Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Strategie personalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strategie personalne
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 25 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie wiedzy praktycznej na temat zastosowania teorii zarządzania zasobami ludzkimi w konkretnych przypadkach, z uwzględnieniem strategii i misji organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu.2
T-A-2Proces tworzenia substrategii i planów personalnych2
T-A-3Analiza strategiczna personelu: cykl życia zasobów ludzkich.2
T-A-4Analiza strategiczna personelu: analiza kohortowa.2
T-A-5Analiza strategiczna personelu: personalne SWOT.2
T-A-6Strategia personalna a zmiany na rynku pracy.2
T-A-7Strategia personalna a partycypacja pracownicza.2
T-A-8Strategia personalna a kierowanie konfliktem w organizacji.2
T-A-9Strategia personalna a proces derekrutacji.2
T-A-10Strategia personalna a strategia wynagrodzeń.2
T-A-11Prezentacje własne studentów10
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Ewolucja funkcji personalnej.2
T-W-2Tworzenie strategii personalnej i jej integracja ze strategią organizacji2
T-W-3Metody analizy strategicznej personelu.6
T-W-4Strategia personalna a kultura organizacyjna.3
T-W-5Rola menedżera we wdrażaniu strategii personalnej3
T-W-6Strategia personalna a budowanie marki pracodawcy3
T-W-7Modele strategii personalnych.6
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Opracowanie prezentacji8
A-A-3Przygotowanie do zajęć audytoryjnych8
A-A-4Opracowanie prac grupowych4
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
A-W-5Udział w konsultacjach1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda przypadków
M-5Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność (dyskusja na wykładzie)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena formująca: Prace grupowe
S-4Ocena formująca: Aktywność (dyskusja przypadków prezentowanych na ćwiczeniach audytoryjnych)
S-5Ocena podsumowująca: Prezentacje indywidualne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
E_2A_W02C-1T-W-7, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-A-11, T-A-1M-2, M-3, M-1, M-4S-5, S-3, S-1, S-2
E_2A_D3/4.2_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji
E_2A_W04, E_2A_W08C-1T-A-7, T-W-4, T-A-6, T-W-7, T-A-4, T-W-6, T-A-9, T-W-5, T-W-3, T-A-5, T-A-3, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-8, T-W-1, T-W-2M-3, M-4, M-5, M-2S-5, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji
E_2A_U07C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-A-9, T-A-11, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-6, T-A-10, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-3, M-4, M-2, M-5S-5, S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
2,0Student nie umie definiować koncepcji strategicznego zarządzania ludźmi
3,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować a ponadto wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania
E_2A_D3/4.2_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi
5,0Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody zarządzania ludźmi ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Literatura podstawowa

  1. Juchnowicz M. (red.), Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa, 2010
  2. Listwan T., Sułkowski Ł. (red.nauk.), Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Tyrańska M., Strategie personalne we współczesnych przedsiębiorstwach, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", Nr 2(13), ss. 351-362, 2009
  2. Dwertmann, D.J.G., Kunz, J.J., HR strategies for balanced growth. W: Mennillo, G., Schlenzig, T., Friedrich, E. (eds) Balanced Growth. Management for Professionals., Springer, Berlin, Heidelberg, 2012, Książka dostępna pod adresem: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-642-24653-1.pdf
  3. Anwaar S., Nadeem A.B., Hassan M., Critical assessment of the impact of HR strategies on employees’ performance, Cogent Business & Management, 2016, 3(1), 1245939, https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/23311975.2016.1245939?needAccess=true

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu.2
T-A-2Proces tworzenia substrategii i planów personalnych2
T-A-3Analiza strategiczna personelu: cykl życia zasobów ludzkich.2
T-A-4Analiza strategiczna personelu: analiza kohortowa.2
T-A-5Analiza strategiczna personelu: personalne SWOT.2
T-A-6Strategia personalna a zmiany na rynku pracy.2
T-A-7Strategia personalna a partycypacja pracownicza.2
T-A-8Strategia personalna a kierowanie konfliktem w organizacji.2
T-A-9Strategia personalna a proces derekrutacji.2
T-A-10Strategia personalna a strategia wynagrodzeń.2
T-A-11Prezentacje własne studentów10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Ewolucja funkcji personalnej.2
T-W-2Tworzenie strategii personalnej i jej integracja ze strategią organizacji2
T-W-3Metody analizy strategicznej personelu.6
T-W-4Strategia personalna a kultura organizacyjna.3
T-W-5Rola menedżera we wdrażaniu strategii personalnej3
T-W-6Strategia personalna a budowanie marki pracodawcy3
T-W-7Modele strategii personalnych.6
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Opracowanie prezentacji8
A-A-3Przygotowanie do zajęć audytoryjnych8
A-A-4Opracowanie prac grupowych4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
A-W-5Udział w konsultacjach1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy praktycznej na temat zastosowania teorii zarządzania zasobami ludzkimi w konkretnych przypadkach, z uwzględnieniem strategii i misji organizacji.
Treści programoweT-W-7Modele strategii personalnych.
T-A-2Proces tworzenia substrategii i planów personalnych
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Ewolucja funkcji personalnej.
T-W-2Tworzenie strategii personalnej i jej integracja ze strategią organizacji
T-A-11Prezentacje własne studentów
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Prezentacje indywidualne
S-3Ocena formująca: Prace grupowe
S-1Ocena formująca: Aktywność (dyskusja na wykładzie)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie definiować koncepcji strategicznego zarządzania ludźmi
3,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować a ponadto wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.2_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne rodzaje więzi społecznych i występujące między nimi prawidłowości
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane systemy norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy praktycznej na temat zastosowania teorii zarządzania zasobami ludzkimi w konkretnych przypadkach, z uwzględnieniem strategii i misji organizacji.
Treści programoweT-A-7Strategia personalna a partycypacja pracownicza.
T-W-4Strategia personalna a kultura organizacyjna.
T-A-6Strategia personalna a zmiany na rynku pracy.
T-W-7Modele strategii personalnych.
T-A-4Analiza strategiczna personelu: analiza kohortowa.
T-W-6Strategia personalna a budowanie marki pracodawcy
T-A-9Strategia personalna a proces derekrutacji.
T-W-5Rola menedżera we wdrażaniu strategii personalnej
T-W-3Metody analizy strategicznej personelu.
T-A-5Analiza strategiczna personelu: personalne SWOT.
T-A-3Analiza strategiczna personelu: cykl życia zasobów ludzkich.
T-A-10Strategia personalna a strategia wynagrodzeń.
T-A-2Proces tworzenia substrategii i planów personalnych
T-A-11Prezentacje własne studentów
T-A-8Strategia personalna a kierowanie konfliktem w organizacji.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Ewolucja funkcji personalnej.
T-W-2Tworzenie strategii personalnej i jej integracja ze strategią organizacji
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda przypadków
M-5Seminarium
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Prezentacje indywidualne
S-4Ocena formująca: Aktywność (dyskusja przypadków prezentowanych na ćwiczeniach audytoryjnych)
S-1Ocena formująca: Aktywność (dyskusja na wykładzie)
S-3Ocena formująca: Prace grupowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy praktycznej na temat zastosowania teorii zarządzania zasobami ludzkimi w konkretnych przypadkach, z uwzględnieniem strategii i misji organizacji.
Treści programoweT-W-3Metody analizy strategicznej personelu.
T-W-5Rola menedżera we wdrażaniu strategii personalnej
T-W-4Strategia personalna a kultura organizacyjna.
T-W-7Modele strategii personalnych.
T-A-9Strategia personalna a proces derekrutacji.
T-A-11Prezentacje własne studentów
T-A-4Analiza strategiczna personelu: analiza kohortowa.
T-A-3Analiza strategiczna personelu: cykl życia zasobów ludzkich.
T-A-5Analiza strategiczna personelu: personalne SWOT.
T-W-6Strategia personalna a budowanie marki pracodawcy
T-A-10Strategia personalna a strategia wynagrodzeń.
T-A-6Strategia personalna a zmiany na rynku pracy.
T-A-7Strategia personalna a partycypacja pracownicza.
T-A-8Strategia personalna a kierowanie konfliktem w organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda przypadków
M-2Wykład konwersatoryjny
M-5Seminarium
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Prezentacje indywidualne
S-1Ocena formująca: Aktywność (dyskusja na wykładzie)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena formująca: Prace grupowe
S-4Ocena formująca: Aktywność (dyskusja przypadków prezentowanych na ćwiczeniach audytoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi
5,0Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody zarządzania ludźmi ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości