcia zadan zwiaząnych z kontrolą jakości | |
4,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiaząnych z kontrolą jakości | |
4,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania samodzielnie zaproponowanych zadan zwiaząnych z kontrolą jakości | |
5,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i potrafi samodzielnie zaproponować odpowiednie narzędzia w celu rozwiązywania zadan zwiaząnych z kontrolą jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O02_U01 Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych | 2,0 | Student nie potrafi zastosować metod SKJ w procecach produkcyjnych |
3,0 | Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych prób, potrafi skonstruować wskazaną przez prowadzacego zajęcia kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz z pomocą prowadzacego zajęcia potrafi zinterpretować uzyskane wyniki | |
3,5 | Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych prób, potrafi skonstruować wskazaną przez prowadzacego zajęcia kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,0 | Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych i duzych prób, potrafi skonstruować wskazaną przez prowadzacego zajęcia kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,5 | Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych i duzych prób, potrafi skonstruować dowolną kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych i duzych prób, potrafi skonstruować dowolną kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki, potrafi przeprowadzić obliczenia niezbędne do skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O02_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów |
3,0 | Student potrafi samodzielnie zgromadzić materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zgromadzić materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Greber T., Statystyczne sterowanie procesami-doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft Polska Sp. z o.o, Kraków, 2000
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Aczel A. D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, s. 670-693
- Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Aczel A.D., Souderpandian J., Complete Business Statistics (chapter 13), McGraw-Hill, Primis Online, 2008, siódme, https://alitsaki.ir/wp-content/uploads/2019/07/compelet-business-statisrics-aczel.pdf
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006, drugie
- Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122
- Mongiało Z., Systemy zapewnienia jakości produktów rolnych, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2002
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
- Quality Control Charts Overview, TIBCO Software Inc., 2020, Data Science Textbook, https://docs.tibco.com/data-science/textbook