Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Marketing strategiczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing strategiczny
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,60,50zaliczenie
wykładyW2 20 1,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do problemu formułowania, wdrażania i kontrolowania realizacji marketingu w wymiarze strategicznym w przedsiębiorstwach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie marki w kreowaniu przewagi konkurencyjnej2
T-A-2Projektowanie strategii marketingowych6
T-A-3Analiza zachowań nabywców4
T-A-4Analiza otoczenia przedsiębiorstwa4
T-A-5Kreowanie lojalności nabywców4
20
wykłady
T-W-1Rola marketingu w przedsiębiorstwie3
T-W-2Marketing strategiczny a taktyczny3
T-W-3Zasady konstruowania strategii marketingowej przedsiębiorstwa3
T-W-4Strategiczny plan marketingowy3
T-W-5Marka w kreowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa3
T-W-6Techniki oceny działań marketingowych4
T-W-7Zaliczenie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2praca własna przygotowujaca do zajec10
A-A-3Przygotowanie eseju10
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2praca własna studenta5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/2.2_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych
E_2A_W01, E_2A_W03C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3
E_2A_D4/2.2_W02
Student zna techniki oceny dzialan marketingowych
E_2A_W02C-1T-A-2M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/2.2_U01
Student potrafi krytycznie oceniać działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
E_2A_U01, E_2A_U04, E_2A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-4S-2
E_2A_D4/2.2_U02
Student potrafi opracować strategię marketingową i zaplanować plan jej wdrożenia w oparciu o różne źródła przewagi konkurencyjnej
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04C-1T-A-2, T-W-3M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/2.2_K01
Student potrafi jasno komunikowac mocne strony projektu
E_2A_K02, E_2A_K04C-1T-A-5, T-W-4, T-W-6M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/2.2_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych
2,0Nie umie zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Umie zdefiniowac podstawowe pojęcia.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu marketingu strategicznego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem strategii marketingowej.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów strategii marketingowej.
5,0Wyjaśnia znaczenie planów strategii marketingowej w rozwoju przedsiębiorstwa.
E_2A_D4/2.2_W02
Student zna techniki oceny dzialan marketingowych
2,0Nie zna technik oceny działań marketingowych.
3,0Umie wymienić techniki opracowania planu marketingowego rozwoju strategicznego przedsiębiorstwa.
3,5Umie dobrać techniki oceny działań marketingowych.
4,0Umie posłużyć się technikami oceny działań marketingowych.
4,5Posiada umiejętności stosowania technik oceny działąń marketingowych.
5,0Wyjaśnia znaczenie zastosowanych technik oceny działań marketingowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/2.2_U01
Student potrafi krytycznie oceniać działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
2,0Nie potrafi oceniać działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu.
3,0Umie oceniać działalność strategiczną firmy.
3,5Potrafi krytycznie ocenić strategiczne działania firmy.
4,0Różnicuje działania firmy na korzystne i niekorzystne.
4,5Potrafi opracować strategię marketingową.
5,0Potrafi opracować i wdrozyć strategię marketingową przedsiębiorstwa.
E_2A_D4/2.2_U02
Student potrafi opracować strategię marketingową i zaplanować plan jej wdrożenia w oparciu o różne źródła przewagi konkurencyjnej
2,0Nie potrafi zdefiniować strategii marketingowej.
3,0Potrafi zdefiniować strategie rozwoju przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi opracować strategię marketingową rozwoju przedsiębiorstwa.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanej strategii marketingowej.
4,5Potrafi zaplanować plan wdrożenia strategii marketingowej.
5,0Potrafi wdrozyć plan rozwoju strategicznego przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/2.2_K01
Student potrafi jasno komunikowac mocne strony projektu
2,0Nie rozumie znaczenia strategii marketingowej przedsiębiorstwa w warunkach rynkowych.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie znaczenie strategii marketingowej przedsiebiorstwa w walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę rozwoju strategicznego przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony projektu rozwoju strategicznego przedsiębiorstwa

Literatura podstawowa

  1. Ph. Kotler, Keller K.L., Marketing, Rebis, Warszawa, 2018
  2. J.J. Lambin, Strategiczne zarządzanie marketingowe, PWN, Warszawa, 2001
  3. Kotler Ph, Keller K, Marketing Management. Global Edition, Pearson, London, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Ivan Setiawan, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017
  2. Podstawka K., Marketing menedżerski . Standardy, procedury, strategie., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie marki w kreowaniu przewagi konkurencyjnej2
T-A-2Projektowanie strategii marketingowych6
T-A-3Analiza zachowań nabywców4
T-A-4Analiza otoczenia przedsiębiorstwa4
T-A-5Kreowanie lojalności nabywców4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola marketingu w przedsiębiorstwie3
T-W-2Marketing strategiczny a taktyczny3
T-W-3Zasady konstruowania strategii marketingowej przedsiębiorstwa3
T-W-4Strategiczny plan marketingowy3
T-W-5Marka w kreowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa3
T-W-6Techniki oceny działań marketingowych4
T-W-7Zaliczenie1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2praca własna przygotowujaca do zajec10
A-A-3Przygotowanie eseju10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2praca własna studenta5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.2_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do problemu formułowania, wdrażania i kontrolowania realizacji marketingu w wymiarze strategicznym w przedsiębiorstwach.
Treści programoweT-A-3Analiza zachowań nabywców
T-A-4Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
T-A-5Kreowanie lojalności nabywców
T-W-2Marketing strategiczny a taktyczny
T-W-4Strategiczny plan marketingowy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Umie zdefiniowac podstawowe pojęcia.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu marketingu strategicznego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem strategii marketingowej.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów strategii marketingowej.
5,0Wyjaśnia znaczenie planów strategii marketingowej w rozwoju przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.2_W02Student zna techniki oceny dzialan marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu struktury i instytucje społeczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do problemu formułowania, wdrażania i kontrolowania realizacji marketingu w wymiarze strategicznym w przedsiębiorstwach.
Treści programoweT-A-2Projektowanie strategii marketingowych
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna technik oceny działań marketingowych.
3,0Umie wymienić techniki opracowania planu marketingowego rozwoju strategicznego przedsiębiorstwa.
3,5Umie dobrać techniki oceny działań marketingowych.
4,0Umie posłużyć się technikami oceny działań marketingowych.
4,5Posiada umiejętności stosowania technik oceny działąń marketingowych.
5,0Wyjaśnia znaczenie zastosowanych technik oceny działań marketingowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.2_U01Student potrafi krytycznie oceniać działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do problemu formułowania, wdrażania i kontrolowania realizacji marketingu w wymiarze strategicznym w przedsiębiorstwach.
Treści programoweT-W-1Rola marketingu w przedsiębiorstwie
T-W-2Marketing strategiczny a taktyczny
T-W-3Zasady konstruowania strategii marketingowej przedsiębiorstwa
T-W-4Strategiczny plan marketingowy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi oceniać działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu.
3,0Umie oceniać działalność strategiczną firmy.
3,5Potrafi krytycznie ocenić strategiczne działania firmy.
4,0Różnicuje działania firmy na korzystne i niekorzystne.
4,5Potrafi opracować strategię marketingową.
5,0Potrafi opracować i wdrozyć strategię marketingową przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.2_U02Student potrafi opracować strategię marketingową i zaplanować plan jej wdrożenia w oparciu o różne źródła przewagi konkurencyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną, stosując właściwy dobór źródeł i informacji oraz metod i narzędzi, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi planować i realizować prace indywidualne oraz współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym wiodące role
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do problemu formułowania, wdrażania i kontrolowania realizacji marketingu w wymiarze strategicznym w przedsiębiorstwach.
Treści programoweT-A-2Projektowanie strategii marketingowych
T-W-3Zasady konstruowania strategii marketingowej przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować strategii marketingowej.
3,0Potrafi zdefiniować strategie rozwoju przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi opracować strategię marketingową rozwoju przedsiębiorstwa.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanej strategii marketingowej.
4,5Potrafi zaplanować plan wdrożenia strategii marketingowej.
5,0Potrafi wdrozyć plan rozwoju strategicznego przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D4/2.2_K01Student potrafi jasno komunikowac mocne strony projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K04Jest gotów do rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do problemu formułowania, wdrażania i kontrolowania realizacji marketingu w wymiarze strategicznym w przedsiębiorstwach.
Treści programoweT-A-5Kreowanie lojalności nabywców
T-W-4Strategiczny plan marketingowy
T-W-6Techniki oceny działań marketingowych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie znaczenia strategii marketingowej przedsiębiorstwa w warunkach rynkowych.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie znaczenie strategii marketingowej przedsiebiorstwa w walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę rozwoju strategicznego przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony projektu rozwoju strategicznego przedsiębiorstwa