Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Wycena i efektywność kapitału ludzkiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wycena i efektywność kapitału ludzkiego
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 35 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zagadnieniami związanymi z istotą kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką pomiaru i wyceny kapitału ludzkiego.
C-3Ukształtowaanie umiejetności pozyskiwania danych na potrzeby analizy kapitału ludzkiego.
C-4Pozyskanie umiejetności stosowania metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)6
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)10
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)3
T-A-4Metody wskaźnikowe w ocenie kapitału ludzkiego. Wskaźniki kosztów, czasowo-ilościowe, wydajności i efektywności, finansowe, jakościowe.4
T-A-5Metoda kosztów historycznych.2
T-A-6Metoda wartości oczekiwanej (Flamholtz).2
T-A-7Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu.3
T-A-8Metoda skorygowanej wartości netto.2
T-A-9Efektywność kapitału ludzkiego.3
35
wykłady
T-W-1Kapitał lintelektualny w skali mikro, regionalnej i makroregionalnej.4
T-W-2Pomiar i identyfikacja elementów kapitału intelektualnego. Zwrot na aktywach, kapitalizacja rynkowa, pomiar bezpośredni.6
T-W-3Metody kart punktowych w pomiarze i analizie kapitału intelektualnego.2
T-W-4Modele wskaźnikowe oceny i pomiaru kapitału ludzkiego.2
T-W-5Metody kosztowe pomiaru kapitału ludzkiego.4
T-W-6Metody dochodowe pomiaru wartości kapitału ludzkiego4
T-W-7Inwestycje w kapitał ludzki.4
T-W-8Efektywność kapitału ludzkiego.3
T-W-9Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń12
A-A-3Praca zaliczeniowa.25
A-A-4Konsultacje.2
74
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie metod

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.2_W01
Student jest w stanie omówić istotę i znaczenie kapitału intelektualnego we współczesnej gospodarce oraz wskazać metody ich identyfikacji i pomiaru.
E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W06C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/2.2_U01
Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11C-3T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-A-9, T-A-4, T-A-2M-3, M-4S-2
E_2A_D3/2.2_U02
Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U11C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-A-7M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.2_W01
Student jest w stanie omówić istotę i znaczenie kapitału intelektualnego we współczesnej gospodarce oraz wskazać metody ich identyfikacji i pomiaru.
2,0
3,0Student jest w stanie ogólnie omówić istotę i znaczenie kapitału intelektualnego we współczesnej gospodarce oraz wskazać metody ich identyfikacji i pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/2.2_U01
Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
2,0Nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Student poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego ale także potrafi je ocenić oraz porównać
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikować narzędzia do zadanego problemu
E_2A_D3/2.2_U02
Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod zaproponowanych w trakcie zajęć.
3,0Student poprawnie wykorzystuje nieliczne metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu.
5,0Student znakomicie potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu i potrafi to uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. M. Kot-Radojewska, Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia. Perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2017
  2. M. Grzebyk i in., Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
  3. Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
  4. Dobija Dorota, Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, 2003
  5. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Anna Lipka i inn., Gospodarowanie kapitałem ludzkim – zbiór zadań do wybranych subdyscyplin i zagadnień, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2008
  2. Brazen LInda, The ROI of Human Capital: Measuring the Economic Value of Employee Performance, AORN Journal, Elsevier Science Publishers, 2017, Vol 80, no, 6., Dostęp online przez zasoby biblioteki ZUT

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)6
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)10
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)3
T-A-4Metody wskaźnikowe w ocenie kapitału ludzkiego. Wskaźniki kosztów, czasowo-ilościowe, wydajności i efektywności, finansowe, jakościowe.4
T-A-5Metoda kosztów historycznych.2
T-A-6Metoda wartości oczekiwanej (Flamholtz).2
T-A-7Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu.3
T-A-8Metoda skorygowanej wartości netto.2
T-A-9Efektywność kapitału ludzkiego.3
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kapitał lintelektualny w skali mikro, regionalnej i makroregionalnej.4
T-W-2Pomiar i identyfikacja elementów kapitału intelektualnego. Zwrot na aktywach, kapitalizacja rynkowa, pomiar bezpośredni.6
T-W-3Metody kart punktowych w pomiarze i analizie kapitału intelektualnego.2
T-W-4Modele wskaźnikowe oceny i pomiaru kapitału ludzkiego.2
T-W-5Metody kosztowe pomiaru kapitału ludzkiego.4
T-W-6Metody dochodowe pomiaru wartości kapitału ludzkiego4
T-W-7Inwestycje w kapitał ludzki.4
T-W-8Efektywność kapitału ludzkiego.3
T-W-9Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń12
A-A-3Praca zaliczeniowa.25
A-A-4Konsultacje.2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.2_W01Student jest w stanie omówić istotę i znaczenie kapitału intelektualnego we współczesnej gospodarce oraz wskazać metody ich identyfikacji i pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką pomiaru i wyceny kapitału ludzkiego.
C-1Zapoznanie z zagadnieniami związanymi z istotą kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Kapitał lintelektualny w skali mikro, regionalnej i makroregionalnej.
T-W-2Pomiar i identyfikacja elementów kapitału intelektualnego. Zwrot na aktywach, kapitalizacja rynkowa, pomiar bezpośredni.
T-W-5Metody kosztowe pomiaru kapitału ludzkiego.
T-W-7Inwestycje w kapitał ludzki.
T-W-6Metody dochodowe pomiaru wartości kapitału ludzkiego
T-W-8Efektywność kapitału ludzkiego.
T-W-3Metody kart punktowych w pomiarze i analizie kapitału intelektualnego.
T-W-4Modele wskaźnikowe oceny i pomiaru kapitału ludzkiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie ogólnie omówić istotę i znaczenie kapitału intelektualnego we współczesnej gospodarce oraz wskazać metody ich identyfikacji i pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.2_U01Student posiada umiejetności pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Ukształtowaanie umiejetności pozyskiwania danych na potrzeby analizy kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-A-5Metoda kosztów historycznych.
T-A-6Metoda wartości oczekiwanej (Flamholtz).
T-A-8Metoda skorygowanej wartości netto.
T-A-7Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu.
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)
T-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)
T-A-9Efektywność kapitału ludzkiego.
T-A-4Metody wskaźnikowe w ocenie kapitału ludzkiego. Wskaźniki kosztów, czasowo-ilościowe, wydajności i efektywności, finansowe, jakościowe.
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać podstawowych narzędzi pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Student poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego ale także potrafi je ocenić oraz porównać
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego.
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pozyskiwania danych do potrzeb analizy, pomiaru i wartościowania kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikować narzędzia do zadanego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/2.2_U02Student ma umiejętnośc zastosowania różnych metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-4Pozyskanie umiejetności stosowania metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
Treści programoweT-A-1Pomiar wartości KI w oparciu o kapitalizację rynkową (MV/BV i "Q" Tobina)
T-A-2Pomiar wartości KI metodami opartymi na zwrocie na aktywach (CIV, KCE, VAIC)
T-A-3Wycena wartości niematerialnych (metoda IC-Rating)
T-A-4Metody wskaźnikowe w ocenie kapitału ludzkiego. Wskaźniki kosztów, czasowo-ilościowe, wydajności i efektywności, finansowe, jakościowe.
T-A-6Metoda wartości oczekiwanej (Flamholtz).
T-A-8Metoda skorygowanej wartości netto.
T-A-9Efektywność kapitału ludzkiego.
T-A-5Metoda kosztów historycznych.
T-A-7Metoda wewnętrznie wytworzonego goodwillu.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych metod zaproponowanych w trakcie zajęć.
3,0Student poprawnie wykorzystuje nieliczne metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego.
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metod pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu.
5,0Student znakomicie potrafi wykorzystać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody pomiaru i wartościowania kapitału intelektualnego w tym kapitału ludzkiego a także samodzielnie identyfikuje najlepsze metody do zadanego problemu i potrafi to uzasadnić.