Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Statystyczna kontrola jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyczna kontrola jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość zagadnień ogólnych z wnioskowania statystycznego, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w formie prezentacji oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym i programem Statistica
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do Statystycznej Kontroli Jakości (SKJ). Zastosowanie wybranych rozkładów zmiennych losowych (hipergeometryczy, Poissona, normalny) w SKJ.4
T-P-2Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica.5
T-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.6
T-P-4Zbudowanie diagramu Pareto oraz karty kontrolnej alternatywnej w Statistice i interpretacja uzyskanych wyników - praca w grupie (projekt 1).2
T-P-5Prezentacja projektu 1.2
T-P-6Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).4
T-P-7Zbudowanie karty kontrolnej liczbowej i analiza zdolności procesu z wykorzystaniem programu Statistica - praca w grupie (projekt 2).2
T-P-8Prezentacja projektu 2.2
T-P-9Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studia literaturowe10
A-P-3Przygotowanie końcowej wersji projektów10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O02_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości.
E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12, E_2A_W06, E_2A_W07C-1, C-2, C-3T-P-3, T-P-9, T-P-1, T-P-5, T-P-8M-1S-1, S-2
E_2A_O02_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej.
E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12C-1, C-3, C-2T-P-3, T-P-2, T-P-6, T-P-8, T-P-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O02_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U05, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14, E_2A_U18C-1, C-2, C-3T-P-3, T-P-9, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O02_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_2A_K01, E_2A_K06C-1, C-2, C-3T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-8M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O02_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości.
2,0Student nie zna istoty oraz metod stosowanych w SKJ
3,0Student zna niektóre testy wykorzystywane w SKJ, wie (z pomoca prowadzącego zajęcia) jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, umie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) wymienić wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna niektóre zasady kontroli odbiorczej
3,5Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie (z pomoca prowadzącego zajęcia) jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych oraz zna niektóre zasady kontroli odbiorczej
4,0Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna zasady kontroli odbiorczej
4,5Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna zasady kontroli odbiorczej, wie jak uszeregować przyczyny wpływające na zakłócenia procesu produkcyjnego
5,0Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna zasady kontroli odbiorczej, wie jak uszeregować przyczyny wpływające na zakłócenia procesu produkcyjnego, wie na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
E_2A_O02_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej.
2,0Student nie zna procedur SKJ zawartych w pakietach statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzacego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania wskazanych przez prowadzacego zajęcia zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
3,5Student zna wiekszość modułów poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania wskazanych przez prowadzacego zajęcia zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania samodzielnie zaproponowanych zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
5,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i potrafi samodzielnie zaproponować odpowiednie narzędzia w celu rozwiązywania zadan zwiaząnych z kontrolą jakości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O02_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych
2,0Student nie potrafi zastosować metod SKJ w procecach produkcyjnych
3,0Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych prób, potrafi skonstruować wskazaną przez prowadzacego zajęcia kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz z pomocą prowadzacego zajęcia potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
3,5Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych prób, potrafi skonstruować wskazaną przez prowadzacego zajęcia kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,0Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych i duzych prób, potrafi skonstruować wskazaną przez prowadzacego zajęcia kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych i duzych prób, potrafi skonstruować dowolną kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych i duzych prób, potrafi skonstruować dowolną kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki, potrafi przeprowadzić obliczenia niezbędne do skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O02_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów
3,0Student potrafi samodzielnie zgromadzić materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie zgromadzić materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Greber T., Statystyczne sterowanie procesami-doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft Polska Sp. z o.o, Kraków, 2000
  2. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  3. Aczel A. D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, s. 670-693
  4. Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  6. Aczel A.D., Souderpandian J., Complete Business Statistics (chapter 13), McGraw-Hill, Primis Online, 2008, siódme, https://alitsaki.ir/wp-content/uploads/2019/07/compelet-business-statisrics-aczel.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach. Część II. Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006, drugie
  2. Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122
  3. Mongiało Z., Systemy zapewnienia jakości produktów rolnych, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2002
  4. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
  5. Quality Control Charts Overview, TIBCO Software Inc., 2020, Data Science Textbook, https://docs.tibco.com/data-science/textbook

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do Statystycznej Kontroli Jakości (SKJ). Zastosowanie wybranych rozkładów zmiennych losowych (hipergeometryczy, Poissona, normalny) w SKJ.4
T-P-2Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica.5
T-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.6
T-P-4Zbudowanie diagramu Pareto oraz karty kontrolnej alternatywnej w Statistice i interpretacja uzyskanych wyników - praca w grupie (projekt 1).2
T-P-5Prezentacja projektu 1.2
T-P-6Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).4
T-P-7Zbudowanie karty kontrolnej liczbowej i analiza zdolności procesu z wykorzystaniem programu Statistica - praca w grupie (projekt 2).2
T-P-8Prezentacja projektu 2.2
T-P-9Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studia literaturowe10
A-P-3Przygotowanie końcowej wersji projektów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O02_W01Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane systemy norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) i przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
Treści programoweT-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-9Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-1Wprowadzenie do Statystycznej Kontroli Jakości (SKJ). Zastosowanie wybranych rozkładów zmiennych losowych (hipergeometryczy, Poissona, normalny) w SKJ.
T-P-5Prezentacja projektu 1.
T-P-8Prezentacja projektu 2.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty oraz metod stosowanych w SKJ
3,0Student zna niektóre testy wykorzystywane w SKJ, wie (z pomoca prowadzącego zajęcia) jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, umie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) wymienić wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna niektóre zasady kontroli odbiorczej
3,5Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie (z pomoca prowadzącego zajęcia) jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna niektóre wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych oraz zna niektóre zasady kontroli odbiorczej
4,0Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna zasady kontroli odbiorczej
4,5Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna zasady kontroli odbiorczej, wie jak uszeregować przyczyny wpływające na zakłócenia procesu produkcyjnego
5,0Student zna testy wykorzystywane w SKJ, wie jaka jest różnica pomiędzy kartami kontrolnymi stosowanymi do kontroli procesu produkcyjnego, zna wskaźniki oceniające zmienność procesów produkcyjnych, zna zasady kontroli odbiorczej, wie jak uszeregować przyczyny wpływające na zakłócenia procesu produkcyjnego, wie na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O02_W02Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) i przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane systemy norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-2Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica.
T-P-6Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
T-P-8Prezentacja projektu 2.
T-P-5Prezentacja projektu 1.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna procedur SKJ zawartych w pakietach statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzacego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania wskazanych przez prowadzacego zajęcia zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
3,5Student zna wiekszość modułów poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania wskazanych przez prowadzacego zajęcia zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania samodzielnie zaproponowanych zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
5,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i potrafi samodzielnie zaproponować odpowiednie narzędzia w celu rozwiązywania zadan zwiaząnych z kontrolą jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O02_U01Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U05Potrafi sprawnie posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U10Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazywać w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U14Potrafi przygotować, w języku polskim lub obcym, wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
Treści programoweT-P-3Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Analiza ważności przyczyn zakłócajacych przebieg procesu produkcyjnego (diagram Pareto) - wykorzystanie pakietu Statistica. Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-9Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-2Badanie losowości próby (test serii) - wykorzystanie arkusza Excel. Weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica.
T-P-6Budowa i interpretacja kart kontrolnych liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
T-P-5Prezentacja projektu 1.
T-P-8Prezentacja projektu 2.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować metod SKJ w procecach produkcyjnych
3,0Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych prób, potrafi skonstruować wskazaną przez prowadzacego zajęcia kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz z pomocą prowadzacego zajęcia potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
3,5Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych prób, potrafi skonstruować wskazaną przez prowadzacego zajęcia kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,0Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych i duzych prób, potrafi skonstruować wskazaną przez prowadzacego zajęcia kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych i duzych prób, potrafi skonstruować dowolną kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi zbadać losowość próby i normalność rozkładu zmiennej dla małych i duzych prób, potrafi skonstruować dowolną kartę kontrolną alternatywną i liczbową z wykorzystaniem programu Statistica oraz samodzielnie zinterpretować uzyskane wyniki, potrafi przeprowadzić obliczenia niezbędne do skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O02_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do realizacji zadań ustalonych przez siebie i innych, krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
E_2A_K06Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej, rozwijania dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod stosowanych w SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ i interpretacji uzyskanych wyników
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
Treści programoweT-P-7Zbudowanie karty kontrolnej liczbowej i analiza zdolności procesu z wykorzystaniem programu Statistica - praca w grupie (projekt 2).
T-P-4Zbudowanie diagramu Pareto oraz karty kontrolnej alternatywnej w Statistice i interpretacja uzyskanych wyników - praca w grupie (projekt 1).
T-P-5Prezentacja projektu 1.
T-P-8Prezentacja projektu 2.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie ocen z projektów (zawartość merytoryczna i prezentacja) oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów
3,0Student potrafi samodzielnie zgromadzić materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi samodzielnie zgromadzić materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych