Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Metody diagnostyczne w monitorowaniu przebiegu procesów rozrodczych zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody diagnostyczne w monitorowaniu przebiegu procesów rozrodczych zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu rozrodu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
C-2Zapoznanie studentów z różnymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi.
C-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).1
T-A-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).1
T-A-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).2
T-A-4Monitorowanie sezonowych procesów rozrodczych.1
T-A-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.2
7
wykłady
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.1
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).2
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.1
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.2
T-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie prezentacji.14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_W01
Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży, zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt, a także podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Posiada wiedzę na temat zaburzeń funkcji jajnika.
ZO_1A_W09, ZO_1A_W14C-3, C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O123_U01
Student umie zastosować właściwą metodę dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. Potrafi interpretować parametry sygnazlizujące o zaburzeniach procesów rozrodczych. Potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt. Student potrafi interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca.
ZO_1A_U19, ZO_1A_U10C-3, C-2T-W-5, T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O123_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
ZO_1A_K01C-3T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_W01
Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży, zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt, a także podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Posiada wiedzę na temat zaburzeń funkcji jajnika.
2,0
3,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O123_U01
Student umie zastosować właściwą metodę dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. Potrafi interpretować parametry sygnazlizujące o zaburzeniach procesów rozrodczych. Potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt. Student potrafi interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca.
2,0
3,0Student próbuje dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt, ale nie uwzględnia różnic gatunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O123_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 2: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, WUWM, Olsztyn, 2007
  3. Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Urban & Partner, Wrocław, 2009, Niżański W. (red.)
  4. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2011, wyd. I polskie, red. Twardoń J.

Literatura dodatkowa

  1. Elsheikh Mohgah, Murphy Caroline, Zespół policystycznych jajników, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Max A., Janowski T. (red.nauk), Koty - Położnictwo i rozród, Galaktyka, Łódź, 2010
  3. Dubiel A. (red.), Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).1
T-A-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).1
T-A-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).2
T-A-4Monitorowanie sezonowych procesów rozrodczych.1
T-A-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.1
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).2
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.1
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.2
T-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie prezentacji.14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_W01Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży, zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt, a także podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Posiada wiedzę na temat zaburzeń funkcji jajnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
C-2Zapoznanie studentów z różnymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi.
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
Treści programoweT-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
T-A-4Monitorowanie sezonowych procesów rozrodczych.
T-A-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).
T-A-1Metody pośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).
T-A-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).
T-A-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O123_U01Student umie zastosować właściwą metodę dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. Potrafi interpretować parametry sygnazlizujące o zaburzeniach procesów rozrodczych. Potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt. Student potrafi interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
C-2Zapoznanie studentów z różnymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi.
Treści programoweT-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.
T-A-4Monitorowanie sezonowych procesów rozrodczych.
T-A-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).
T-A-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).
T-A-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student próbuje dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt, ale nie uwzględnia różnic gatunkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O123_K01Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0