Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Analiza i ocena ryzyka zawodowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo i higiena pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza i ocena ryzyka zawodowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dębicz <zdeoiz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest przygotowanie słuchacza do zdolności dokonania oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, której celem jest prezentacja wykorzystania zdobytej wiedzy do rozwiązania określonego problemu z zakresu oceny ryzyka zawodowego8
8
wykłady
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego1
T-W-2Identyfikacja zagrożeń, czynników i źródeł zagrożenia2
T-W-3Ogólne zasady zapobiegania zagrożeniom1
T-W-4Wymagania dotyczące dokumentacji oceny ryzyka zawodowego1
T-W-5System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego1
T-W-6Metody oceny ryzyka zawodowego1
T-W-7Systemy komputerowe wspomagające ocenę ryzyka zawodowego1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Przegląd literatury fachowej5
A-P-3Przygotowanie projektu16
A-P-4Zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przegląd literatury fachowej, norm i aktów prawnych6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_11/BHP_W01
Zna podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
BHP_10-_W05C-1T-W-1, T-W-3M-1S-3
BHP_10A_11/BHP_W02
Zna zasady zapobiegania zagrożeniom
BHP_10-_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_11/BHP_U01
Potrafi identyfikować zagrożenia, czynniki i źródła zagrożeń
BHP_10-_U04C-1T-P-1M-3S-2, S-1
BHP_10A_11/BHP_U02
Potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy
BHP_10-_U04C-1T-P-1M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BHP_10A_11/BHP_K01
Jest gotów uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
BHP_10-_K01C-1M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_11/BHP_W01
Zna podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
2,0
3,0Słuchacz zna niektóre podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_11/BHP_W02
Zna zasady zapobiegania zagrożeniom
2,0
3,0Słuchacz zna tylko niektóre zasady zapobiegania zagrożeniom
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_11/BHP_U01
Potrafi identyfikować zagrożenia, czynniki i źródła zagrożeń
2,0
3,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikowac wszystkich zagrożeń na danym stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
BHP_10A_11/BHP_U02
Potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy
2,0
3,0Słuchacz dokonuje oceny ryzyka zawodowego nie uwzględniając wszystkich zagrożeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BHP_10A_11/BHP_K01
Jest gotów uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0
3,0Słuchacz umiarkowanie angażuje sie w proces doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Duran T., Ocena ryzyka zawodowego w systemie zarządzania BHP, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Polska norma 18002:2011. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, której celem jest prezentacja wykorzystania zdobytej wiedzy do rozwiązania określonego problemu z zakresu oceny ryzyka zawodowego8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego1
T-W-2Identyfikacja zagrożeń, czynników i źródeł zagrożenia2
T-W-3Ogólne zasady zapobiegania zagrożeniom1
T-W-4Wymagania dotyczące dokumentacji oceny ryzyka zawodowego1
T-W-5System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego1
T-W-6Metody oceny ryzyka zawodowego1
T-W-7Systemy komputerowe wspomagające ocenę ryzyka zawodowego1
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Przegląd literatury fachowej5
A-P-3Przygotowanie projektu16
A-P-4Zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przegląd literatury fachowej, norm i aktów prawnych6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_11/BHP_W01Zna podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W05Zna podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
Cel przedmiotuC-1Celem jest przygotowanie słuchacza do zdolności dokonania oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy
Treści programoweT-W-1Podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
T-W-3Ogólne zasady zapobiegania zagrożeniom
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz zna niektóre podstawy prawne oceny ryzyka zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_11/BHP_W02Zna zasady zapobiegania zagrożeniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_W02Posiada wiedzę o zagrożeniach na różnych stanowiskach pracy i metodach ich ograniczania oraz obowiązkach pracodawcy w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia
Cel przedmiotuC-1Celem jest przygotowanie słuchacza do zdolności dokonania oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy
Treści programoweT-W-2Identyfikacja zagrożeń, czynników i źródeł zagrożenia
T-W-3Ogólne zasady zapobiegania zagrożeniom
T-W-5System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego
T-W-6Metody oceny ryzyka zawodowego
T-W-7Systemy komputerowe wspomagające ocenę ryzyka zawodowego
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz zna tylko niektóre zasady zapobiegania zagrożeniom
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_11/BHP_U01Potrafi identyfikować zagrożenia, czynniki i źródła zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U04Potrafi stosować metody eliminowania lub ograniczania zagrożeń i ryzyka związanego z tymi zagrożeniami
Cel przedmiotuC-1Celem jest przygotowanie słuchacza do zdolności dokonania oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy
Treści programoweT-P-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, której celem jest prezentacja wykorzystania zdobytej wiedzy do rozwiązania określonego problemu z zakresu oceny ryzyka zawodowego
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikowac wszystkich zagrożeń na danym stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_11/BHP_U02Potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_U04Potrafi stosować metody eliminowania lub ograniczania zagrożeń i ryzyka związanego z tymi zagrożeniami
Cel przedmiotuC-1Celem jest przygotowanie słuchacza do zdolności dokonania oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy
Treści programoweT-P-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, której celem jest prezentacja wykorzystania zdobytej wiedzy do rozwiązania określonego problemu z zakresu oceny ryzyka zawodowego
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz dokonuje oceny ryzyka zawodowego nie uwzględniając wszystkich zagrożeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBHP_10A_11/BHP_K01Jest gotów uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBHP_10-_K01Jest gotów uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Celem jest przygotowanie słuchacza do zdolności dokonania oceny ryzyka zawodowego na określonym stanowisku pracy
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz umiarkowanie angażuje sie w proces doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0