Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Audyt przedsiębiorstwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Audyt przedsiębiorstwa | ||
Specjalność | Konsulting gospodarczy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem oraz analizy ekonomicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi podstawami przeprowadzania audytu w przedsiębiorstwie |
C-2 | Nabycie przez studenta praktycznych umiejętności w stosowaniu zasad, metod i narzędzi przeprowadzania audytu w organizacji |
C-3 | Poznanie przez słuchacza międzynarodowych standardów audytu wewnętrznego |
C-4 | Zaznajomienie słuchaczy z rodzajami audytów w organizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie | 2 |
T-A-2 | Podstawowe rodzaje audytu | 2 |
T-A-3 | Audyt IT i audyt systemów jakości | 2 |
T-A-4 | Audyt operacyjny i audyt finansowy | 2 |
T-A-5 | Audyt funduszy unijnych | 2 |
T-A-6 | Audyt strategiczny | 2 |
T-A-7 | Relacje audytor-audytowany | 2 |
T-A-8 | Analiza dowodów z audytu | 2 |
T-A-9 | Monitorowanie i kontrola wykonania audytu | 1 |
T-A-10 | Wyniki audytu | 2 |
T-A-11 | Monitorowanie wykonania rekomendacji | 2 |
T-A-12 | Analiza ryzyka i zarządzanie ryzykiem | 2 |
T-A-13 | Zaliczenie ćwiczeń - kolokwium pisemne (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte) | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie i geneza audytu | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia i przyczyny przeprowadzania audytu, jego zasady i przebieg | 4 |
T-W-3 | Międzynarodowe standardy audytu i zasady etyki zawodowej | 2 |
T-W-4 | Modele audytów i podaudytów | 2 |
T-W-5 | Misje audytów | 2 |
T-W-6 | Socjologiczne i psychologiczne zagadnienia audytów | 2 |
T-W-7 | Kierunki rozwoju audytu | 3 |
T-W-8 | Audyt wewnętrzny w organizacji oraz jego cele i zadania | 2 |
T-W-9 | Audyt zewnętrzny w organizacji oraz jego cele i zadania | 2 |
T-W-10 | Audyt wewnętrzny a kontrola finansowa. Podmioty podlegające kontroli finansowej | 2 |
T-W-11 | Podejście systemowe przy audycie | 2 |
T-W-12 | Metodyka przeprowadzania audytu - wymagania proceduralne | 2 |
T-W-13 | Planowanie i programowanie audytu - przykładowe procedury i techniki | 4 |
T-W-14 | Funkcjonowanie audytu wewnętrznego w przedsiębiorstwie. Jego rola i miejce w organizacji | 2 |
T-W-15 | Zastosowanie analizy ryzyka w w audycie wewnętrznym | 2 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu i studiami przypadku | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 35 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 22 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-4 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków |
M-5 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/1.1_W01 Zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania audytu w firmie | E_2A_W03, E_2A_W02, E_2A_W09 | — | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-15, T-W-5, T-W-4, T-W-13, T-W-10, T-W-14, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-4 | S-1, S-5, S-3, S-4, S-2 |
E_2A_D4/1.1_W02 Charakteryzuje międzynarodowe standardy audytu wewnętrznego | E_2A_W05, E_2A_W02 | — | C-3 | T-W-3 | M-1 | S-1, S-5 |
E_2A_D4/1.1_W03 Zna rodzaje audytów przeprowadzanych w organizacji, ich rolę i zadania | E_2A_W05 | — | C-4 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-12, T-A-2, T-A-6, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-3 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/1.1_U01 Posiada umiejętność stosowania zasad, metod i narzędzi wspomagających przeprowadzenie audytu w organizacji | E_2A_U02, E_2A_U05 | — | C-2, C-4 | T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-12, T-W-2, T-A-9, T-A-11, T-A-8 | M-4, M-5, M-3, M-1, M-2 | S-2, S-5, S-3, S-1, S-4 |
E_2A_D4/1.1_U02 Potrafi analizować dowody z audytu | E_2A_U02 | — | C-2, C-1 | T-A-8, T-A-12, T-A-10 | M-4, M-5, M-1, M-2 | S-3, S-5, S-4, S-2 |
E_2A_D4/1.1_U03 Interpretuje wyniki audytu i rozumie istotę nadzoru i kontroli jakości audytu | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U05 | — | C-2 | T-A-10, T-A-9, T-A-11, T-A-7 | M-4, M-5, M-3, M-2, M-1 | S-4, S-3, S-5, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/1.1_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy | E_2A_K04, E_2A_K01 | — | C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-10, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-W-13, T-W-6, T-A-6 | M-3, M-5, M-2, M-4, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/1.1_W01 Zna teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania audytu w firmie | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu audytu przedsiębiorstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
E_2A_D4/1.1_W02 Charakteryzuje międzynarodowe standardy audytu wewnętrznego | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
E_2A_D4/1.1_W03 Zna rodzaje audytów przeprowadzanych w organizacji, ich rolę i zadania | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/1.1_U01 Posiada umiejętność stosowania zasad, metod i narzędzi wspomagających przeprowadzenie audytu w organizacji | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconeego zadania | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconejgo zadania | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania | |
E_2A_D4/1.1_U02 Potrafi analizować dowody z audytu | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania | |
E_2A_D4/1.1_U03 Interpretuje wyniki audytu i rozumie istotę nadzoru i kontroli jakości audytu | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów realizacji zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji zleconego zadania | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji zleconego zadania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/1.1_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Czerwiński K., Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, Link, Szczecin, 2003
- Dobrowolski Z., Audyt. Funkcje. Formułowanie ustaleń. Ryzyka., Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2021
- Internal and External Audits, Office of Comptroller of the Currency (Version 1.1.), 2019
- Knedler K., Stasik M., Audyt wewnętrzny w praktyce. Audyt operacyjny i finansowy, AUDITSOLUTION i Akademia Kształcenia Kadr, Warszawa, 2014
- Moeller R., Nowoczesny audyt wewnętrzny, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2018
- Saunders E.J., Audyt i kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwach, EDUCATOR, Częstochowa, 2010
- Winiarska K., Audyt wewnętrzny. Teoria i zastosowanie, Difin, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Hereń A., Stuss M.M., Krasodomska J., Audyt wewnętrzny jako narzędzie wspomagające efektywny nadzór korporacyjny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagellońskiego, Kraków, 2009
- Przybylska J. (red.), Audyt wewnetrzny w sektorze finansów publicznych, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Satka E., Internal and External Audit in the Function of the Management of the Trade Companies, David Publishing, Journal of US-China Public ADministration, June 2017, Vol. 14, No. 6, pp. 330-338, 2017