Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Analiza rozwoju regionalnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza rozwoju regionalnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zasad analizy |
W-2 | Podstawowe umiejętności w zakresie analizy ekonomicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami projektowania badań rozwoju regionalnego |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami analizy danych regionalnych oraz wykorzystaniem metod ilosciowych wtej analizie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwój regionalny i określenie przedmiotu analizy. Obszary analiz: sytuacja ekonomiczna, demografia, potencjał życiowy, sytuacja na rynku pracy, infrastruktura | 2 |
T-A-2 | Ustalenie zestawu cech diagnostycznych dla poszczególnych obszarów i ich wstępna analiza zróżnicowania (przedziały ufności dla wartości przeciętnej oraz dla odchyleń standardowych wybranych cech charakteryzujących rozwój społeczno-gospodarczy) | 2 |
T-A-3 | Normalizacja cech diagnostycznych: standaryzacja; unitaryzacja; przekształcenia ilorazowe. Ustalenie wag dla cech diagnostycznych | 2 |
T-A-4 | Metody analizy; analiza porównawcza; analiza dynamiki | 2 |
T-A-5 | Wyznaczenie miernika syntetycznego. Rangowanie | 2 |
T-A-6 | Metody grupowania obiektów pod względem podobieństwa | 2 |
T-A-7 | Metody prezentacji wyników analizy | 2 |
T-A-8 | Metody pomiaru rozwoju regionalnego | 1 |
T-A-9 | Wskaźniki opisujące sytuację gospodarczą regionu | 1 |
T-A-10 | Analiza rozwoju wybranych regionów | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnicto w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Zebranie danych do projektu | 2 |
A-A-3 | Budowa projektu badań rozoju regionalnego | 4 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda programowana / z użyciem komputerów |
M-2 | Metoda praktyczna / sumulacja |
M-3 | Metoda praktyczna / metoda projektów |
M-4 | Metoda podająca / objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-5 | Metoda aktywizująca / metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca projektowa |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O10_W01 Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego | E_2A_W01, E_2A_W03 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-8 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
E_2A_O10_W02 student ma wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionalnego | E_2A_W01, E_2A_W03 | — | C-2 | T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-1 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych. | E_2A_U17, E_2A_U03 | — | C-1 | T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
E_2A_O10_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady analizy danych regionalnych | E_2A_U17, E_2A_U03 | — | C-2 | T-A-1 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O10_K01 Student nabędzie umiejetność argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionu | E_2A_K02 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
E_2A_O10_K02 student nabedzie umiejetnośc oceny zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym z wykorzystaniem wskaźników; budowy wskaźników zagregowanych | E_2A_K01, E_2A_K03, E_2A_K02 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O10_W01 Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego | 2,0 | Student nie zna metod i narzędzi opisu rozwoju regionalnego |
3,0 | Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu wiecej niż dobrym | |
5,0 | Student zna metody i narzędzia opisu rozwoju regionalnego w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_O10_W02 student ma wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionalnego | 2,0 | Student nie ma minimalnej wiedzy z zakresu rozwoju regionalnego i nie stworzył projektu oceny rozwoju regionu |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dostatecznym | |
3,5 | Student posiada w stopniu więcej niż dostatecznym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dostatecznym plus | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dobrym | |
4,5 | Student posiada w stopniu więcej niż dobrym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie dobry plus | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu analizy rozwoju regionu oraz zaprojektował pracę na poziomie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady tworzenia baz danych. | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, nie oddanie pracy projektowej w terminie |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi i funkcjonalnymi na poziomie poniżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami formalnymi na poziomie ok. 40%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%. | |
4,5 | Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy. | |
E_2A_O10_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady analizy danych regionalnych | 2,0 | Nieprzystąpienie do zaliczenia, nie oddanie pracy projektowej w terminie |
3,0 | Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%. | |
3,5 | Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%. | |
4,0 | Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%. | |
4,5 | Dobrze wykonana praca projektowa, może zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%. | |
5,0 | Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O10_K01 Student nabędzie umiejetność argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionu | 2,0 | student nie opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym |
3,0 | student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu dobrym | |
4,5 | student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | student opanował umiejetności argumentacji i opisu zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_O10_K02 student nabedzie umiejetnośc oceny zjawisk zwiazanych z rozwojem regionalnym z wykorzystaniem wskaźników; budowy wskaźników zagregowanych | 2,0 | Student nie zna metod oceny rozwoju regionalnego w stopniu dostatecznym |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna metody i sposoby przezentacji zjawisk dotyczących rozwoju regionalnego |
Literatura podstawowa
- Strzelecki Z., Gospodarka regionalna i lokalna, PWN SA, Warszawa, 2008, https://libra.ibuk.pl/reader/gospodarka-regionalna-i-lokalna-zbigniew-strzelecki-633/1
- Młodak A., Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, Difin, 2006
- Barbara Dańska-Borsiak, Iwona Laskowska, Regionalne analizy ekonomiczne, UŁ, Łódź, 2016, https://libra.ibuk.pl/reader/regionalne-analizy-ekonomiczne-barbara-danska-borsiak-iwona-157979
- Strahl D., Metody oceny rozwoju regionalnego, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2006
Literatura dodatkowa
- Karmowska G., Dywergencja czy konwergencja. Studium duoregionu Pomorze, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
- Bogacz D., Bożek J., Kukuła K., Strojny J., Statystyczne studium struktury agrarnej w Polsce, Wyd. Naukowe PWN, 2010
- Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza porównawcza rozwoju regionalnego Polski wschodniej i zachodniej., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2014, 347
- Karmowska G., Badanie i pomiar rozwoju regionalnego na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G - Ekonomika Rolnictwa, Warszawa, 2011, T. 98 z. 2
- Karmowska G., Marciniak M., Wielowymiarowa analiza rozwoju gospodarki przestrzennej na obszarach wiejskich Pomorza Zachodniego, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, T. XIV z. 4, 2013
- Karmowska G., Porównanie rozwoju subregionów województwa zachodniopomorskiego w latach 1999-2008., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, 244, Tyt. zesz.: Problemy rozwoju regionalnego
- Karmowska G., Demographic changes in post-socialist countries in the years 1992 – 2017, PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2020, 6 (64)
- G.Karmowska, A.Sobczyk, Analysis of own-source revenue of West-Pomeranian municipalities as an element of local development management., Proceedings of the 3rd International Conference Contemporary Issues in Theory and Practice of Management, 2020, ISBN: 9788371937323
- G.Karmowska, A.Sobczyk, Analysis of Szczecin Metropolitan Area’s Growth Potential, European Research Studies Journal, 2020, t: 23, z: 4, ISSN: 1108-2976