Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie sygnalizacji świetlnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie sygnalizacji świetlnej | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu "Inżynieria ruchu" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji |
C-2 | Znajomość metod projektowania sygnalizacji |
C-3 | Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt sygnalizacji świetlnej | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej | 2 |
T-W-2 | Sygnały i sygnalizatory oraz ich rozmieszczenie na skrzyżowaniu | 1 |
T-W-3 | Sposoby detekcji ruchu pojazdów | 2 |
T-W-4 | Kryteria stosowania sygnalizacji | 2 |
T-W-5 | Program sygnalizacji i jego elementy | 2 |
T-W-6 | Czas ewakuacji i dojazdu oraz czas międzyzielony. Macierz czasów międzyzielonych | 2 |
T-W-7 | Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego | 3 |
T-W-8 | Systemy sterowania ruchem ulicznym | 2 |
T-W-9 | Koordynacja sygnalizacji | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 9 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych | 17 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 3 |
A-P-4 | Konsultacje | 6 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału i przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Metoda z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/16_W01 Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych | B_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/16_U01 Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach stosując odpowiednie metody | B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U22 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/16_K01 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia przygotowywania dokumentacji projektowej dotyczącej sygnalizacji świetlnej | B_2A_K03 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/16_W01 Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metod projektowania sygnalizacji świetlnych |
3,0 | Student pobieżnie zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale już tylko niektóre z nich rozumie | |
3,5 | Student zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale dalej wszystkich nie rozumie | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie projektowania sygnalizacji świetlnych | |
4,5 | Student więcej niż dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/16_U01 Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach stosując odpowiednie metody | 2,0 | Student nie potrafi projektować sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach oraz ocenić ich efektywność |
3,0 | Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi ocenić ich efektywności. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody | |
3,5 | Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami ocenić ich efektywność. Umie czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody, ale wymaga podpowiedzi | |
4,0 | Student potrafi poprawnie projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami ocenić ich efektywność. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody | |
4,5 | Student potrafi dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz ocenić ich efektywność. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanej metody | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz ocenić ich efektywność. Potrafi zawsze uzasadnić wybór zastosowanej metody |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/16_K01 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia przygotowywania dokumentacji projektowej dotyczącej sygnalizacji świetlnej | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu |
3,0 | Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu |
Literatura podstawowa
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
- Praca zbiorowa. Chodur J., Tracz M. i inni, Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2008, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)
Literatura dodatkowa
- Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1999
- Leśko M., Guzik J., Sterowanie ruchem drogowym. Sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
- Tracz M., R. E. Allsop, Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, WKŁ, Warszawa, 1990