Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 1,40,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie strategicznej roli kapitału ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy.
C-2Znajomość koncepcji kapitału ludzkiego.
C-3Znajomość metod analizy kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie mikro i makro.
C-4Umiejętność diagnozy potencjału kompetencyjnego.
C-5Umiejętność wartościowania kapitału ludzkiego i intelektualnego wybranymi metodami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnoza profilu kompetencyjnego pracowników. Osobowość, postawy, predyspozycje, kompetencje.8
T-A-2Kapitał ludzki - zdrowie.3
T-A-3Kapitał ludzki - demografia.3
T-A-4Kapitał ludzki - edukacja.3
T-A-5Kapitał ludzki - rynek pracy.3
T-A-6Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie organizacji.5
T-A-7Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie regionalnym.5
30
wykłady
T-W-1Ewolucja funkcji personalnej2
T-W-2Praca. Ewolucja pracy.2
T-W-3Kapitał intelektualny i jego rola we współczesnej gospodarce.2
T-W-4Koncepcje i geneza kapitału ludzkiego.2
T-W-5Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego.3
T-W-6Wiedza, pracownicy wiedzy, organizacje wiedzy.3
T-W-7Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim.2
T-W-8Pomiar i wartościowanie kapitału intelektualnego organizacji.2
T-W-9Zaliczenie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca zaliczeniowa związana z diagnozą profilu kompetencyjnego.12
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.23
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.15
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy projektowej związanej z diagnozą profilu kompetencyjnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C03_W01
Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W13C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C03_U01
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U13C-4T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5M-3, M-4S-1, S-3
E_2A_C03_U02
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U12, E_2A_U13C-5T-A-6, T-A-7M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C03_W01
Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty i znaczenia kapitału ludzkiego
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i w sposób ogólny potrafi zinterpretować jego znaczenie we współczesnej gospodarce
3,5Potrafi opisać i zinterpretować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i jego znaczenie we współczesnej gospodarce
4,0Potrafi opisać i scharakteryzować zagadnienia związane z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
4,5Ma bardzo dobrą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
5,0Ma znakomitą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C03_U01
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,0Potrafi posługiwać się tylko nielicznymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
E_2A_C03_U02
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Zadawalająco potrafi posługiwać się tylko niektórymi poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego

Literatura podstawowa

  1. Stachowska S., Nowoczesne koncepcje w zarządzaniu kapitałem ludzkim organizacji. Od zaangażowania pracowników do marki pracodawcy. Część 1 i Część 2, Instytut Badań Gospodarczych, 2020
  2. M. Kot-Radojewska, Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia. Perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2017
  3. M. Smolarek (red), Współczesne problemy zarządzania kapitałem ludzkim w organizacjach, Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec, 2016
  4. Anna Rogozińska-Pawełczyk (red), Gospodarowanie kapitałem ludzkim. Wyzwania organizacyjne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
  5. M. Grzebyk i in., Gospodarowanie Kapitałem ludzkim w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
  6. W. Jarecki i in, Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim, Economicus, Szczecin, 2011
  7. Grzegorz Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007
  2. Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
  3. Angela Baron, Michael Armstrong, Human Capital Management: Achieving Added Value Through People, Kogan Page, USA, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnoza profilu kompetencyjnego pracowników. Osobowość, postawy, predyspozycje, kompetencje.8
T-A-2Kapitał ludzki - zdrowie.3
T-A-3Kapitał ludzki - demografia.3
T-A-4Kapitał ludzki - edukacja.3
T-A-5Kapitał ludzki - rynek pracy.3
T-A-6Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie organizacji.5
T-A-7Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie regionalnym.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja funkcji personalnej2
T-W-2Praca. Ewolucja pracy.2
T-W-3Kapitał intelektualny i jego rola we współczesnej gospodarce.2
T-W-4Koncepcje i geneza kapitału ludzkiego.2
T-W-5Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego.3
T-W-6Wiedza, pracownicy wiedzy, organizacje wiedzy.3
T-W-7Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim.2
T-W-8Pomiar i wartościowanie kapitału intelektualnego organizacji.2
T-W-9Zaliczenie2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca zaliczeniowa związana z diagnozą profilu kompetencyjnego.12
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.23
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.15
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C03_W01Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W13Zna i rozumie w pogłębionym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Rozumienie strategicznej roli kapitału ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy.
C-2Znajomość koncepcji kapitału ludzkiego.
C-3Znajomość metod analizy kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie mikro i makro.
Treści programoweT-W-1Ewolucja funkcji personalnej
T-W-4Koncepcje i geneza kapitału ludzkiego.
T-W-8Pomiar i wartościowanie kapitału intelektualnego organizacji.
T-W-6Wiedza, pracownicy wiedzy, organizacje wiedzy.
T-W-7Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim.
T-W-3Kapitał intelektualny i jego rola we współczesnej gospodarce.
T-W-2Praca. Ewolucja pracy.
T-W-5Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty i znaczenia kapitału ludzkiego
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i w sposób ogólny potrafi zinterpretować jego znaczenie we współczesnej gospodarce
3,5Potrafi opisać i zinterpretować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i jego znaczenie we współczesnej gospodarce
4,0Potrafi opisać i scharakteryzować zagadnienia związane z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
4,5Ma bardzo dobrą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
5,0Ma znakomitą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C03_U01Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U13Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, różne prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność diagnozy potencjału kompetencyjnego.
Treści programoweT-A-1Diagnoza profilu kompetencyjnego pracowników. Osobowość, postawy, predyspozycje, kompetencje.
T-A-4Kapitał ludzki - edukacja.
T-A-3Kapitał ludzki - demografia.
T-A-2Kapitał ludzki - zdrowie.
T-A-5Kapitał ludzki - rynek pracy.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy projektowej związanej z diagnozą profilu kompetencyjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,0Potrafi posługiwać się tylko nielicznymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C03_U02Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U13Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, różne prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-5Umiejętność wartościowania kapitału ludzkiego i intelektualnego wybranymi metodami.
Treści programoweT-A-6Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie organizacji.
T-A-7Identyfikacja i wartościowanie kapitału ludzkiego i intelektualnego na poziomie regionalnym.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Zadawalająco potrafi posługiwać się tylko niektórymi poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego