Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Rachunkowość projektów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość projektów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości, podstawowych kategorii ekonomicznych, podstaw organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw, podstaw prawa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami rachunkowości i ich rolą w zarządzaniu projektami. Przygotowanie studentów do ewidencji rezultatów projektów i ich rozliczania oraz wykorzystania instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Definicje, cechy, rodzaje i struktura projektu2
T-A-2Istota i zakres rachunkowości projektów2
T-A-3Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów2
T-A-4Rozbudowa planu kont na potrzeby ewidencji projektów2
T-A-5Procedury dokumentowania kosztów i wydatków objętych projektem2
T-A-6Wykorzystanie instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach4
T-A-7Ewidencja księgowa zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją projektów4
T-A-8Audyt projektów2
T-A-9Opracowanie założeń do projektu i jego wykonanie6
T-A-10Prezentacja projektów4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury przedmiotu6
A-A-3Przygotowanie projektu14
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: objaśnienia i wyjaśnienia Metody problemowe: wykład problemowy Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyzna, metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sporządzenie i prezentacja wybranych elementów ekonomiczno-finansowych projektu
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C07_W01
Poznanie podstawowych założeń realizacji oraz zasad rozliczania projektów.
E_2A_W04, E_2A_W09, E_2A_W11, E_2A_W13, E_2A_W14C-1T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C07_U01
Opracowanie ekonomiczno-finansowych części projektu.
E_2A_U20, E_2A_U09, E_2A_U12, E_2A_U19C-1T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C07_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć.
E_2A_K03, E_2A_K05C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C07_W01
Poznanie podstawowych założeń realizacji oraz zasad rozliczania projektów.
2,0Student nie zna podstawowych zasad rachunkowości.
3,0Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
3,5Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów oraz budowę planu kont.
4,0Student dobrze zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów, potrafi dokonać modyfikacji planu kont na potrzeby działalności projektowej oraz zna narzędzia rachunkowości zarządczej.
4,5Student wykorzystuje zasady rachunkwoości na potrzeby ewidencji i rozliczania projektów, zna i wykorzystuje narzędzia rachunkowości zarządczej.
5,0Student łączy wiedzę z rachunkowości finansowej i zarządcej z regulacjami w zakresie zarządzania projektami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C07_U01
Opracowanie ekonomiczno-finansowych części projektu.
2,0Student nie potrafi samodzielnie opracować jakichkolwiek ekonomiczno-finansowych części projektu.
3,0Student potrafi przy pomocy prowadzącego opracować nieliczne ekonomiczno-finansowe części projektu.
3,5Student potrafi przy pomocy prowadzącdego opracować wybrane ekonomiczno-finansowe części projektu.
4,0Student potrafi samodzielnie opracować wybrane ekonomiczno-fiansnowe części projektu.
4,5Student umie samodzielnie opracować wszystkie ekonomiczno-finansowe części projektu.
5,0Student umie samodzielnie opracować wszystkie ekonomiczno-finansowe części projektu i zinterpretować otrzymane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C07_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć.
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć.
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości.

Literatura podstawowa

  1. Majchrzak I., Nadolna B., Rachunkowość w planowaniu i rozliczaniu projektów, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  2. Klinowski M., Rachunkowość zarządcza zorientowana na projekty, CeDeWu, Warszawa, 2017, II
  3. Borek G., Sztyler J., Rachunkowość projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, ODDK, Gdańsk, 2015
  4. Callahan K.R., Stetz G.S., Brooks L.M., Project Management Accounting: Budgeting, Tracking, and Reporting Costs and Profitability, Wiley, 2011
  5. Kędziora H., Wyodrębniona ewidencja operacji w projektach finansowanych ze źródeł unijnych, ODDK, Gdańsk, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Łada M., Kozarkiewicz A., Zarządzanie wartością projektów, C.H.Beck, Warszawa, 2010
  2. Wojdylak-Sputkowska Z., Sputkowski A., Audyt projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, ODDK, Gdańsk, 2009
  3. Łada M., Kozarkiewicz A, Rachunkowość zarządcza i controlling projektów, C.H.Beck, Warszawa, 2007
  4. Gajos B., Polityka rachunkowości projektów dofinansowanych z UE, C.H. Beck, Warszawa, 2007
  5. Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości, Dz.U. z 2019 poz. 351 z póź. zm., 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Definicje, cechy, rodzaje i struktura projektu2
T-A-2Istota i zakres rachunkowości projektów2
T-A-3Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów2
T-A-4Rozbudowa planu kont na potrzeby ewidencji projektów2
T-A-5Procedury dokumentowania kosztów i wydatków objętych projektem2
T-A-6Wykorzystanie instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach4
T-A-7Ewidencja księgowa zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją projektów4
T-A-8Audyt projektów2
T-A-9Opracowanie założeń do projektu i jego wykonanie6
T-A-10Prezentacja projektów4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury przedmiotu6
A-A-3Przygotowanie projektu14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C07_W01Poznanie podstawowych założeń realizacji oraz zasad rozliczania projektów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu różne rodzaje więzi społecznych i występujące między nimi prawidłowości
E_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
E_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W13Zna i rozumie w pogłębionym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i ich historycznej ewolucji
E_2A_W14Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami rachunkowości i ich rolą w zarządzaniu projektami. Przygotowanie studentów do ewidencji rezultatów projektów i ich rozliczania oraz wykorzystania instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach.
Treści programoweT-A-3Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów
T-A-4Rozbudowa planu kont na potrzeby ewidencji projektów
T-A-8Audyt projektów
T-A-1Definicje, cechy, rodzaje i struktura projektu
T-A-2Istota i zakres rachunkowości projektów
T-A-5Procedury dokumentowania kosztów i wydatków objętych projektem
T-A-6Wykorzystanie instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach
T-A-7Ewidencja księgowa zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją projektów
T-A-9Opracowanie założeń do projektu i jego wykonanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienia i wyjaśnienia Metody problemowe: wykład problemowy Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyzna, metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sporządzenie i prezentacja wybranych elementów ekonomiczno-finansowych projektu
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad rachunkowości.
3,0Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
3,5Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów oraz budowę planu kont.
4,0Student dobrze zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów, potrafi dokonać modyfikacji planu kont na potrzeby działalności projektowej oraz zna narzędzia rachunkowości zarządczej.
4,5Student wykorzystuje zasady rachunkwoości na potrzeby ewidencji i rozliczania projektów, zna i wykorzystuje narzędzia rachunkowości zarządczej.
5,0Student łączy wiedzę z rachunkowości finansowej i zarządcej z regulacjami w zakresie zarządzania projektami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C07_U01Opracowanie ekonomiczno-finansowych części projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań w języku polskim lub obcym, komunikować się z otoczeniem i prowadzić debatę na tematy dotyczące zagadnień gospodarczych
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne, wykorzystując pogłębioną teoretycznie ocenę tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U19Potrafi wyjaśnić złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami rachunkowości i ich rolą w zarządzaniu projektami. Przygotowanie studentów do ewidencji rezultatów projektów i ich rozliczania oraz wykorzystania instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach.
Treści programoweT-A-3Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów
T-A-4Rozbudowa planu kont na potrzeby ewidencji projektów
T-A-8Audyt projektów
T-A-1Definicje, cechy, rodzaje i struktura projektu
T-A-2Istota i zakres rachunkowości projektów
T-A-5Procedury dokumentowania kosztów i wydatków objętych projektem
T-A-6Wykorzystanie instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach
T-A-7Ewidencja księgowa zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją projektów
T-A-9Opracowanie założeń do projektu i jego wykonanie
T-A-10Prezentacja projektów
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienia i wyjaśnienia Metody problemowe: wykład problemowy Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyzna, metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sporządzenie i prezentacja wybranych elementów ekonomiczno-finansowych projektu
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie opracować jakichkolwiek ekonomiczno-finansowych części projektu.
3,0Student potrafi przy pomocy prowadzącego opracować nieliczne ekonomiczno-finansowe części projektu.
3,5Student potrafi przy pomocy prowadzącdego opracować wybrane ekonomiczno-finansowe części projektu.
4,0Student potrafi samodzielnie opracować wybrane ekonomiczno-fiansnowe części projektu.
4,5Student umie samodzielnie opracować wszystkie ekonomiczno-finansowe części projektu.
5,0Student umie samodzielnie opracować wszystkie ekonomiczno-finansowe części projektu i zinterpretować otrzymane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C07_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K05Jest gotów do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami rachunkowości i ich rolą w zarządzaniu projektami. Przygotowanie studentów do ewidencji rezultatów projektów i ich rozliczania oraz wykorzystania instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach.
Treści programoweT-A-3Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów
T-A-4Rozbudowa planu kont na potrzeby ewidencji projektów
T-A-5Procedury dokumentowania kosztów i wydatków objętych projektem
T-A-6Wykorzystanie instrumentów rachunkowości zarządczej w projektach
T-A-7Ewidencja księgowa zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją projektów
T-A-10Prezentacja projektów
T-A-9Opracowanie założeń do projektu i jego wykonanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienia i wyjaśnienia Metody problemowe: wykład problemowy Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyzna, metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć.
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości.