Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów budżetowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunek kosztów budżetowanych
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości
W-2Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-3Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania
C-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Klasyfikacja kosztów4
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych10
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych10
T-L-4Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych4
T-L-5Zaliczenie materiału2
30
wykłady
T-W-1Rachunek kosztów budżetowanych – istota i zakres1
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych2
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów1
T-W-4Etapy budżetowania1
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych2
T-W-6Budowa budżetów finansowych3
T-W-7Analiza i ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje budżetowe2
T-W-8Budżetowanie oparte na działaniach2
T-W-9Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych14
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.1_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów
E_2A_W01, E_2A_W11, E_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-5M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4
E_2A_D6/2.1_W02
Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych
E_2A_W01, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12, E_2A_W06C-3, C-4, C-5T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.1_U01
Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
E_2A_U01, E_2A_U02C-1, C-2T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-L-5M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4
E_2A_D6/2.1_U02
Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08C-3, C-4, C-5T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.1_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04, E_2A_K06C-4, C-5T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.1_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów przyszłościowych.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów przyszłościowych.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
E_2A_D6/2.1_W02
Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych
2,0Student nie zna etapów budżetowania oraz rodzajów budżetów.
3,0Student zna wybiórczo etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
3,5Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
4,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów oraz ich charakterystykę.
4,5Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji.
5,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji i weryfikacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.1_U01
Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
2,0Student nie umie klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wskazać metody ich wyznaczania.
5,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wyznaczyć ich poziom na podstawie właściwych metod i podać przykłady.
E_2A_D6/2.1_U02
Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe
2,0Student nie potrafi sporządzać budżetów operacyjnych i budżetów finansowych.
3,0Student potrafi sporządzić niektóre budżety operacyjne.
3,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne.
4,0Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i wybrane budżety finansowe.
4,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.
5,0Student potrafi sporządzić i analizować podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.1_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami. Teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  2. Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
  3. Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2016
  4. Penning A., Management Accounting: Budgeting Workbook, Osborne Books Ltd, 2016
  5. Nita B., Nowak E. (red.), Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Organizacja, procedury, zastosowanie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 2
  6. Karmańska A., Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2006
  7. Nowak E., Rachunek kosztów przedsiębiorstwa, Ekspert, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
  2. Kiziukiewicz T., Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania cz. II, Ekspert, Wrocław, 2011
  3. Świderska G.K., Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów I i II, Difin, Warszawa, 2006
  4. Kiziukiewicz T., Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003
  5. Sobańska I., Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, C.H.Beck, Warszawa, 2003
  6. Cox D., Management Accounting: Costing Tutorial, Osborne Boosk Ltd, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacja kosztów4
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych10
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych10
T-L-4Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych4
T-L-5Zaliczenie materiału2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rachunek kosztów budżetowanych – istota i zakres1
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych2
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów1
T-W-4Etapy budżetowania1
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych2
T-W-6Budowa budżetów finansowych3
T-W-7Analiza i ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje budżetowe2
T-W-8Budżetowanie oparte na działaniach2
T-W-9Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.1_W01Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-W-1Rachunek kosztów budżetowanych – istota i zakres
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów przyszłościowych.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów przyszłościowych.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.1_W02Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania
C-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-W-6Budowa budżetów finansowych
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów
T-W-4Etapy budżetowania
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych
T-W-7Analiza i ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje budżetowe
T-W-8Budżetowanie oparte na działaniach
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna etapów budżetowania oraz rodzajów budżetów.
3,0Student zna wybiórczo etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
3,5Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów.
4,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów oraz ich charakterystykę.
4,5Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji.
5,0Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji i weryfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.1_U01Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych
C-2Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
T-W-8Budżetowanie oparte na działaniach
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wskazać metody ich wyznaczania.
5,0Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wyznaczyć ich poziom na podstawie właściwych metod i podać przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.1_U02Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania
C-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-W-6Budowa budżetów finansowych
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów
T-W-4Etapy budżetowania
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych
T-W-7Analiza i ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje budżetowe
T-W-8Budżetowanie oparte na działaniach
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzać budżetów operacyjnych i budżetów finansowych.
3,0Student potrafi sporządzić niektóre budżety operacyjne.
3,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne.
4,0Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i wybrane budżety finansowe.
4,5Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.
5,0Student potrafi sporządzić i analizować podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.1_K01Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, rozwijania dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych
C-5Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania
Treści programoweT-W-6Budowa budżetów finansowych
T-W-1Rachunek kosztów budżetowanych – istota i zakres
T-W-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych
T-W-3Rodzaje budżetów kosztów
T-W-4Etapy budżetowania
T-W-5Budowa budżetów operacyjnych
T-W-7Analiza i ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje budżetowe
T-W-8Budżetowanie oparte na działaniach
T-L-2Sporządzanie budżetów operacyjnych
T-L-3Sporządzanie budżetów finansowych
T-L-4Analiza i ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.