Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Psychologia w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia w organizacji
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.8
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.8
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.9
25
wykłady
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.4
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.4
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.4
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.4
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.3
T-W-6Zaliczenie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.25
A-A-2Merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń - lektura wymaganej literatury.17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.7
49
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Prezentacja mulimedialna.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Konsultacje
S-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.1_W01
Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji.
E_2A_W04, E_2A_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.1_U01
Posiada aparaturę pojęciową umożliwiającą dokonanie analizy i postawienie diagnozy wybranej sytuacji interpersonalnej w zespole pracowniczym.
E_2A_U21, E_2A_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-3
E_2A_D3/1.1_U02
Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji.
E_2A_U11C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/1.1_K01
W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań.
E_2A_K03, E_2A_K06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-5S-3
E_2A_D3/1.1_K02
Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi.
E_2A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-4, M-5S-3
E_2A_D3/1.1_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się.
E_2A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.1_W01
Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji.
2,0Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w organizacji.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw psychologii w organizacji. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka w organizacji.
4,0Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania.
4,5Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania w powiązaniu z aspektami osobowościowymi pracowników i zadaniami grupy.
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy typem osobowości pracownika, zajmowaną funkcją, typem i strukturą grupy oraz zadaniami i celami organizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.1_U01
Posiada aparaturę pojęciową umożliwiającą dokonanie analizy i postawienie diagnozy wybranej sytuacji interpersonalnej w zespole pracowniczym.
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji interpersonalnych w zakładzie pracy.
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy.
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.
E_2A_D3/1.1_U02
Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji.
2,0Nie umie wskazać metod rozwiązywania konfliktów.
3,0Potrafi wymienić podstawowe techniki rozwiązywania konfliktów, ale nie potrafi wskazać grupowych i indywidualnych przesłanek do konkretnego ich zastosowania.
3,5Rozumie indywidualne i grupowe determinanty konfliktów w grupach, zna podstawowe techniki ich rozwiązywania.
4,0Poprawnie identyfikuje symptomy zwiastujące narastanie konfliktu. Potrafi opisać dynamikę konfliktu i metody jego eliminowania.
4,5Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu.
5,0Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu; potrafi precyzyjnie uzasadnić zastosowanie konkretnych metod rozwiązywania konfliktów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/1.1_K01
W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań.
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje.
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar.
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów.
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych.
4,5Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych.
5,0Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej.
E_2A_D3/1.1_K02
Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi.
2,0Nie posiada kompetencji niezbędnych do współpracy i efektywnego kierowania zespołem pracowniczym.
3,0Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków interpersonalnych w grupie pracowniczej.
3,5W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione, aby zespół pracował bez zakłóceń.
4,0W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione aby zespół pracował bez zakłóceń; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych.
4,5W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione aby zespół pracował bez zakłóceń; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych. Potrafi wyciszać konflikty, motywować do współpracy i stosownie do zadań grupy określać sposób jej zarządzania.
5,0Jest w pełni przygotowany do podjęcia ról kierowniczych i ma stosowną wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.
E_2A_D3/1.1_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się.
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania się a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się, ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się, ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,00 Rozumie związek pomiędzy tempem przemian cywilizacyjnych a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać.

Literatura podstawowa

  1. Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia., Difin, Warszawa, 2007
  2. Z. Ratajczak, Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2002
  3. A. Lubrańska, Psychologia pracy, Difin, Warszawa, 2017
  4. N. Chmiel, F. Fraccaroli, M. Sverke, Work and Organizational Psychology, Wiley Blackwell, 2017
  5. R.D. Duffy, D.L. Blustein, M.A. Diemer, K.L. Autin, The Psychology of Working Theory, Journal of Counseling Psychology, 2016, Vol 63(2), 127-148
  6. K. Kowalewski, J.M. Moczydłowska, Patologie i dysfunkcje w organizacji, Difin, Warszawa, 2020
  7. A. M. Zawadzka, Psychologia zarządzania w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014
  8. G. Gajdek, Motywowanie jako element procesu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rezszowskiego, Rzeszów, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski C., Zachowania ludzi w organizacji., PWN, Warszawa, 2006
  2. T. Ziejewski, Nowy słownik interdyscyplinarny (Ekonomia - Edukacja - Zawód - Praca), WAR, Szczecin, 2007
  3. D.L. Blustein, Extending the Reach of Vocational Psychology: Toward an Inclusive and Integrative Psychology of Working, Journal of Vocational Behavior, 2001, Volume 59, Issue 2, Pages 171-182
  4. I. Heszen, Psychologia stresu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  5. M. Jaworowicz, P. Jaworowicz, Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa, 2017
  6. J. Strelau, Psychologia temepramentu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.8
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.8
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.9
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.4
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.4
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.4
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.4
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.3
T-W-6Zaliczenie1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.25
A-A-2Merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń - lektura wymaganej literatury.17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.7
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_W01Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne rodzaje więzi społecznych i występujące między nimi prawidłowości
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w organizacji.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw psychologii w organizacji. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka w organizacji.
4,0Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania.
4,5Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania w powiązaniu z aspektami osobowościowymi pracowników i zadaniami grupy.
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy typem osobowości pracownika, zajmowaną funkcją, typem i strukturą grupy oraz zadaniami i celami organizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_U01Posiada aparaturę pojęciową umożliwiającą dokonanie analizy i postawienie diagnozy wybranej sytuacji interpersonalnej w zespole pracowniczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U21Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji interpersonalnych w zakładzie pracy.
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy.
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_U02Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja mulimedialna.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie wskazać metod rozwiązywania konfliktów.
3,0Potrafi wymienić podstawowe techniki rozwiązywania konfliktów, ale nie potrafi wskazać grupowych i indywidualnych przesłanek do konkretnego ich zastosowania.
3,5Rozumie indywidualne i grupowe determinanty konfliktów w grupach, zna podstawowe techniki ich rozwiązywania.
4,0Poprawnie identyfikuje symptomy zwiastujące narastanie konfliktu. Potrafi opisać dynamikę konfliktu i metody jego eliminowania.
4,5Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu.
5,0Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu; potrafi precyzyjnie uzasadnić zastosowanie konkretnych metod rozwiązywania konfliktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_K01W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K06Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, rozwijania dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje.
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar.
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów.
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych.
4,5Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych.
5,0Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_K02Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada kompetencji niezbędnych do współpracy i efektywnego kierowania zespołem pracowniczym.
3,0Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków interpersonalnych w grupie pracowniczej.
3,5W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione, aby zespół pracował bez zakłóceń.
4,0W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione aby zespół pracował bez zakłóceń; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych.
4,5W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione aby zespół pracował bez zakłóceń; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych. Potrafi wyciszać konflikty, motywować do współpracy i stosownie do zadań grupy określać sposób jej zarządzania.
5,0Jest w pełni przygotowany do podjęcia ról kierowniczych i ma stosowną wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/1.1_K03Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K07Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania się a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się, ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się, ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,00 Rozumie związek pomiędzy tempem przemian cywilizacyjnych a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać.