Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Strategiczne i operacyjne rachunki decyzyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strategiczne i operacyjne rachunki decyzyjne
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych2
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych4
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji1
T-A-4Wybór asortymentu2
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego1
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”1
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia1
T-A-8Decyzje cenowe2
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki1
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie2
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych4
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności2
T-A-13Zaliczenie2
25
wykłady
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura1
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych1
T-W-3Koszty w procesie decyzyjnym2
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych2
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne3
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny3
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych w krótkim- i długim okresie14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia11
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.2_W01
Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz rodzaje problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym.
E_2A_W10, E_2A_W06, E_2A_W12C-1T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-8M-4, M-2, M-3, M-1S-3, S-4, S-1
E_2A_D6/2.2_W02
Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
E_2A_W12, E_2A_W10, E_2A_W06C-2, C-3, C-4T-A-7, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-A-3, T-A-12, T-A-10, T-A-6, T-A-9, T-A-11, T-A-2, T-A-8, T-A-5, T-A-4, T-W-8M-5, M-2, M-1, M-3, M-4S-3, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.2_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
E_2A_U11, E_2A_U01, E_2A_U12, E_2A_U02, E_2A_U06C-3, C-2, C-4T-A-6, T-A-3, T-A-11, T-A-8, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-12, T-A-10, T-A-13M-5, M-4S-2, S-4, S-3, S-1
E_2A_D6/2.2_U02
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_2A_U06, E_2A_U02, E_2A_U12, E_2A_U11, E_2A_U08C-3, C-4T-A-10, T-A-8, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-13M-5, M-4S-3, S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/2.2_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K06, E_2A_K04C-4, C-3T-A-10, T-A-4, T-A-11, T-A-3, T-A-13, T-A-7, T-A-12, T-A-6, T-A-2, T-A-9, T-A-8, T-A-5M-4, M-2, M-5S-1, S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.2_W01
Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz rodzaje problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym.
2,0Student nie zna istoty i struktury procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenia kosztów w procesie decyzyjnym.
3,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych.
4,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych.
4,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji.
5,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji.
E_2A_D6/2.2_W02
Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
2,0Student nie zna mierników i metod oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie.
3,0Student zna wybrane mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie.
3,5Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie oraz niektóre warunki ich stosowania.
4,0Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.2_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
E_2A_D6/2.2_U02
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/2.2_K01
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Atril P., McLaney E., Management Accounting for Decision Makers, Pearson, 2021
  2. Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
  3. Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, Osborne Books Ltd, 2016
  4. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
  5. Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2006
  6. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  7. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych2
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych4
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji1
T-A-4Wybór asortymentu2
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego1
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”1
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia1
T-A-8Decyzje cenowe2
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki1
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie2
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych4
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności2
T-A-13Zaliczenie2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura1
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych1
T-W-3Koszty w procesie decyzyjnym2
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych2
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne3
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny3
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych w krótkim- i długim okresie14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_W01Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz rodzaje problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zastosowaniem strategicznych i operacyjnych rachunków decyzyjnych w praktyce gospodarczej
Treści programoweT-W-3Koszty w procesie decyzyjnym
T-W-4Źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych
T-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-W-1Proces decyzyjny – istota i jego struktura
T-W-2Rodzaje problemów i modeli decyzyjnych
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i struktury procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych, w tym znaczenia kosztów w procesie decyzyjnym.
3,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych.
4,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych.
4,5Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji.
5,0Student zna istotę i strukturę procesu decyzyjnego oraz problemów i modeli decyzyjnych. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania. Zna źródła informacji wykorzystywanych do rozwiązywania problemów decyzyjnych i potrafi je wykorzystać do podejmowania decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_W02Student zna instrumentarium umożliwiające wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-W-6Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-W-5Krótkookresowe rachunki decyzyjne
T-W-7Wybory decyzyjne w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-4Wybór asortymentu
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-5Metoda przypadków
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna mierników i metod oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie.
3,0Student zna wybrane mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie.
3,5Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie oraz niektóre warunki ich stosowania.
4,0Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod.
4,5Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność.
5,0Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_U01Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
C-2Zapoznanie studentów z instrumentarium umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-1Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-13Zaliczenie
Metody nauczaniaM-5Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej.
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
3,5Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_U02Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-13Zaliczenie
Metody nauczaniaM-5Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/2.2_K01Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, rozwijania dorobku zawodu
E_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-3Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka
Treści programoweT-A-10Ocena przedsięwzięć bez uwzględniania zmiany wartości pieniądza w czasie
T-A-4Wybór asortymentu
T-A-11Dyskontowe metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych
T-A-3Optymalizacja rozmiarów produkcji
T-A-13Zaliczenie
T-A-7Realizacja specjalnego zamówienia
T-A-12Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności
T-A-6Decyzja „wytworzyć czy kupić”
T-A-2Modele rachunku kosztów wykorzystywane w procesach decyzyjnych
T-A-9Inwestycje a strategia jednostki
T-A-8Decyzje cenowe
T-A-5Wybór wariantu decyzyjnego
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład problemowy
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.