Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Wycena nieruchomości
Sylabus przedmiotu Metody wyceny nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody wyceny nieruchomości | ||
Specjalność | Wycena nieruchomości | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: posiadanie wiedzy z zakresu prawa nieruchomości i definicji nieruchomości, rynku nieruchomości, podstaw ekonomii, statystyki |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się aktami prawami, stosowanie metod analizy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość definicji z zakresu szacowania nieruchomości oraz metod wyceny nieruchomości |
C-2 | Umiejętność rozróżniania, objaśniania metod wyceny nieruchomości, doboru metod, praktycznego stosowania wiedzy do szacowania wartości nieruchomości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zastosowanie podejścia porównawczego - przygotowanie danych do wyceny | 3 |
T-A-2 | Zastosowanie podejścia porównawczego - metoda porównywania parami i korygowania ceny średniej | 8 |
T-A-3 | Zastosowanie podejścia dochodowego - metoda inwestycyjna i metoda zysków: technika kapitalizacji prostej i technika dyskontowania strumieni dochodów | 8 |
T-A-4 | Zastosowanie podejścia kosztowego - metoda kosztów odtworzenia i kosztów zastapienia: technika szczegółowa, technika elementów scalonych i technika wskaźnikowa | 8 |
T-A-5 | Zastosowanie podejścia mieszanego - metoda pozostałościowa, metoda kosztów likwidacji i metoda wskaźników szacunkowych gruntów | 6 |
T-A-6 | Zaliczenie | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje podejść, metod i technik szacowania nieruchomości w Polsce | 1 |
T-W-2 | Podejście porównawcze w wycenie nieruchomości - przygotowanie danych do wyceny | 3 |
T-W-3 | Podejście porównawcze w wycenie nieruchomości - zasady wyceny metodą porównywania parami, metodą korygowania ceny średniej, matodą analizy statystycznej rynku | 3 |
T-W-4 | Podejście dochodowe w wycenie nieruchomości - zasady wyceny metodą inwestycyjną, metodą zysków, techniką kapitalizacji prostej, techniką dyskontowania strumieni dochodów | 3 |
T-W-5 | Podejście kosztowe w wycenie nieruchomości - zasady wyceny metodą kosztów odtworzenia, metodą kosztów zastąpienia, techniką szczegółową, techniką elementów scalonych, techniką wskaźnikową | 3 |
T-W-6 | Podejście mieszane w wycenie nieruchomości - zasady wyceny metodą pozostałościową, metodą kosztów likwidacji, metodą wskaźników szacunkowych gruntu | 3 |
T-W-7 | Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny, objaśnienie i wyjaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne oceniające umiejetność obliczania wartości nieruchomości przy zastosowaniu właściwej metody |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/2.2_W01 Rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości | E_2A_W08, E_2A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
E_2A_D7/2.2_W02 Charakteryzuje zasady szacowania wartości nieruchomości właściwe dla podejść, metod i technik wyceny | E_2A_W08, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W09 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/2.2_U01 Oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny | E_2A_U01, E_2A_U04 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
E_2A_D7/2.2_U02 Ocenia przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny | E_2A_U02, E_2A_U08 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/2.2_K01 Świadomy znaczenia wyceny w praktyce | E_2A_K01, E_2A_K02 | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/2.2_W01 Rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości | 2,0 | nie rozpoznaje i nie objaśnia podejść, metod i technik wyceny nieruchomości |
3,0 | rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | rozpoznaje i objaśnia podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/2.2_W02 Charakteryzuje zasady szacowania wartości nieruchomości właściwe dla podejść, metod i technik wyceny | 2,0 | nie charakteryzuje zasad szacowania wartości nieruchomości właściwych dla podejść, metod i technik wyceny |
3,0 | charakteryzuje zasady szacowania wartości nieruchomości właściwe dla podejść, metod i technik wyceny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | charakteryzuje zasady szacowania wartości nieruchomości właściwe dla podejść, metod i technik wyceny w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | charakteryzuje zasady szacowania wartości nieruchomości właściwe dla podejść, metod i technik wyceny w stopniu dobrym | |
4,5 | charakteryzuje zasady szacowania wartości nieruchomości właściwe dla podejść, metod i technik wyceny w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | charakteryzuje zasady szacowania wartości nieruchomosci właściwe dla podejść, metod i technik wyceny w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/2.2_U01 Oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny | 2,0 | nie oblicza wartości przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - nie potrafi rozwiązywać zadań |
3,0 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu dobrym | |
4,5 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | oblicza wartość przy zastosowaniu poszczególnych podejść, metod i technik wyceny - rozwiązuje zadania w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D7/2.2_U02 Ocenia przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny | 2,0 | nie ocenia przedmiotu wyceny, nie określa celu i nie dobiera źródeł danych do wyceny |
3,0 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu dobrym | |
4,5 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | ocenia przedmiot wyceny, określa cel i dobiera źródła danych do wyceny w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/2.2_K01 Świadomy znaczenia wyceny w praktyce | 2,0 | brak świadomości znaczenia wyceny w praktyce |
3,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomy znaczenia wyceny w praktyce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości., Wolters Kulwer, 2020
- Dydenko J. Telega T, Wycena nieruchomości. Komentarz do ustawy o gospodarce nieruchomościami i Rozporządzenia ws wyceny i sporządzania operatu szacunkowego, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM
- Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjka M., Tarasiewicz M., Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021
Literatura dodatkowa
- xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, Kwartalnik
- Ustawa o gospodarce nieruchomościam
- Rozporządzenie w sprawie wyceny i sporządzania operatu szacunkowego
- J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Olsztyn, 2018
- Manya M. Mooya, Real Estate Valuation Theory. A Critical Appraisal, Springer, 2016