Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu ludzkich procesów poznawczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał pogłebioną wiedzę z zakresu metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej, |
C-2 | znał cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego, |
C-3 | umiał rozwiazywać złożone problemy występujace podczas tworzenia pracy promocyjnej, |
C-4 | świadomy istosty procesu twórczego i konieczności stosowania się do zasad pisarstwa naukowego- "dobrej roboty" |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, różne sposoby pojmowania, miejsce w systemie nauk. | 1 |
T-K-2 | Proces preparacji pracy promocyjnej - charakterystyka podstawowych elementow metodycznych. procedura rozwiązywania problemów badawczych. | 5 |
T-K-3 | Błędy wypowiedzi w tekstach ekonomicznych-cechy poprawnie zredagowanego tekstu naukowego. | 2 |
T-K-4 | Nazwy i zasady definiowania pojęć. | 2 |
T-K-5 | Okreslanie stosunków między nazwami. | 2 |
T-K-6 | Metody gromadzenia wiedzy faktualnej w ekonomii-główne procesy tworzenia wiedzy. | 2 |
T-K-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w konwersatoriach | 15 |
A-K-2 | Praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie do zaliczenia, -przygotowanie do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza adekwatnej literatury,opracowanie zadań i prac tematycznych zleconych przez nauczyciela) | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe- wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna. |
M-2 | Metody podające- pogadanka sokratyczna. |
M-3 | Metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna i zadania praktyczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia i zadań pisemnych (ćwiczenia przedmiotowe) |
S-2 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi, |
S-3 | Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość na poszczególnych etapach, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania, |
S-4 | Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy (rownomierność przydzielanych zadań w obrębie zespołu), -koncepcja pracy, -skuteczność i terminowość wykonania, -prezentacja pracy i współpraca w zespole, |
S-5 | Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji, -inicjatywa i podejmowanie zadań. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A02_W01 Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | E_2A_W01, E_2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-3, T-K-6, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_A02_W02 Ma pogłebioną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | E_2A_W09, E_2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-7, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-3, T-K-6, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_A02_W03 Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | E_2A_W06, E_2A_W09 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-7, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-3, T-K-6, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A02_U01 Potrafi rozwiązywać problemy metodologiczne występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-7, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-3, T-K-6, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_A02_K01 Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | E_2A_K01, E_2A_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-3, T-K-6, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_A02_K02 Angażuje się w proces nauczania. | E_2A_K07 | — | C-1, C-4 | T-K-7, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-3, T-K-6, T-K-2 | M-1, M-2, M-3 | S-5, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A02_W01 Zna pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii. |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
E_2A_A02_W02 Ma pogłebioną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). | |
4,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
E_2A_A02_W03 Ma pogłębioną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A02_U01 Potrafi rozwiązywać problemy metodologiczne występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | 2,0 | Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego. | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_A02_K01 Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | 2,0 | Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego. |
3,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza). | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza). | |
4,0 | Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. | |
5,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. | |
E_2A_A02_K02 Angażuje się w proces nauczania. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- A. Sagan, Metodologia badań ekonomicznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków, 2017
- R. Wojciechowska, T. Nowogródzka, I. Miciuła, Metodologia badań naukowych w naukach ekonomicznych, Texter, Warszawa, 2016
- S. Flejterski, M. Urchs, Elementy filozofii i metodologii nauk ekonomicznych Perspektywa kryzysowa, Wydawnictwo Edu-Libri, Kraków, 2015
Literatura dodatkowa
- S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2016
- M. Blaug, Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995
- M Blaug, The Methodology of Economics: Or, How Economists Explain, Cambridge University Press, Cambridge, 1993