Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Controlling:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Controlling | ||
Specjalność | Konsulting gospodarczy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy przedsiębiorczości z zakresu szkoły średniej. |
W-2 | Podstawy zarządzania |
W-3 | Mikroekonomia, makroekonomia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie studentom zasad controllingu i jego komponentów |
C-2 | Przedstawienie możliwości oceny funkcjonowania organizacji gospodarczych za określony okres |
C-3 | Określenie zasad tworzenia systemów planowania, celów do osiągnięcia i celów do dotrzymania oraz sposobów monitorowania wykonania tak zaplanowanych zadań. |
C-4 | Umiejętność przeprowadzenia oceny merytorycznej pojawiających się odchyleń i wypracowywania w związku z tym decyzji korygujących w odniesieniu do pojedynczych procesów, wyrobów czy rynków zbytu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Controllingg produkcji. | 3 |
T-A-2 | Controlling sprzedaży | 3 |
T-A-3 | Controlling logistyki | 3 |
T-A-4 | Controlling marketingowy | 2 |
T-A-5 | Controlling finansowy | 2 |
T-A-6 | Controlling ekologiczny | 2 |
T-A-7 | Controlling personalny | 2 |
T-A-8 | Budżetowanie elastyczne. | 3 |
T-A-9 | Przegląd narzędzi controllingowych | 3 |
T-A-10 | Raportowanie zarządcze | 3 |
T-A-11 | Analiza przykładowego przedsiębiorstwa po kątem controllingu (case study) | 4 |
T-A-12 | Instrukcja przykładowego controllingu dla wybranej organizacji | 3 |
T-A-13 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i istota controllingu. | 2 |
T-W-2 | Przesłanki racjonalizacji procesów decyzyjnych. Porównanie controllingu operacyjnego i strategicznego. | 4 |
T-W-3 | Rodzaje modeli zarządzania controllingowego. Modele sterowania controllingowego. Komponenty systemu zarządzania controllingowego. | 4 |
T-W-4 | System logistyki informacji zarządczej na potrzeby controllingu. | 4 |
T-W-5 | Proces jako przedmiot zarządzania controllingowego. Identyfikacja zdarzeń i funkcji procesu. Operatory w analizie i projektowaniu procesów logistycznych. Wymiar kosztowy i czas trwania procesów. | 2 |
T-W-6 | Praktyka identyfikacji i strukturalizacji procesów podlegających zarządzaniu controllingowemu. | 5 |
T-W-7 | Systemy zaopatrzenia informacyjnego dla potrzeb controllingu. | 4 |
T-W-8 | Zasady budowy systemu zaopatrzenia informacyjnego dla controllingu. | 2 |
T-W-9 | Standardy i wzorce controllingowe w controllingu strategicznym i taktycznym. | 4 |
T-W-10 | Wskaźniki działalności gospodarczej. Benchmarking. | 4 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-A-2 | Przygotowanie notatek | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany temat | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć, przegląd literatury. | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Samodzielny przegląd narzędzi controllingowych | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów |
M-3 | Metoda przypadków - case studies, metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F – ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: F – ocena efektów pracy z książką / przeglądu prasy |
S-3 | Ocena formująca: F – ocena referatu i prezentacji multimedialnej |
S-4 | Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - zaliczenie |
S-5 | Ocena podsumowująca: P- ocena opanowania zakresu materiału - egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3.1_W01 Potrafi schrakteryzować cel, istotę i znaczenie controllingu we współczesnej gospodarce | E_2A_W06, E_2A_W09 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-A-12, T-A-5, T-A-2, T-A-10, T-A-11, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-3, T-A-13, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-5 |
E_2A_D4/3.1_W02 Zna podstawowe rodzaje i narzędzia w controlliingu | E_2A_W12 | — | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-A-11, T-W-6, T-A-10, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-12, T-A-13, T-W-1, T-W-3, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3.1_U01 Potrafi scharakteryzować podstwowe rodzaje controllingu, jednocześnie z wykazaniem różnic i podobieństw | E_2A_U01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-13, T-A-11, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-A-10, T-A-12, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-A-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4, S-5 |
E_2A_D4/3.1_U02 Potrafi analizować, dobierać odpowiednie rodzaje i techniki controllingu | E_2A_U04, E_2A_U13, E_2A_U14 | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3.1_K01 Jest świadomy, że uzyskaną wiedzę i umiejętności jest w stanie wykorzystać w praktyce gospodarczej, jako pracownik organizacji gospodarczej. | E_2A_K04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-W-3, T-A-12, T-A-10, T-W-5, T-W-4, T-A-13, T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_D4/3.1_K02 Jest zdeterminowany do ciągłego podnoszenia kwalifikacji, z wykorzystaniem już zdobytej wiedzy. | E_2A_K04 | — | C-2, C-4 | T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-12, T-A-9, T-W-2, T-A-13, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-A-4, T-A-10, T-A-6, T-W-1, T-A-3, T-W-3, T-A-7, T-A-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3.1_W01 Potrafi schrakteryzować cel, istotę i znaczenie controllingu we współczesnej gospodarce | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsibęiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna celu, istoty i zanczenia controllingu w bieżącej działnosci przedsiebiorstw. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
E_2A_D4/3.1_W02 Zna podstawowe rodzaje i narzędzia w controlliingu | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzydotyczącej rodzajów, narzędzi stosowanych przez współczesne organizacje gospodarcze. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3.1_U01 Potrafi scharakteryzować podstwowe rodzaje controllingu, jednocześnie z wykazaniem różnic i podobieństw | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić sie na każdym z etapów tworzenia pracy (prezentacji), nie operuje wiedzą. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia, w tym prezentacji. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia, w tym prezentacji. Wybiega poza zaplanowany materiał. | |
E_2A_D4/3.1_U02 Potrafi analizować, dobierać odpowiednie rodzaje i techniki controllingu | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych, które to można analizować w celu wskazania zakresu i metod controllingu. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania do zajęć, aktywnością na zajęciach, wnioskowania. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3.1_K01 Jest świadomy, że uzyskaną wiedzę i umiejętności jest w stanie wykorzystać w praktyce gospodarczej, jako pracownik organizacji gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela i innej pomocy z zewnątrz. | |
3,5 | potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela, a także ma pewną świadomość wykorzystania wiedzy i umiejętności w praktyce gospodarczej. | |
4,0 | Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabyta wiedzę i umiejętności, ma dużą świadomość wykorzystania wiedzy i umiejętności w praktyce gospodarczej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabyta wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własną ciekawością poznawczą. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabyta wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczającym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własna ciekawością poznawczą i zainteresowaniami. | |
E_2A_D4/3.1_K02 Jest zdeterminowany do ciągłego podnoszenia kwalifikacji, z wykorzystaniem już zdobytej wiedzy. | 2,0 | Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabyta wiedze i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własną ciekawością poznawcza | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabyta wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczającym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami |
Literatura podstawowa
- W. Radzikowski, J. Wierzbinski, Controlling. Koncepcje - Metody - Zastosowania, oruńska Szkoła Zarządzania, Toruń, 1999
- Wnuk-Pel T., Controlling operacyjny, Wydawnictwo Nieoczywiste, 2017
- Z. Leszczynski, T. Wnuk-Pel, Controlling w praktyce, ODDK Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Warszawa, 2010
- Sierpińska M., Sierpińska-Sawicz A., Węgrzyn R., Controlling finansowy w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Nowak E., Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2010
- Controlling i Rachunkowość Zarządcza, Czasopismo różne wydania
- D. Parmenter, The Financial Controller and CFO's Toolkit: Lean Practices to Transform Your Finance Team, Wiley, 2016