Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna
Sylabus przedmiotu Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy znajomości mikro i makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej |
C-2 | zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych |
C-3 | zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Idea integracji Europejskiej | 1 |
T-A-2 | Instytucje UE. | 3 |
T-A-3 | Budżet i polityki UE | 4 |
T-A-4 | Integracja gospodarcza w UE | 5 |
T-A-5 | Istota funkcjonowania strefy euro. | 6 |
T-A-6 | Kierunki rozwoju UE | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną |
M-2 | metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją |
M-3 | metody aktywizujące: analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C01_W01 Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji europejskiej po II wojnie światowej. | E_2A_W02 | — | C-1, C-3 | T-A-4, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1 | S-2 |
E_2A_C01_W02 Zna źródła wpływow i wydatków budżetu UE, rózróżnia płatników i beneficjentów netto, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski. | E_2A_W02 | — | C-1 | T-A-3 | M-1, M-3 | S-2 |
E_2A_C01_W03 Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej | E_2A_W02 | — | C-1, C-3 | T-A-2, T-A-6 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
E_2A_C01_W04 Zna najważniejsze polityki UE oraz zasady ich funkcjonowania. Zaznajomienie się z warunkami członkowstwa w strefie euro oraz z korzyściami/szansami - kosztami/zagrożeniami przyjecia przez Polskę wspólnej waluty | E_2A_W01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C01_U01 analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej | E_2A_U16 | — | C-2, C-3 | T-A-6, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_C01_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_2A_K01, E_2A_K02 | — | C-2, C-1 | T-A-6, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C01_W01 Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej. Zna przesłanki integracji europejskiej po II wojnie światowej. | 2,0 | Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integracji |
3,0 | Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień oraz przesłanek integracji | |
3,5 | Znajomość przesłanek integracji oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską | |
4,0 | Dobra znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską | |
4,5 | Dobra znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami | |
5,0 | Doskonała znajomość przesłanek oraz umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami. | |
E_2A_C01_W02 Zna źródła wpływow i wydatków budżetu UE, rózróżnia płatników i beneficjentów netto, orientuje się w wielkości budżetu UE oraz w środkach dostępnych dla Polski. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy o budżecie UE |
3,0 | Znajomość konstrukcji budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków | |
3,5 | Znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków | |
4,0 | Dobra znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków | |
4,5 | Dobra znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków. Umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE. | |
5,0 | Doskonała znajomość czynników determinujących kształt budżetu UE oraz sposobów wydatkowania środków. Umiejętność przewidywania zmian konstrukcji przyszłych budżetów UE. | |
E_2A_C01_W03 Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej | 2,0 | Nie zna podstawowych kompetencji organów UE |
3,0 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_C01_W04 Zna najważniejsze polityki UE oraz zasady ich funkcjonowania. Zaznajomienie się z warunkami członkowstwa w strefie euro oraz z korzyściami/szansami - kosztami/zagrożeniami przyjecia przez Polskę wspólnej waluty | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE |
3,0 | Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE | |
3,5 | Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE | |
4,0 | Dobra znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz znajomość poszczególnych polityk UE | |
4,5 | Dobra znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz dobra znajomość poszczególnych polityk UE | |
5,0 | Doskonała znajomość zasad funkcjonowania unii gospodarczo-politycznej UE oraz doskonała znajomość poszczególnych polityk UE |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C01_U01 analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej | 2,0 | nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską |
3,0 | posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej | |
3,5 | posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie | |
4,0 | posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych | |
4,5 | Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie | |
5,0 | Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_C01_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | tudent nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy | |
3,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania | |
4,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy |
Literatura podstawowa
- Odzimek T., Budżet UE po 2017, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2018
- Czachór Z. Grosse T.G. Paruch W., Integracja Europejska, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2018
- Biuro Analiz Sejmowych, Wprowadzenie euro w Polsce - za i przeciw, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2013
- Wysokińska Zofia, Witkowska Janina, Integracja Europejska. Europeizacja Polityki Ekonomiczno-Społecznej w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Bagus P., Tragedia euro, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Popławski Dariusz, Starzyk-Sulejewska Joanna, Outsiderzy integracji europejskiej Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
- Gilbert Mark, European Integration: A Political History, Rowman & Littlefield, Lanham, 2020