Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Ekonomia menedżerska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia menedżerska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw ekonomii |
W-2 | znajomość podstaw algebry i analizy matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | ujęcie teorii ekonomii w relatywnie formalnej postaci |
C-2 | funkcjonalne opisanie zachowań podmiotów gospodarczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza procesu produkcyjnego. | 4 |
T-A-2 | Analiza wydajności pracy | 2 |
T-A-3 | Analiza wydajności pozostałych czynników produkcji | 4 |
T-A-4 | Pomiar i ocena innowacyjności | 3 |
T-A-5 | Kolokwium | 2 |
T-A-6 | Analiza efektów postępu organizacyjno-technicznego | 2 |
T-A-7 | Analiza kosztów | 3 |
T-A-8 | Analiza popytu | 4 |
T-A-9 | Optymalizacja zysku | 2 |
T-A-10 | Rozkłady dochodów i wydatków gospodarstw domowych | 2 |
T-A-11 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Decyzje przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-2 | Analiza popytu. Popyt i funkcje popytu. Elastyczność cenowa i dochodowa | 2 |
T-W-3 | Analiza kosztów. Funkcje kosztów. | 2 |
T-W-4 | Analiza produkcyjności. Funkcje produkcji. | 3 |
T-W-5 | Analiza wydajności. Funkcje wydajności. | 2 |
T-W-6 | Analiza wydatków gospodarstwa domowego. Wybrane rozkłady dochodów. | 2 |
T-W-7 | Modele gospodarki | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Rozwiązywanie zadań | 7 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-3 | Samodzielne poszerzanie wiedzy zdobytej w ramach zajęć audytoryjnych | 9 |
A-A-4 | Przygotowanie się do prac zaliczeniowych | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Student samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o wskazaną literaturę przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B05_W01 Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych | E_2A_W06 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-9, T-A-7, T-A-4, T-A-10, T-W-7, T-A-6, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_B05_W02 Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej | E_2A_W12 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-9, T-A-7, T-A-6, T-W-6, T-A-4, T-A-10, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B05_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych | E_2A_U01 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-9, T-A-7, T-A-10, T-A-4, T-W-7, T-A-6, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_B05_U02 Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne | E_2A_U02, E_2A_U16, E_2A_U18 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-9, T-A-7, T-W-7, T-W-6, T-A-10, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B05_K01 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy | E_2A_K04, E_2A_K05 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-9, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B05_W01 Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych | 2,0 | Student nie zna wybranych metod i narzędzi opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt. |
3,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt. | |
3,5 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt. | |
4,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt. | |
4,5 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt. | |
5,0 | Student zna wybrane metody i narzędzia opisu oraz modelowania zjawisk i procesów gospodarczych w stopniu bardzo dobrym. Z testu uzyskał conajmniej 92% pkt. | |
E_2A_B05_W02 Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o metodach analizy ekonomicznej. Z testu uzyskał poniżej 60% pkt. |
3,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dostatecznym. Z testu uzyskał 60-67% pkt. | |
3,5 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dostatecznym. Z testu uzyskał 68-75% pkt. | |
4,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie dobrym. Z testu uzyskał 76-83% pkt. | |
4,5 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie więcej niż dobrym. Z testu uzyskał 84-91% pkt. | |
5,0 | Student posiada wiedzę o metodach analizy ekonomicznej na poziomie bardzo dobrym. Z testu uzyskał pwyżej 92% pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B05_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_B05_U02 Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych |
3,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B05_K01 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie myśli i nie działa w sposób przedsiębiorczy |
3,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym | |
4,5 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menadżerska, PWE, Warszawa, 1998
- Karol Kukuła, Zbigniew Jędrzejczyk, Jerzy Skrzypek, Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2016, https://libra.ibuk.pl/reader/badania-operacyjne-w-przykladach-i-zadaniach-karol-kukula-zbigniew-185732
- Gawrońska-Nowak B., Walerysiak G., Decyzje ekonomiczne. Ujęcie ilościowe., PWE, Warszawa, 2005, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Blajer-Gołębiewska A., Czerwonka L., Pankau E., Ekonomia matematyczna w zadaniach, UG Gdańsk, Gdańsk, 2006
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii, PWN, 2000
- Karmowska G., Sobczyk A., The influence of demographic changes on the development potential of communes of the West-Pomeranian province, PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2019, 8 (63)
- Vinith Hp, Managerial Economics Theory and Practice, INSC International Publishers, 2022, (open access)
- Samuelson W. F., Marks S. G., Managerial Economics, John Wiley & Sons INC, 2012