Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Praktyka organizacyjno-produkcyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka organizacyjno-produkcyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 90 3,01,00zaliczenie
praktykiPR6 180 6,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości powiązanej z działalnością rolniczą.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biologii poszczególnych zwierząt gospodarskich i kierunkach ich użytkowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studenta zasad i zakresu funkcjonowania instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sektora rolnego. Poznanie przez studenta programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz ze specyfiką szeroko rozumianej produkcji rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.1
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.1
T-PR-3Zapoznanie się z zasadami kompletowania dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne).1
3
praktyki
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranym gospodarstwie. Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna.1
T-PR-2Systemy utrzymania zwierząt i rodzaj budynków inwentarskich. System usuwania odchodów i ich zagospodarowanie. Ocena warunków zoohigienicznych w kontekście dobrostanu zwierząt. Czynniki środowiskowe wpływające na zdrowotność zwierząt gospodarskich i efektywność ich użytkowania.1
T-PR-3Blok zagadnień z zakresu żywienia zwierząt. Ogólne zagadnienia z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Charakterystyka gospodarki paszowej w gospodarstwie. System żywienia zwierząt. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt. Techniki pojenia zwierząt.1
T-PR-4Ocena wartości użytkowej zwierząt. Zasady formowania grup technologicznych. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Znakowanie i identyfikacja zwierząt. Dokumentacja hodowlana i jej wykorzystanie. Zagadnienia związane z zarządzaniem stadem. Najczęstsze przyczyny brakowania zwierząt. Strategia selekcji i remont stada.2
T-PR-5Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie. Ustalanie terminu porodu i przygotowanie samicy do porodu. Postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami. Celowość i terminy wykonywania i szczepień ochronnych. Badania kontrolne. Najczęstsze problemy zdrowotne pojawiające się na fermie. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi. Zasady współpracy zootechnik – lekarz weterynarii.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.60
A-PR-2Konsultacje30
90
praktyki
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.120
A-PR-2Konsultacje60
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia produkcyjne
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_W01
Student zna instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz ich zakres działalności, a także programy wspierajace rozwój rolnictwa.
ZO_1A_W02, ZO_1A_W06, ZO_1A_W08C-1T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3M-2S-1
ZO_1A_ZO-N-P1/2_W02
Student omawia technologię i organizację procesów produkcyjnych w gospodarstwie, a także warunki zoohigieniczne i ich wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
ZO_1A_W04, ZO_1A_W10, ZO_1A_W13, ZO_1A_W14C-2T-PR-2, T-PR-4, T-PR-5, T-PR-1, T-PR-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_U01
Student dokonuje oceny stosowanych technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
ZO_1A_U05, ZO_1A_U09C-2T-PR-2, T-PR-4, T-PR-5, T-PR-1, T-PR-3M-1S-1
ZO_1A_ZO-N-P1/2_U02
Student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu rozwiązania określonych problemów i nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami działającymi z sektorze rolnym.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U04C-1T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_K01
Student jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; jest zdolny do pracy indywidualnej i grupowej, wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K02, ZO_1A_K05C-1, C-2T-PR-1, T-PR-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_W01
Student zna instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz ich zakres działalności, a także programy wspierajace rozwój rolnictwa.
2,0
3,0Student wymienia tylko podstawowe instytucje działające na rzecz rolnictwa i omawia ich zakres działalności. Wymienia większość programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-P1/2_W02
Student omawia technologię i organizację procesów produkcyjnych w gospodarstwie, a także warunki zoohigieniczne i ich wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie omawia zastotowane w danym gospodarstwie technologie i organizację procesów produkcyjnych, warunki zoohigieniczne i ich potencjalny wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_U01
Student dokonuje oceny stosowanych technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie dokonuje krytycznej oceny zastosowanej technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-P1/2_U02
Student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu rozwiązania określonych problemów i nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami działającymi z sektorze rolnym.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych źródeł celu rozwiazania określonych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_K01
Student jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; jest zdolny do pracy indywidualnej i grupowej, wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu.
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; Słabo radzi sobie w pracy indywidualnej i grupowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarządzenie nr 169 Rektora Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie z dnia 20 listopada 2009 roku, 2011
  2. Ban van den A.W., Hawkins H.S., Doradztwo rolnicze, MSRD, AR Kraków, 1997
  3. Grodzki H., Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005
  4. Kujawiński W., Metodyka doradztwa rolniczego., Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Poznaniu, 2009
  5. Rosner A., Uwarunkowania i kierunki przemian społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich. IRWIR PAN Warszawa 2005, IRWIR PAN Warszawa 2005, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki J., Nowicka A., Utrzymanie loch – indywidualne czy grupowe, Hodowca Trzody Chlewnej, s. 38-41., 2006, 6, czasopismo
  2. Kwartalnik, Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, Centrum Doradztwa Rolniczego Brwinów, Oddział w Poznaniu., 2016
  3. Red. Nacz. Piętka Z., Trzoda chlewna, Poznań, 2016, Ogólnopolskie czasopismo specjalistyczne
  4. Szymańska A., Fundusze unijne i europejskie 2007-2013 dla mieszkańców obszarów wiejskich, Placet, Warszawa, 2008

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.1
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.1
T-PR-3Zapoznanie się z zasadami kompletowania dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne).1
3

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranym gospodarstwie. Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna.1
T-PR-2Systemy utrzymania zwierząt i rodzaj budynków inwentarskich. System usuwania odchodów i ich zagospodarowanie. Ocena warunków zoohigienicznych w kontekście dobrostanu zwierząt. Czynniki środowiskowe wpływające na zdrowotność zwierząt gospodarskich i efektywność ich użytkowania.1
T-PR-3Blok zagadnień z zakresu żywienia zwierząt. Ogólne zagadnienia z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Charakterystyka gospodarki paszowej w gospodarstwie. System żywienia zwierząt. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt. Techniki pojenia zwierząt.1
T-PR-4Ocena wartości użytkowej zwierząt. Zasady formowania grup technologicznych. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Znakowanie i identyfikacja zwierząt. Dokumentacja hodowlana i jej wykorzystanie. Zagadnienia związane z zarządzaniem stadem. Najczęstsze przyczyny brakowania zwierząt. Strategia selekcji i remont stada.2
T-PR-5Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie. Ustalanie terminu porodu i przygotowanie samicy do porodu. Postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami. Celowość i terminy wykonywania i szczepień ochronnych. Badania kontrolne. Najczęstsze problemy zdrowotne pojawiające się na fermie. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi. Zasady współpracy zootechnik – lekarz weterynarii.1
6

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.60
A-PR-2Konsultacje30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.120
A-PR-2Konsultacje60
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-P1/2_W01Student zna instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz ich zakres działalności, a także programy wspierajace rozwój rolnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studenta zasad i zakresu funkcjonowania instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sektora rolnego. Poznanie przez studenta programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.
T-PR-3Zapoznanie się z zasadami kompletowania dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne).
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia tylko podstawowe instytucje działające na rzecz rolnictwa i omawia ich zakres działalności. Wymienia większość programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-P1/2_W02Student omawia technologię i organizację procesów produkcyjnych w gospodarstwie, a także warunki zoohigieniczne i ich wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz ze specyfiką szeroko rozumianej produkcji rolniczej.
Treści programoweT-PR-2Systemy utrzymania zwierząt i rodzaj budynków inwentarskich. System usuwania odchodów i ich zagospodarowanie. Ocena warunków zoohigienicznych w kontekście dobrostanu zwierząt. Czynniki środowiskowe wpływające na zdrowotność zwierząt gospodarskich i efektywność ich użytkowania.
T-PR-4Ocena wartości użytkowej zwierząt. Zasady formowania grup technologicznych. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Znakowanie i identyfikacja zwierząt. Dokumentacja hodowlana i jej wykorzystanie. Zagadnienia związane z zarządzaniem stadem. Najczęstsze przyczyny brakowania zwierząt. Strategia selekcji i remont stada.
T-PR-5Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie. Ustalanie terminu porodu i przygotowanie samicy do porodu. Postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami. Celowość i terminy wykonywania i szczepień ochronnych. Badania kontrolne. Najczęstsze problemy zdrowotne pojawiające się na fermie. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi. Zasady współpracy zootechnik – lekarz weterynarii.
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranym gospodarstwie. Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna.
T-PR-3Blok zagadnień z zakresu żywienia zwierząt. Ogólne zagadnienia z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Charakterystyka gospodarki paszowej w gospodarstwie. System żywienia zwierząt. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt. Techniki pojenia zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie omawia zastotowane w danym gospodarstwie technologie i organizację procesów produkcyjnych, warunki zoohigieniczne i ich potencjalny wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-P1/2_U01Student dokonuje oceny stosowanych technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U05Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Umie obsługiwać odpowiednie programy komputerowe i wykorzystywać je w technologii produkcji, zarządzaniu oraz chowie i doskonaleniu zwierząt. Umie opracowywać założenia organizacyjno-technologiczne produkcji zwierzęcej i zorganizować grupy producentów w celu poprawy efektywności produkcji.
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz ze specyfiką szeroko rozumianej produkcji rolniczej.
Treści programoweT-PR-2Systemy utrzymania zwierząt i rodzaj budynków inwentarskich. System usuwania odchodów i ich zagospodarowanie. Ocena warunków zoohigienicznych w kontekście dobrostanu zwierząt. Czynniki środowiskowe wpływające na zdrowotność zwierząt gospodarskich i efektywność ich użytkowania.
T-PR-4Ocena wartości użytkowej zwierząt. Zasady formowania grup technologicznych. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Znakowanie i identyfikacja zwierząt. Dokumentacja hodowlana i jej wykorzystanie. Zagadnienia związane z zarządzaniem stadem. Najczęstsze przyczyny brakowania zwierząt. Strategia selekcji i remont stada.
T-PR-5Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie. Ustalanie terminu porodu i przygotowanie samicy do porodu. Postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami. Celowość i terminy wykonywania i szczepień ochronnych. Badania kontrolne. Najczęstsze problemy zdrowotne pojawiające się na fermie. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi. Zasady współpracy zootechnik – lekarz weterynarii.
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranym gospodarstwie. Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna.
T-PR-3Blok zagadnień z zakresu żywienia zwierząt. Ogólne zagadnienia z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Charakterystyka gospodarki paszowej w gospodarstwie. System żywienia zwierząt. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt. Techniki pojenia zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie dokonuje krytycznej oceny zastosowanej technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-P1/2_U02Student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu rozwiązania określonych problemów i nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami działającymi z sektorze rolnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studenta zasad i zakresu funkcjonowania instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sektora rolnego. Poznanie przez studenta programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.
T-PR-3Zapoznanie się z zasadami kompletowania dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne).
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych źródeł celu rozwiazania określonych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-P1/2_K01Student jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; jest zdolny do pracy indywidualnej i grupowej, wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K05jest świadomy potrzeby funkcjonowania w środowisku społecznym i zawodowym liderów wyznaczających kierunki działalności
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studenta zasad i zakresu funkcjonowania instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sektora rolnego. Poznanie przez studenta programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz ze specyfiką szeroko rozumianej produkcji rolniczej.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia produkcyjne
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; Słabo radzi sobie w pracy indywidualnej i grupowej.
3,5
4,0
4,5
5,0