Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Ochrona zwierząt dziko żyjących na obszarach zurbanizowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zwierząt dziko żyjących na obszarach zurbanizowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca biologii zwierząt dziko żyjących.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat wpływu urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz sposobów ich ochrony przed negatywnym wpływem postępującej urbanizacji przestrzennej, w tym inwestycji drogowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Synurbizacja. Ptaki i ssaki w aglomeracji miejskiej.2
T-A-2Zwierzęta konfliktowe w miastach. Gatunki, zagrożenia dla człowieka, ewentualne metody ograniczenia ich liczebności.2
T-A-3Postępowanie ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach. Postępowanie ze zwięrzętami rannymi, chorymi, po wypadkach, łownymi poza terenem ich naturalnego bytowania oraz ze zwłokami zwierząt.2
T-A-4Ochrona wybranych gatunków ssaków i ptaków występujących w Polsce (pożywienie i środowisko występowanie, stan populacji, zagrożenia, wpływ na środowisko, ochrona)9
15
wykłady
T-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt. Znaczenie i klasyfikacja korytarzy ekologicznych. Wpływ dróg i linii kolejowych na łączność ekologiczną. Wpływ rozwoju zabudowy na łączność ekologiczną. Wpływ i znaczenie obszarów bezleśnych na zachowanie łączności ekologicznej.3
T-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.3
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Śmiertelność zwierząt na drogach. Metody ograniczania liczby kolizji i śmiertelności zwierząt.3
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej. Typy i rodzaje przejść dla zwierząt. Czynniki decydujące o skuteczności przejść dla zwierząt. Istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych.3
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie projektów przejść dla zwierząt.5
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie projektów2
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Referat na wybrany temat i jego prezentacja.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.2_W01
Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi wymienić typy korytarzy ekologicznych i opisać ich znaczenie oraz opisać funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Zna zasady postępowania ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach.
ZO_1A_W07C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.2_U01
Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
ZO_1A_U21C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.2_K01
Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
ZO_1A_K06, ZO_1A_K07, ZO_1A_K03C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.2_W01
Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi wymienić typy korytarzy ekologicznych i opisać ich znaczenie oraz opisać funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Zna zasady postępowania ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach.
2,0
3,0Student zna i potrafi krótko opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi wymienić typy korytarzy ekologicznyvh i opisać ich znaczenie ekologiczne oraz oraz opisać znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Zna najważniejsze zasady postępowania ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.2_U01
Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
2,0
3,0Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz analizować najważniejsze czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O4.2_K01
Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
2,0
3,0Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jędrzejewski W., Nowak S., Kurek R., Mysłajek R. W., Stachura K., Zawadzka B., Zwierzęta a drogi. Metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na populacje dzikich zwierząt., Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk., Białowieża, 2006, Wydanie II.
  2. Kurek R. T., Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko., Warszawa., 2010
  3. Kurek R. T. (red.), Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach drogowych w Polsce., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Bystra, 2008
  4. Kurek R. T., Rybacki M., Sołtysiak M., Poradnik ochrony płazów. Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Bystra., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kruszewicz A.G., Czujkowska A., Zwierzęta w mieście. Interwencje. Poradnik dla służb miejskich i lekarzy weterynarii., Oficyna wydawnicza MULTICO., Warszawa., 2008
  2. Dudek K., Jerzak L., Tryjanowski P., Zwierzęta konfliktowe w miastach, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, 2016
  3. Jędrzejewski W., Ławreszuk D. (red.), Ochrona łączności ekologicznej w Polsce. Materiały konferencji międzynarodowej „Wdrażanie koncepcji korytarzy ekologicznych w Polsce” Białowieża, 20–22 XI 2008 roku., Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk., Białowieża., 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Synurbizacja. Ptaki i ssaki w aglomeracji miejskiej.2
T-A-2Zwierzęta konfliktowe w miastach. Gatunki, zagrożenia dla człowieka, ewentualne metody ograniczenia ich liczebności.2
T-A-3Postępowanie ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach. Postępowanie ze zwięrzętami rannymi, chorymi, po wypadkach, łownymi poza terenem ich naturalnego bytowania oraz ze zwłokami zwierząt.2
T-A-4Ochrona wybranych gatunków ssaków i ptaków występujących w Polsce (pożywienie i środowisko występowanie, stan populacji, zagrożenia, wpływ na środowisko, ochrona)9
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt. Znaczenie i klasyfikacja korytarzy ekologicznych. Wpływ dróg i linii kolejowych na łączność ekologiczną. Wpływ rozwoju zabudowy na łączność ekologiczną. Wpływ i znaczenie obszarów bezleśnych na zachowanie łączności ekologicznej.3
T-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.3
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Śmiertelność zwierząt na drogach. Metody ograniczania liczby kolizji i śmiertelności zwierząt.3
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej. Typy i rodzaje przejść dla zwierząt. Czynniki decydujące o skuteczności przejść dla zwierząt. Istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych.3
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie projektów przejść dla zwierząt.5
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie projektów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.2_W01Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi wymienić typy korytarzy ekologicznych i opisać ich znaczenie oraz opisać funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Zna zasady postępowania ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat wpływu urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz sposobów ich ochrony przed negatywnym wpływem postępującej urbanizacji przestrzennej, w tym inwestycji drogowych.
Treści programoweT-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt. Znaczenie i klasyfikacja korytarzy ekologicznych. Wpływ dróg i linii kolejowych na łączność ekologiczną. Wpływ rozwoju zabudowy na łączność ekologiczną. Wpływ i znaczenie obszarów bezleśnych na zachowanie łączności ekologicznej.
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach.
T-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Śmiertelność zwierząt na drogach. Metody ograniczania liczby kolizji i śmiertelności zwierząt.
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej. Typy i rodzaje przejść dla zwierząt. Czynniki decydujące o skuteczności przejść dla zwierząt. Istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych.
T-A-3Postępowanie ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach. Postępowanie ze zwięrzętami rannymi, chorymi, po wypadkach, łownymi poza terenem ich naturalnego bytowania oraz ze zwłokami zwierząt.
T-A-1Synurbizacja. Ptaki i ssaki w aglomeracji miejskiej.
T-A-2Zwierzęta konfliktowe w miastach. Gatunki, zagrożenia dla człowieka, ewentualne metody ograniczenia ich liczebności.
T-A-4Ochrona wybranych gatunków ssaków i ptaków występujących w Polsce (pożywienie i środowisko występowanie, stan populacji, zagrożenia, wpływ na środowisko, ochrona)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Referat na wybrany temat i jego prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi krótko opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi wymienić typy korytarzy ekologicznyvh i opisać ich znaczenie ekologiczne oraz oraz opisać znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Zna najważniejsze zasady postępowania ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.2_U01Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat wpływu urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz sposobów ich ochrony przed negatywnym wpływem postępującej urbanizacji przestrzennej, w tym inwestycji drogowych.
Treści programoweT-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt. Znaczenie i klasyfikacja korytarzy ekologicznych. Wpływ dróg i linii kolejowych na łączność ekologiczną. Wpływ rozwoju zabudowy na łączność ekologiczną. Wpływ i znaczenie obszarów bezleśnych na zachowanie łączności ekologicznej.
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach.
T-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Śmiertelność zwierząt na drogach. Metody ograniczania liczby kolizji i śmiertelności zwierząt.
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej. Typy i rodzaje przejść dla zwierząt. Czynniki decydujące o skuteczności przejść dla zwierząt. Istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych.
T-A-3Postępowanie ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach. Postępowanie ze zwięrzętami rannymi, chorymi, po wypadkach, łownymi poza terenem ich naturalnego bytowania oraz ze zwłokami zwierząt.
T-A-1Synurbizacja. Ptaki i ssaki w aglomeracji miejskiej.
T-A-2Zwierzęta konfliktowe w miastach. Gatunki, zagrożenia dla człowieka, ewentualne metody ograniczenia ich liczebności.
T-A-4Ochrona wybranych gatunków ssaków i ptaków występujących w Polsce (pożywienie i środowisko występowanie, stan populacji, zagrożenia, wpływ na środowisko, ochrona)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Referat na wybrany temat i jego prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz analizować najważniejsze czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O4.2_K01Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat wpływu urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz sposobów ich ochrony przed negatywnym wpływem postępującej urbanizacji przestrzennej, w tym inwestycji drogowych.
Treści programoweT-W-1Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt. Znaczenie i klasyfikacja korytarzy ekologicznych. Wpływ dróg i linii kolejowych na łączność ekologiczną. Wpływ rozwoju zabudowy na łączność ekologiczną. Wpływ i znaczenie obszarów bezleśnych na zachowanie łączności ekologicznej.
T-W-5Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach.
T-W-2Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie.
T-W-3Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Śmiertelność zwierząt na drogach. Metody ograniczania liczby kolizji i śmiertelności zwierząt.
T-W-4Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej. Typy i rodzaje przejść dla zwierząt. Czynniki decydujące o skuteczności przejść dla zwierząt. Istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych.
T-A-3Postępowanie ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach. Postępowanie ze zwięrzętami rannymi, chorymi, po wypadkach, łownymi poza terenem ich naturalnego bytowania oraz ze zwłokami zwierząt.
T-A-1Synurbizacja. Ptaki i ssaki w aglomeracji miejskiej.
T-A-4Ochrona wybranych gatunków ssaków i ptaków występujących w Polsce (pożywienie i środowisko występowanie, stan populacji, zagrożenia, wpływ na środowisko, ochrona)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena podsumowująca: Referat na wybrany temat i jego prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0