Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Analiza i kontrola kosztów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i kontrola kosztów
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę z zakresu rachunkowości finansowej
W-2Posiada wiedzę z zakresu rachunku kosztów
W-3Posiada wiedzę z zakresu analizy finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów1
T-L-2Analiza dynamiki kosztów3
T-L-3Analiza struktury kosztów3
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów3
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów3
T-L-6Zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa2
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej2
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów2
T-W-4Analiza dynamiki kosztów2
T-W-5Analiza struktury kosztów2
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów2
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.1_W01
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
E_2A_W12, E_2A_W02, E_2A_W03C-1T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-5, T-L-3, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-L-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2
E_2A_D6/3.1_W02
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
E_2A_W02, E_2A_W03C-1T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-W-6, T-L-4, T-W-7, T-L-5, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.1_U01
Posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
E_2A_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_D6/3.1_U02
Potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa
E_2A_U02C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_D6/3.1_U03
Interpretuje wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U11, E_2A_U08C-2T-W-3, T-L-5, T-W-2, T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-W-6, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.1_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04, E_2A_K06C-1, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.1_W01
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
2,0Student nie zna teoretycznych i praktycznych aspektów przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
E_2A_D6/3.1_W02
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
2,0Student nie zna teoretycznych i praktycznych aspektów kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
3,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%
3,5Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%
4,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%
4,5Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%
5,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.1_U01
Posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
2,0Student nie posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
E_2A_D6/3.1_U02
Potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa
2,0Student nie potrafi analizować kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
E_2A_D6/3.1_U03
Interpretuje wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
2,0Student nie potrafi interpretować wyników analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
3,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 55%
3,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 65%
4,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 75%
4,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 85%
5,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.1_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Nowak E., Analiza i kontrola kosztów przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2019
  2. Waśniewski T., Skoczylas W., Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, FRR, Warszawa, 2004
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań., Ekspert Wydawnictwo i Doradztwo, Wrocław, 2003
  4. Drury C, Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, Andover, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów1
T-L-2Analiza dynamiki kosztów3
T-L-3Analiza struktury kosztów3
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów3
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów3
T-L-6Zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa2
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej2
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów2
T-W-4Analiza dynamiki kosztów2
T-W-5Analiza struktury kosztów2
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów2
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_W01Zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna teoretycznych i praktycznych aspektów przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_W02Zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-L-3Analiza struktury kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna teoretycznych i praktycznych aspektów kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
3,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%
3,5Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%
4,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%
4,5Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%
5,0Student zna teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_U01Posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_U02Potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_U03Interpretuje wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
3,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 55%
3,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 65%
4,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 75%
4,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 85%
5,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3.1_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, rozwijania dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.