Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Restrukturyzacja zatrudnienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Restrukturyzacja zatrudnienia | ||
Specjalność | Gospodarowanie kapitałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie roli restrukturyzacji zatrudnienia w działalności organizacji |
C-2 | Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu |
C-3 | Wykształcenie umiejętności stosowania podstawowych procedur w działaniach restrukturyzacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego |
C-4 | Zapoznanie z alterantywnymi działaniami wobec zwolnień pracowników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza zatrudnienia, organizacji pracy i struktury zatrudnienia jako etap rozpoczynający proces restrukturyzacji zatrudnienia | 4 |
T-A-2 | Racjonalizacja systemu wynagrodzeń - koszty i efekty | 4 |
T-A-3 | Racjonalizacja form zatrudnienia - koszty i efekty | 4 |
T-A-4 | Redukcja zatrudnienia - koszty i efekty | 4 |
T-A-5 | Outplacement - koszty i efekty | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie | 2 |
T-A-7 | Analiza wewnętrznego i zewnętrznego kontekstu działalności przedsiębiorstwa przed restrukturyzacją | 2 |
T-A-8 | Identyfikacja problemów w obszarze zatrudnienia w organizacji w kontekście zmian | 2 |
T-A-9 | Poszukiwanie rozwiązań w zakresie restrukturyzacji zatrudnienia w organizacji | 2 |
T-A-10 | Konstrukcja i charakterystyka modelu restrukturyzacji zatrudnienia | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Restrukturyzacja zatrudnienia - definicja, cel oraz znaczenie w organizacji | 2 |
T-W-2 | Rodzaje restrukturyzacji i modele restrukturyzacyjne | 4 |
T-W-3 | Narzędzia i procedura restruktryzacji | 4 |
T-W-4 | Redukcja zatrudnienia. Zasady rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników | 4 |
T-W-5 | Restrukturyzacja zatrudnienia w organizacji w ramach tzw. tarczy antykryzysowej | 2 |
T-W-6 | Przestój ekonomiczny i obniżony wymiar czasu pracy | 2 |
T-W-7 | Racjonalizacja - działania uzupełniające | 4 |
T-W-8 | Outplacement - rodzaje, elementy i efektywność | 4 |
T-W-9 | Optymalizacja zatrudnienia | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie modelu restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Studiowanie zalecanej literatury | 5 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z opracowanego modelu restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/3.2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania. | E_2A_W03, E_2A_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
E_2A_D3/3.2_W02 W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy | E_2A_W02, E_2A_W05 | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/3.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania | E_2A_U02, E_2A_U10, E_2A_U18 | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
E_2A_D3/3.2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu | E_2A_U01, E_2A_U12 | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/3.2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania. | 2,0 | |
3,0 | Student objaśnia podstawową rolę restrukturyzacji zatrudnienia definiuje główne zasady i warunki jej przeprowadzenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D3/3.2_W02 W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy | 2,0 | |
3,0 | Student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz jej główne przyczyny. Zna alternatywy dla redukcji zatrudnienia w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/3.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania | 2,0 | |
3,0 | Sudent zna przebieg procesu restryukturyzacji oraz wskazuje wybrane działania uzupełniające restrukturyzacji zatrudnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D3/3.2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu | 2,0 | |
3,0 | Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marciniak J., Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur organizacyjnych, Wolters Kluwer, Kraków, 2016
- Kot-Radojewska J., Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia: perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2017
- Marciniak J., Optymalizacja zatrudnienia: zwolnienia, outsourcing, outplacement, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków, 2009
- Nikolai Rogovsky, Patrick Ozoux, Daniel Esser, Tory Marpe, Andrea Broughton, Restructuring for corporate success, International Labour Office, Geneva, 2005, dostępna online: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/publication/wcms_142327.pdf
Literatura dodatkowa
- Gajderowicz T., Korzyści z zatrudnienia, dekompozycja i wycena, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016