Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia robót specjalistycznych w budownictwie wodnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia robót specjalistycznych w budownictwie wodnym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia |
W-2 | Ukończony kurs: Budownictwo wodne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką ochrony przeciwpowodziowej |
C-2 | Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności wykonywania projektów ochrony przeciwpowodziowej rzek nizinnych za pomocą wałów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zakresu prac projektowych, wydanie prac | 1 |
T-P-2 | Prace projektowe - obliczanie parametrów koryta dwudzielnego | 4 |
T-P-3 | Prace projektowe - trasowanie wałów | 4 |
T-P-4 | Prace projektowe - projektowanie wykonawstwa wałów | 2 |
T-P-5 | Prace projektowe - wykonywanie dokumentacji projektowej | 3 |
T-P-6 | Zaliczenie projektu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i przyczyny powstawania wezbrań i powodzi | 1 |
T-W-2 | Bierna i czynna ochrona przeciwpowodziowa | 1 |
T-W-3 | Techniczne i nietechniczne środki ochrony przeciwpowodziowej | 2 |
T-W-4 | Przeplywy prawdopodobne, klasy wałów przeciwpowodziowych | 2 |
T-W-5 | Filtracja przez wały, metody redukcji, drenaż | 1 |
T-W-6 | Zasady wymiarowania wałów przeciwpowodziowych | 1 |
T-W-7 | Technologie wykonawstwa wałów | 2 |
T-W-8 | Utrzymanie wałów | 2 |
T-W-9 | Zarządzanie kryzysowe przed, w trakcie i po powodzi | 2 |
T-W-10 | Test sprawdzający wiedzę | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-P-3 | Dodatkowe prace projektowe | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie dokumentacji projektowej | 5 |
A-P-5 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu | 30 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do testu sprawdzającego wiedzę | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami metody problemowej |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_W01 Zna i rozumie zasady wymiarowania i trasowania wałów przeciwpowodziowych na rzekach nizinnych, zna typowe technologie wykonawstwa wałów przeciwpowodziowych, rozumie związki pomiędzy środowiskiem a inwestycjami z zakresu biernej ochrony przeciwopowodziowej. | BIE-NL_1A_W08, BIE-NL_1A_W17, BIE-NL_1A_W10, BIE-NL_1A_W20 | — | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_U01 Potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej za pomocą wałów, potrafi dokonać wyboru materiałów budowlanych stosowanych przy konstrukcji systemu ochrony przeciwpowodziowj na rzekach nizinnych za pomocą wałów, potrafi wykonać podstawową dokumentację inżynierską dotycząca projektu systemu ochrony przeciwpowodziowej na rzekach nizinnych za pomocą wałów. | BIE-NL_1A_U17, BIE-NL_1A_U08, BIE-NL_1A_U20, BIE-NL_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_K01 Jest gotów do uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu systemu ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej za pomocą wałów. | BIE-NL_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_W01 Zna i rozumie zasady wymiarowania i trasowania wałów przeciwpowodziowych na rzekach nizinnych, zna typowe technologie wykonawstwa wałów przeciwpowodziowych, rozumie związki pomiędzy środowiskiem a inwestycjami z zakresu biernej ochrony przeciwopowodziowej. | 2,0 | Nie zna zasad wymiarowania i trasowania wałów przeciwpowodziowych |
3,0 | Rozwiązuje test w 60%; wykonuje opracowanie projektowe o dostatecznej jakości | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70%; wykonuje opracowanie projektowe o dość dobrej jakości | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80%; wykonuje opracowanie projektowe o dobrej jakości | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90%; wykonuje opracowanie projektowe o ponad dobrej jakości | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100%; wykonuje opracowanie projektowe o bardzo dobrej jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_U01 Potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej za pomocą wałów, potrafi dokonać wyboru materiałów budowlanych stosowanych przy konstrukcji systemu ochrony przeciwpowodziowj na rzekach nizinnych za pomocą wałów, potrafi wykonać podstawową dokumentację inżynierską dotycząca projektu systemu ochrony przeciwpowodziowej na rzekach nizinnych za pomocą wałów. | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować systemu ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej |
3,0 | Rozwiązuje test w 60%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej w ogólnych zarysach; projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej; projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej; projekt zawiera nieliczne uchybienia | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej; projekt nie zawiera błędów ani uchybień | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100%; potrafi zaprojektować system ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej z wysoką starannością; projekt nie zawiera błędów ani uchybień |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/14-2_K01 Jest gotów do uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu systemu ochrony przeciwpowodziowej rzeki nizinnej za pomocą wałów. | 2,0 | Nie rozumie konieczności uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu |
3,0 | Rozwiązuje test w 60%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Wołoszyn J. i in., Regulacja rzek i potoków, Wyd. Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1994, wyłącznie w zakresie ochrony przeciwpowodziowej
- Pavel P., Canal and river levees, Elsevier, 1982
- Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, Kalisz, 2016
Literatura dodatkowa
- Jansen P.P., Principles of River Engineering: The Non-Tidal Alluvial River, Pitman, London, San Francisco, 1979