Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Seminarium I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Jednostka WEk
Nauczyciel odpowiedzialny prowadzący seminarium Nauczyciel akademicki <wekon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza ekonomiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do realizacji pracy dyplomowej
C-2Przygotowanie do prowadzenia działalności naukowej lub udziału w tej działalności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Uwarunkowania prawne procesu dyplomowania. Omówienie procedury dyplomowania obowiązującej na Wydziale Ekonomicznym ZUT. Określenie głównych kierunków badań realizowanych na Wydziale. Prezentacja zakresów tematycznych i potencjalnych tematów prac dyplomowych. Analiza przykładowych i proponowanych przez studentów ujęć tematów prac.5
T-S-2Zasady formułowania celu pracy i pytań badawczych. Określanie przedmiotu i zakresu pracy dyplomowej. Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł. Zbieranie, porządkowanie i analiza materiału badawczego.5
T-S-3Zapoznanie studentów z wybranymi metodami prowadzenia badań naukowych w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny ekonomia i finanse.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Przygotowanie do zajęć7
A-S-3Studiowanie literatury i analiza aktów prawnych3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody podające - wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena za przygotowaną i przedstawioną koncepcję pracy dyplomowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A05_W01
Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania tematu, celu i zakresu pracy dyplomowej; zna wybrane metody prowadzenia badań naukowych
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W09C-1, C-2T-S-1, T-S-2, T-S-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A05_U01
Student umie wykorzystać techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł, porządkowania i analizy materiału badawczego
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U04, E_2A_U19, E_2A_U13C-1, C-2T-S-1, T-S-2, T-S-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A05_K01
Student nabywa kompetencje w zakresie odpowiedzialności i autonomii, kształtuje osobiste zdolności
E_2A_K02C-1, C-2T-S-1, T-S-2, T-S-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A05_W01
Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania tematu, celu i zakresu pracy dyplomowej; zna wybrane metody prowadzenia badań naukowych
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do sformułowania tematu, celu i zakresu pracy dyplomowej; nie zna wybranych metod prowadzenia badań naukowych
3,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania tematu, celu i zakresu pracy dyplomowej; zna wybrane metody prowadzenia badań naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A05_U01
Student umie wykorzystać techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł, porządkowania i analizy materiału badawczego
2,0Student nie umie wykorzystać technik poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł, porządkowania i analizy materiału badawczego
3,0Student umie wykorzystać techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł, porządkowania i analizy materiału badawczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_A05_K01
Student nabywa kompetencje w zakresie odpowiedzialności i autonomii, kształtuje osobiste zdolności
2,0Student nie wykazuje się odpowiedzialnością i autonomią w podejmowanych działaniach
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje się odpowiedzialnością i autonomią w podejmowanych działaniach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Regulamin studiów. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  2. Procedura procesu dyplomowania na Wydziale Ekonomicznym ZUT w Szczecinie wraz ze standardami pisania prac dyplomowych, dostępna na: https://ekonomia.zut.edu.pl/strona-studentow/studia-kierunki/prace-dyplomowe-licencjackie-i-magisterskie.html
  3. Zenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa, 2020
  4. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich, CeDeWu, Warszawa, 2020
  5. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2013
  6. Welskop W., Jak napisać pracę licencjacką i magisterską?, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kuzik M., Rzepczyński S., Jak pisać?, PWN, Warszawa, 2008
  2. Grzybowski P.P., Sawicki K., Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Impuls, Kraków, 2010
  3. Wójcik K., Piszę akademicką pracę promocyjną - licencjacką, magisterską, doktorską, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
  4. Joy De Jong, Effective strategies for academic writing: essay, paper, thesis, journal article, bachelor, master, phd, Coutinho, 2017
  5. Lancaster Thomas, Avoid Plagiarism, SAGE Publications LTD, 2019

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Uwarunkowania prawne procesu dyplomowania. Omówienie procedury dyplomowania obowiązującej na Wydziale Ekonomicznym ZUT. Określenie głównych kierunków badań realizowanych na Wydziale. Prezentacja zakresów tematycznych i potencjalnych tematów prac dyplomowych. Analiza przykładowych i proponowanych przez studentów ujęć tematów prac.5
T-S-2Zasady formułowania celu pracy i pytań badawczych. Określanie przedmiotu i zakresu pracy dyplomowej. Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł. Zbieranie, porządkowanie i analiza materiału badawczego.5
T-S-3Zapoznanie studentów z wybranymi metodami prowadzenia badań naukowych w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny ekonomia i finanse.5
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Przygotowanie do zajęć7
A-S-3Studiowanie literatury i analiza aktów prawnych3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A05_W01Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania tematu, celu i zakresu pracy dyplomowej; zna wybrane metody prowadzenia badań naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do realizacji pracy dyplomowej
C-2Przygotowanie do prowadzenia działalności naukowej lub udziału w tej działalności
Treści programoweT-S-1Uwarunkowania prawne procesu dyplomowania. Omówienie procedury dyplomowania obowiązującej na Wydziale Ekonomicznym ZUT. Określenie głównych kierunków badań realizowanych na Wydziale. Prezentacja zakresów tematycznych i potencjalnych tematów prac dyplomowych. Analiza przykładowych i proponowanych przez studentów ujęć tematów prac.
T-S-2Zasady formułowania celu pracy i pytań badawczych. Określanie przedmiotu i zakresu pracy dyplomowej. Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł. Zbieranie, porządkowanie i analiza materiału badawczego.
T-S-3Zapoznanie studentów z wybranymi metodami prowadzenia badań naukowych w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny ekonomia i finanse.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody podające - wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena za przygotowaną i przedstawioną koncepcję pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do sformułowania tematu, celu i zakresu pracy dyplomowej; nie zna wybranych metod prowadzenia badań naukowych
3,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania tematu, celu i zakresu pracy dyplomowej; zna wybrane metody prowadzenia badań naukowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A05_U01Student umie wykorzystać techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł, porządkowania i analizy materiału badawczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U19Potrafi wyjaśnić złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U13Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, różne prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do realizacji pracy dyplomowej
C-2Przygotowanie do prowadzenia działalności naukowej lub udziału w tej działalności
Treści programoweT-S-1Uwarunkowania prawne procesu dyplomowania. Omówienie procedury dyplomowania obowiązującej na Wydziale Ekonomicznym ZUT. Określenie głównych kierunków badań realizowanych na Wydziale. Prezentacja zakresów tematycznych i potencjalnych tematów prac dyplomowych. Analiza przykładowych i proponowanych przez studentów ujęć tematów prac.
T-S-2Zasady formułowania celu pracy i pytań badawczych. Określanie przedmiotu i zakresu pracy dyplomowej. Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł. Zbieranie, porządkowanie i analiza materiału badawczego.
T-S-3Zapoznanie studentów z wybranymi metodami prowadzenia badań naukowych w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny ekonomia i finanse.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody podające - wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena za przygotowaną i przedstawioną koncepcję pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać technik poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł, porządkowania i analizy materiału badawczego
3,0Student umie wykorzystać techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł, porządkowania i analizy materiału badawczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_A05_K01Student nabywa kompetencje w zakresie odpowiedzialności i autonomii, kształtuje osobiste zdolności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do realizacji pracy dyplomowej
C-2Przygotowanie do prowadzenia działalności naukowej lub udziału w tej działalności
Treści programoweT-S-1Uwarunkowania prawne procesu dyplomowania. Omówienie procedury dyplomowania obowiązującej na Wydziale Ekonomicznym ZUT. Określenie głównych kierunków badań realizowanych na Wydziale. Prezentacja zakresów tematycznych i potencjalnych tematów prac dyplomowych. Analiza przykładowych i proponowanych przez studentów ujęć tematów prac.
T-S-2Zasady formułowania celu pracy i pytań badawczych. Określanie przedmiotu i zakresu pracy dyplomowej. Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i innych źródeł. Zbieranie, porządkowanie i analiza materiału badawczego.
T-S-3Zapoznanie studentów z wybranymi metodami prowadzenia badań naukowych w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny ekonomia i finanse.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody podające - wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena za przygotowaną i przedstawioną koncepcję pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się odpowiedzialnością i autonomią w podejmowanych działaniach
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje się odpowiedzialnością i autonomią w podejmowanych działaniach
3,5
4,0
4,5
5,0