Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki badań geotechnicznych i wzmacnianie podłoża
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,42zaliczenie
projektyP2 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów, fundamentowanie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.10
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.5
15
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.7
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.8
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.3
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.3
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.4
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.2
T-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnicwo w zajeciach15
A-L-2samodzielna praca związana z przygotowaniem do zajęć6
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
A-L-4konsultacje2
31
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie cwiczenia projektowego13
A-P-3konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca w czytelni13
A-W-3zaliczenie1
A-W-4konsultacje2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/14_W01
Student zna i rozumie zakres badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
B_2A_W01, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W13, B_2A_W14C-1, C-2T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1S-1
B_2A_DUL/D/14_W02
Student zna i rozumie wzmacnianie podłoża grutowego.
B_2A_W01, B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W13, B_2A_W14C-1, C-2T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/14_U01
Potrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
B_2A_U18, B_2A_U25C-1, C-2T-W-2, T-P-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/14_K01
Student jest gotów do podejmowania refleksji nad ważnością i odpowiedzialnością za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
B_2A_K02, B_2A_K03C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1, T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/14_W01
Student zna i rozumie zakres badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
2,0
3,0potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium w sposób dostateczny. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_DUL/D/14_W02
Student zna i rozumie wzmacnianie podłoża grutowego.
2,0
3,0Zna przynajmniej 5 sposobów wzmacniania podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/14_U01
Potrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
2,0
3,0Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/14_K01
Student jest gotów do podejmowania refleksji nad ważnością i odpowiedzialnością za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbigniew Sikora, Sondowanie statyczne Metody i zastosowanie w geoinżynierii, WNT, 2006, 1, Książka jest poświęcona problematyce opisu i identyfikacji charakterystyk materiałowych gruntu
  2. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego., WPW, Warszawa, 2004
  3. Pisarczyk S., Grunty nasypowe; właściwości geotechniczne i metody ich badania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  4. Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Instytut Badawczy Dróg i Mostów., Warszawa, 2002
  2. Nita Piotr, Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.10
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.5
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.7
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.3
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.3
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.4
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.2
T-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnicwo w zajeciach15
A-L-2samodzielna praca związana z przygotowaniem do zajęć6
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
A-L-4konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie cwiczenia projektowego13
A-P-3konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca w czytelni13
A-W-3zaliczenie1
A-W-4konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/14_W01Student zna i rozumie zakres badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
B_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium w sposób dostateczny. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/14_W02Student zna i rozumie wzmacnianie podłoża grutowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
B_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.
T-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna przynajmniej 5 sposobów wzmacniania podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/14_U01Potrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/14_K01Student jest gotów do podejmowania refleksji nad ważnością i odpowiedzialnością za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
B_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami badań podłoża gruntowego
C-2Zapoznanie studenta ze sposobami parametryzowania podłoża gruntowego
Treści programoweT-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.
T-W-5Techniki wzmacniania podłoża gruntowego.
T-P-1Przygotowanie projektu badań podłoża gruntowego dla zadania liniowego zgodnie z przepisami prawa. Dobór odpwiednich technik badań podłoża gruntowego zarówno dla pobranych prób gurntu jak i dla badań w terenie.
T-P-2Projekt wzmocnienia podłoża gruntowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - zaliczenie. Projekt - ocena projektu. Ćwiczenia laboratoryjne - ocena pracy na zajęciach i zaliczenie na zakończenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0