Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Civil Engineering (S2)

Sylabus przedmiotu Underground Structures:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Civil Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Underground Structures
Specjalność International Construction Management
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Professor Visiting <Visiting@zut.edu.pl>, Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50zaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic of soil mechanics and geotechnical engineering

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Acquainting the student with complex problems of designing of the underground structures

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Design exercises from underground structures. Design of tunnel elements. Rocks pressure calculations. Designing of support system and tunnel construction process.15
15
wykłady
T-W-1Introduction to undeground structures. Types of undeground structures.4
T-W-2Shape of the cross section. Excavation and support systems.2
T-W-3Methods of tunneling and underground structures constructions.4
T-W-4Opencast methods. Excavation methods. New Austrian Tunneling Method. Continuous mechanised tunneling: TBM technologies.6
T-W-5Rock behaviour in tunneling design.4
T-W-6Monitoring and risk management in underground constructions.2
T-W-7Safety and ventilation of tunnels. Technical infrastructure, lighting, monitoring.4
T-W-8Tunnel designing. Soils and rocks pressure on support systems.2
T-W-9Socio-economic advantages of uderground structures. Tunnels impact on the environment.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Presence at class15
A-P-2Design project of underground structure.10
A-P-3Consultation4
A-P-4Completion of project classes1
30
wykłady
A-W-1Presence at class15
A-W-2Own work with literature4
A-W-3Presentation has to be prepared by student5
A-W-4Preparation for final test exam4
A-W-5Consultances1
A-W-6Final test1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lectures method
M-2Project design method

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Countinous rating of student progress
S-2Ocena podsumowująca: Test exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B-A_2A_ICM/D/10_W01
The student knows and understands solve complex geotechnical problems by himself by extending his knowledge about soil and rock mechanics and underground structures
B-A_2A_W05, B-A_2A_W07, B-A_2A_W08, B-A_2A_W10, B-A_2A_W13C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B-A_2A_ICM/D/10_U01
Student can design the underground structures in complex geotechnical conditions
B-A_2A_U01, B-A_2A_U16, B-A_2A_U11C-1T-W-6, T-W-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B-A_2A_ICM/D/10_K01
Is ready to work with a group to achieve the desired engeneering effect.
B-A_2A_K03, B-A_2A_K04C-1T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B-A_2A_ICM/D/10_W01
The student knows and understands solve complex geotechnical problems by himself by extending his knowledge about soil and rock mechanics and underground structures
2,0
3,0Student knows and understands a basic knowledge about underground structures.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B-A_2A_ICM/D/10_U01
Student can design the underground structures in complex geotechnical conditions
2,0
3,0Student can solve basic problems with design underground constructions.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B-A_2A_ICM/D/10_K01
Is ready to work with a group to achieve the desired engeneering effect.
2,0
3,0Student is ready to responsibility in designing underground structures and he know how to estimate risk in underground structures .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pietro Lunardi, Design and construction of tunnels, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, Italy, 2008
  2. Otis Williams, Engineering and Design TUNNELS AND SHAFTS IN ROCK, Department of the Army U.S. Army Corps of Engineers Washington, Washington, 1997
  3. ITA WG Mechanized Tunnelling, Recommendations and Guidelines for Tunnel Boring Machines (TBMs), by ITA - AITES, www.ita-aites.org, 2000
  4. John A. Hudson, John P. Harrison, Engineering Rock Mechanics. An Introduction for the Principles, ELSEVIER SCIENCE, Amsterdam - Lausanne - New York - Oxford - Shannon - Singapore - Tokyo, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Giulia Viggiani, Geotechnical Aspects of Underground Construction in Soft Ground, CRC Preis Taylor & Francis, New York, 2013
  2. Meyer Z., Żarkiewicz K., Skin and Toe Resistance Mobilisation of Pile During Laboratory Static Load Test, Studia Geotechnica et Mechanica, 2018, 40

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Design exercises from underground structures. Design of tunnel elements. Rocks pressure calculations. Designing of support system and tunnel construction process.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction to undeground structures. Types of undeground structures.4
T-W-2Shape of the cross section. Excavation and support systems.2
T-W-3Methods of tunneling and underground structures constructions.4
T-W-4Opencast methods. Excavation methods. New Austrian Tunneling Method. Continuous mechanised tunneling: TBM technologies.6
T-W-5Rock behaviour in tunneling design.4
T-W-6Monitoring and risk management in underground constructions.2
T-W-7Safety and ventilation of tunnels. Technical infrastructure, lighting, monitoring.4
T-W-8Tunnel designing. Soils and rocks pressure on support systems.2
T-W-9Socio-economic advantages of uderground structures. Tunnels impact on the environment.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Presence at class15
A-P-2Design project of underground structure.10
A-P-3Consultation4
A-P-4Completion of project classes1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Presence at class15
A-W-2Own work with literature4
A-W-3Presentation has to be prepared by student5
A-W-4Preparation for final test exam4
A-W-5Consultances1
A-W-6Final test1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB-A_2A_ICM/D/10_W01The student knows and understands solve complex geotechnical problems by himself by extending his knowledge about soil and rock mechanics and underground structures
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB-A_2A_W05Knows and understands advanced general knowledge in the field of selected issues related to civil engineering
B-A_2A_W07Knows and understands the principles of managing construction projects in the technical and economic aspect
B-A_2A_W08Knows and understands the principles of analysis, construction and dimensioning of elements of complex structures and building objects
B-A_2A_W10Knows and understands advanced general knowledge of technical standards and norms appropriate for the studied specialization
B-A_2A_W13Knows and understands advanced general knowledge about development trends and the most important new achievements in civil engineering. Knows and understands the basic principles of creating and developing individual entrepreneurship in the field of civil engineering
Cel przedmiotuC-1Acquainting the student with complex problems of designing of the underground structures
Treści programoweT-W-3Methods of tunneling and underground structures constructions.
T-W-1Introduction to undeground structures. Types of undeground structures.
T-W-5Rock behaviour in tunneling design.
T-W-2Shape of the cross section. Excavation and support systems.
T-W-4Opencast methods. Excavation methods. New Austrian Tunneling Method. Continuous mechanised tunneling: TBM technologies.
Metody nauczaniaM-1Lectures method
M-2Project design method
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Countinous rating of student progress
S-2Ocena podsumowująca: Test exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student knows and understands a basic knowledge about underground structures.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB-A_2A_ICM/D/10_U01Student can design the underground structures in complex geotechnical conditions
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB-A_2A_U01Can obtain information from literature, databases and other properly selected sources, also in a foreign language. Is able to integrate the obtained information, make its interpretation and critical evaluation, as well as draw conclusions and formulate and exhaustively justify opinions
B-A_2A_U16Can identify and formulate the specification of complex engineering tasks, characteristic for the studied specialization, including non-standard tasks, taking into account their non-technical aspects
B-A_2A_U11Can, when formulating and solving engineering tasks, integrate knowledge in the field of science and scientific disciplines related to construction and apply a systemic approach, also taking into account non-technical aspects
Cel przedmiotuC-1Acquainting the student with complex problems of designing of the underground structures
Treści programoweT-W-6Monitoring and risk management in underground constructions.
T-W-8Tunnel designing. Soils and rocks pressure on support systems.
Metody nauczaniaM-2Project design method
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Countinous rating of student progress
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student can solve basic problems with design underground constructions.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB-A_2A_ICM/D/10_K01Is ready to work with a group to achieve the desired engeneering effect.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB-A_2A_K03Is ready to reflect on the non-technical aspects and effects of engineering activities, including its impact on the environment in conjunction with responsibility for decisions made
B-A_2A_K04Is ready to initiate activities in the field of sustainable development in construction
Cel przedmiotuC-1Acquainting the student with complex problems of designing of the underground structures
Treści programoweT-W-9Socio-economic advantages of uderground structures. Tunnels impact on the environment.
Metody nauczaniaM-1Lectures method
M-2Project design method
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Countinous rating of student progress
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is ready to responsibility in designing underground structures and he know how to estimate risk in underground structures .
3,5
4,0
4,5
5,0