Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Analiza rozwoju regionalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza rozwoju regionalnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych zasad analizy
W-2Podstawowe umiejętności w zakresie analizy ekonomicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
C-2Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura2
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)2
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych2
T-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki2
T-A-5Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie2
T-A-6Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa2
T-A-7Metody prezentacji wyników analizy2
T-A-8Metody pomiaru rozwoju regionalnego1
T-A-9Wskaźniki opisujące sytuację gospodarczą regionu1
T-A-10Analiza rozwoju wybranych regionów4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnicto w zajęciach20
A-A-2Zebranie danych do projektu2
A-A-3Budowa projektu badań rozoju regionalnego4
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda programowana / z użyciem komputerów
M-2Metoda praktyczna / sumulacja
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
M-4Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
M-5Metoda aktywizująca / metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O10_W01
Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego
E_2A_W01, E_2A_W03C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1
E_2A_O10_W02
student ma wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionalnego
E_2A_W01, E_2A_W03C-2T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-9M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
E_2A_U17, E_2A_U03C-1T-A-2M-1, M-2, M-3S-1
E_2A_O10_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady analizy danych regionalnych
E_2A_U17, E_2A_U03C-2T-A-1M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O10_K01
Student nabędzie umiejetność argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionu
E_2A_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2M-1, M-3, M-4S-1, S-2
E_2A_O10_K02
student nabedzie umiejetnośc oceny zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym z wykorzystaniem wskaźników; budowy wskaxników zagregowanychi
E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K01C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O10_W01
Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego
2,0Student nie zna metod i narzędzi opisu rozwoju regionalnego
3,0Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu podstawowym
3,5Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu dobrym
4,5Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu wiecej niż dobrym
5,0Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu bardzo dobrym
E_2A_O10_W02
student ma wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionalnego
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy z zakresu rozwoju regionalnego i nie stworzył projektu oceny rozwoju regionu
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dostatecznym
3,5Student posiada w stopniu więcej niż dostatecznym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dostatecznym plus
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dobrym
4,5Student posiada w stopniu więcej niż dobrym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dobry plus
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nie oddanie pracy projektowej w terminie
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi i funkcjonalnymi na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami formalnymi na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.
E_2A_O10_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady analizy danych regionalnych
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nie oddanie pracy projektowej w terminie
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O10_K01
Student nabędzie umiejetność argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionu
2,0student nie opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym
3,0student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu dostatecznym
3,5student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu dobrym
4,5student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu więcej niż dobrym
5,0student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu bardzo dobrym
E_2A_O10_K02
student nabedzie umiejetnośc oceny zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym z wykorzystaniem wskaźników; budowy wskaxników zagregowanychi
2,0Student nie zna metod oceny rozwoju regionalnego w stopniu dostatecznym
3,0Student w stopniu dostatecznym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
4,0Student w stopniu dobrym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego

Literatura podstawowa

  1. Strzelecki Z., Gospodarka regionalna i lokalna, PWN SA, Warszawa, 2008, https://libra.ibuk.pl/reader/gospodarka-regionalna-i-lokalna-zbigniew-strzelecki-633/1
  2. Młodak A., Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, Difin, 2006
  3. Barbara Dańska-Borsiak, Iwona Laskowska, Regionalne analizy ekonomiczne, UŁ, Łódź, 2016, https://libra.ibuk.pl/reader/regionalne-analizy-ekonomiczne-barbara-danska-borsiak-iwona-157979
  4. Strahl D., Metody oceny rozwoju regionalnego, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Karmowska G., Dywergencja czy konwergencja. Studium duoregionu Pomorze, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
  2. Bogacz D., Bożek J., Kukuła K., Strojny J., Statystyczne studium struktury agrarnej w Polsce, Wyd. Naukowe PWN, 2010
  3. Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza porównawcza rozwoju regionalnego Polski wschodniej i zachodniej., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2014, 347
  4. Karmowska G., Badanie i pomiar rozwoju regionalnego na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G - Ekonomika Rolnictwa, Warszawa, 2011, T. 98 z. 2
  5. Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza rozwoju gospodarki przestrzennej na obszarach wiejskich Pomorza Zachodniego, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, T. XIV z. 4, 2013
  6. Karmowska G., Porównanie rozwoju subregionów województwa zachodniopomorskiego w latach 1999-2008., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, 244, Tyt. zesz.: Problemy rozwoju regionalnego
  7. Karmowska G., Demographic changes in post-socialist countries in the years 1992 – 2017, PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2020, 6 (64)
  8. G.Karmowska, A.Sobczyk, Analysis of own-source revenue of West-Pomeranian municipalities as an element of local development management., Proceedings of the 3rd International Conference Contemporary Issues in Theory and Practice of Management, 2020, ISBN: 9788371937323
  9. G.Karmowska, A.Sobczyk, Analysis of Szczecin Metropolitan Area’s Growth Potential, European Research Studies Journal, 2020, t: 23, z: 4, ISSN: 1108-2976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura2
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)2
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych2
T-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki2
T-A-5Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie2
T-A-6Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa2
T-A-7Metody prezentacji wyników analizy2
T-A-8Metody pomiaru rozwoju regionalnego1
T-A-9Wskaźniki opisujące sytuację gospodarczą regionu1
T-A-10Analiza rozwoju wybranych regionów4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnicto w zajęciach20
A-A-2Zebranie danych do projektu2
A-A-3Budowa projektu badań rozoju regionalnego4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_W01Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
Treści programoweT-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych
T-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki
T-A-5Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie
T-A-8Metody pomiaru rozwoju regionalnego
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / z użyciem komputerów
M-2Metoda praktyczna / sumulacja
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod i narzędzi opisu rozwoju regionalnego
3,0Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu podstawowym
3,5Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu dobrym
4,5Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu wiecej niż dobrym
5,0Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_W02student ma wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie
Treści programoweT-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura
T-A-6Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa
T-A-7Metody prezentacji wyników analizy
T-A-9Wskaźniki opisujące sytuację gospodarczą regionu
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna / metoda projektów
M-4Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma minimalnej wiedzy z zakresu rozwoju regionalnego i nie stworzył projektu oceny rozwoju regionu
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dostatecznym
3,5Student posiada w stopniu więcej niż dostatecznym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dostatecznym plus
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dobrym
4,5Student posiada w stopniu więcej niż dobrym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dobry plus
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii informatyczno-komunikacyjnych (ICT)
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
Treści programoweT-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / z użyciem komputerów
M-2Metoda praktyczna / sumulacja
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nie oddanie pracy projektowej w terminie
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi i funkcjonalnymi na poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami formalnymi na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady analizy danych regionalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii informatyczno-komunikacyjnych (ICT)
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie
Treści programoweT-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna / metoda projektów
M-4Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nie oddanie pracy projektowej w terminie
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%.
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_K01Student nabędzie umiejetność argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
C-2Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie
Treści programoweT-A-1Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura
T-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / z użyciem komputerów
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
M-4Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym
3,0student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu dostatecznym
3,5student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu dobrym
4,5student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu więcej niż dobrym
5,0student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O10_K02student nabedzie umiejetnośc oceny zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym z wykorzystaniem wskaźników; budowy wskaxników zagregowanychi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego
C-2Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie
Treści programoweT-A-2Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy)
T-A-3Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych
T-A-4Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki
T-A-5Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie
T-A-6Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa
T-A-9Wskaźniki opisujące sytuację gospodarczą regionu
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / z użyciem komputerów
M-2Metoda praktyczna / sumulacja
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
M-4Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod oceny rozwoju regionalnego w stopniu dostatecznym
3,0Student w stopniu dostatecznym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
4,0Student w stopniu dobrym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego