Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 7 1,50,23zaliczenie
wykładyW2 8 2,00,49zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,50,28zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu biologii, chemii, matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej, szczególnie klasycznej i molekularnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z replikacją i ekspresją materiału genetycznego.
C-2Przedstawienie przemian materiału genetycznego podczas podziału komórki. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech. Zaprezenowanie zagadnień związanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami.
C-3Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznie prac laboratoryjnych prowadzących do analizy wybranej sewencji DNA.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podziały jadra komórkowego: mitoza i mejoza. Gametogeneza.1
T-A-2Prawa Mendla. Dziedziczenie jednej, dwóch i wiecej cech niezależnych. Kojarzenie testowe.1
T-A-3Plejotropia. Współdziałanie genów.1
T-A-4Teoria Morgana: cechy sprzeżone, crossing over.1
T-A-5Płeć – cechy sprzeżone i zwiazane z płcia.1
T-A-6Skutki mutacji: geny letalne, allele wielokrotne.1
T-A-7Cechy ilościowe: podstawy genetyczne, rozkład w populacji. Geny główne, transgresja.1
7
laboratoria
T-L-1Metody izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek.2
T-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.1
T-L-3Amplifikacja wybranych fragmentów DNA (PCR) – optymalizacja reakcji.1
T-L-4Elektoforetyczna ocena produktów amplifikacji oraz trawienie produktów enzymami restrykcyjnymi.1
T-L-5Analiza konsekwencji zmian w genach zwierząt gospodarskich.2
7
wykłady
T-W-1Wstęp do genetyki. Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia.1
T-W-2Cykl komórkowy: kolejne fazy cyklu. Replikacja.1
T-W-3Kod genetyczny. Realizacja informacji genetycznej.2
T-W-4Budowa genu i regulacja jego funkcji. Organizacja genomu organizmów eukariotycznych1
T-W-5Mutacje – ich przyczyny i formy, naprawa, skutki oraz znaczenie w hodowli.1
T-W-6Determinacja i różnicowanie płci.1
T-W-7Genetyczne podstawy procesów odpornościowych.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń13
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeń5
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Omówienie wyników zaliczenia2
45
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych7
A-L-2Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych9
A-L-3Omówienie i dyskusja sprawozdania z zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury8
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych7
A-L-6Zaliczenie treści zajęć laboratoryjnych4
A-L-7Konsultacje5
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów11
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
A-W-5Zaliczenie treści wykładów6
A-W-6Konsultacje11
A-W-7Omówienie wyników zaliczenia4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C3_W01
W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
ZO_1A_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-3M-1S-1
ZO_1A_ZO-S-C3_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyć mlekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA.
ZO_1A_W05C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2M-1S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostepny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzic prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umiec prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania.
ZO_1A_U07C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-4M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej
ZO_1A_K01C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C3_W01
W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
2,0Student nie opisuje podstawowych pojęć z zakresu genetyki. Student nie objaśnia procesu replikacji i przebiegu ekspresji materiału genetycznego.
3,0Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
3,5Student opisuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
4,0Student biegle opisuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia i tłumaczy proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
4,5Student biegle opisuje, objaśnia i tłumaczy podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student biegle objaśnia i tłumaczy proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
5,0Student doskonale opisuje, objaśnia i tłumaczy podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student doskonale objaśnia i tłumaczy proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
ZO_1A_ZO-S-C3_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyć mlekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA.
2,0Student nie opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student nie tłumaczy molekularnych podstaw dziedziczenia. Student nie objaśnia zagadnień związanych z mutacjami DNA.
3,0Student opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy molekularne podstaw dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z mutacjami DNA.
3,5Student biegle opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z mutacjami DNA.
4,0Student biegle opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student biegle objaśnia i charakteryzuje zagadnienia związane z mutacjami DNA.
4,5Student doskonale opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student biegle objaśnia i charakteryzuje zagadnienia związane z mutacjami DNA.
5,0Student doskonale opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student doskonale tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student doskonale objaśnia i charakteryzuje zagadnienia związane z mutacjami DNA.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostepny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzic prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umiec prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania.
2,0Student nie umie dobrać odpowiedniej metody izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz nie umie przeprowadzić izolacji. Student nie umie przeprowadzić reakcji amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student nie umie prowadzić procesu elektroforetycznego. Student nie umie sporządzić opisu przeprowadzonego badania. Student nie umie dobrać odpowiedniej metody izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz nie umie przeprowadzić izolacji. Student nie umie przeprowadzić reakcji amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student nie umie prowadzić procesu elektroforetycznego. Student nie umie sporządzić opisu przeprowadzonego badania.
3,0Student umie dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolacje. Student umie przeprowadzić reakcje amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić proces elektroforetyczny. Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania.
3,5Student umie sprawnie dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolacje. Student umie przeprowadzić reakcje amplifikacji wraz z optymalizacja oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznego Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania.
4,0Student umie biegle dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie sprawnie przeprowadzić izolacje. Student umie biegle przeprowadzić reakcje amplifikacji wraz z optymalizacja oraz trawienia enzymatycznego. Student umie biegle prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznego Student umie sporządzić szczegółowy opis przeprowadzonego badania.
4,5Student umie biegle dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie biegle i efektywnie przeprowadzić izolacje wraz z ocena izolatu. Student umie biegle przeprowadzić reakcje amplifikacji wraz z optymalizacja oraz trawienia enzymatycznego. Student umie biegle prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznego Student umie sporządzić szczegółowy opis (wzbogacony rycinami i tabelami) przeprowadzonego badania.
5,0Student umie doskonale dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie doskonale i efektywnie przeprowadzić izolacje wraz z ocena izolatu. Student umie efektywnie przeprowadzić reakcje amplifikacji wraz z optymalizacja oraz trawienia enzymatycznego. Student umie doskonale prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznego Student umie sporządzić szczegółowy opis (wzbogacony rycinami i tabelami) przeprowadzonego badania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej
2,0Student nie wykazuje dbałości o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej.
3,0Student wykazuje dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej.
3,5Student wykazuje dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej oraz postępuje zgodnie z zaleceniami prowadzącego.
4,0Student wykazuje dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej oraz wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadania.
4,5Student wykazuje wyjątkową dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej oraz wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadania. Student wykazuje otwarta postawę podczas pracy w grupie.
5,0Student wykazuje wyjątkową dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej oraz wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadania. Student wykazauje otwarta i wrażliwą na innych postawę podczas pracy w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, Wrocław, 2003
  3. Winter P.C. Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2004
  4. Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G., Zbiór zadań i pytań z genetyki, UMK, Toruń, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Allison L.A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podziały jadra komórkowego: mitoza i mejoza. Gametogeneza.1
T-A-2Prawa Mendla. Dziedziczenie jednej, dwóch i wiecej cech niezależnych. Kojarzenie testowe.1
T-A-3Plejotropia. Współdziałanie genów.1
T-A-4Teoria Morgana: cechy sprzeżone, crossing over.1
T-A-5Płeć – cechy sprzeżone i zwiazane z płcia.1
T-A-6Skutki mutacji: geny letalne, allele wielokrotne.1
T-A-7Cechy ilościowe: podstawy genetyczne, rozkład w populacji. Geny główne, transgresja.1
7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek.2
T-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.1
T-L-3Amplifikacja wybranych fragmentów DNA (PCR) – optymalizacja reakcji.1
T-L-4Elektoforetyczna ocena produktów amplifikacji oraz trawienie produktów enzymami restrykcyjnymi.1
T-L-5Analiza konsekwencji zmian w genach zwierząt gospodarskich.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do genetyki. Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia.1
T-W-2Cykl komórkowy: kolejne fazy cyklu. Replikacja.1
T-W-3Kod genetyczny. Realizacja informacji genetycznej.2
T-W-4Budowa genu i regulacja jego funkcji. Organizacja genomu organizmów eukariotycznych1
T-W-5Mutacje – ich przyczyny i formy, naprawa, skutki oraz znaczenie w hodowli.1
T-W-6Determinacja i różnicowanie płci.1
T-W-7Genetyczne podstawy procesów odpornościowych.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń13
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeń5
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Omówienie wyników zaliczenia2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych7
A-L-2Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych9
A-L-3Omówienie i dyskusja sprawozdania z zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury8
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych7
A-L-6Zaliczenie treści zajęć laboratoryjnych4
A-L-7Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów11
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
A-W-5Zaliczenie treści wykładów6
A-W-6Konsultacje11
A-W-7Omówienie wyników zaliczenia4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C3_W01W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej, szczególnie klasycznej i molekularnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z replikacją i ekspresją materiału genetycznego.
Treści programoweT-W-2Cykl komórkowy: kolejne fazy cyklu. Replikacja.
T-W-5Mutacje – ich przyczyny i formy, naprawa, skutki oraz znaczenie w hodowli.
T-W-1Wstęp do genetyki. Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia.
T-W-6Determinacja i różnicowanie płci.
T-W-7Genetyczne podstawy procesów odpornościowych.
T-W-4Budowa genu i regulacja jego funkcji. Organizacja genomu organizmów eukariotycznych
T-W-3Kod genetyczny. Realizacja informacji genetycznej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje podstawowych pojęć z zakresu genetyki. Student nie objaśnia procesu replikacji i przebiegu ekspresji materiału genetycznego.
3,0Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
3,5Student opisuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
4,0Student biegle opisuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia i tłumaczy proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
4,5Student biegle opisuje, objaśnia i tłumaczy podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student biegle objaśnia i tłumaczy proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
5,0Student doskonale opisuje, objaśnia i tłumaczy podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student doskonale objaśnia i tłumaczy proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C3_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyć mlekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie przemian materiału genetycznego podczas podziału komórki. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech. Zaprezenowanie zagadnień związanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami.
Treści programoweT-A-3Plejotropia. Współdziałanie genów.
T-A-4Teoria Morgana: cechy sprzeżone, crossing over.
T-A-5Płeć – cechy sprzeżone i zwiazane z płcia.
T-A-6Skutki mutacji: geny letalne, allele wielokrotne.
T-A-7Cechy ilościowe: podstawy genetyczne, rozkład w populacji. Geny główne, transgresja.
T-A-1Podziały jadra komórkowego: mitoza i mejoza. Gametogeneza.
T-A-2Prawa Mendla. Dziedziczenie jednej, dwóch i wiecej cech niezależnych. Kojarzenie testowe.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student nie tłumaczy molekularnych podstaw dziedziczenia. Student nie objaśnia zagadnień związanych z mutacjami DNA.
3,0Student opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy molekularne podstaw dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z mutacjami DNA.
3,5Student biegle opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z mutacjami DNA.
4,0Student biegle opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student biegle objaśnia i charakteryzuje zagadnienia związane z mutacjami DNA.
4,5Student doskonale opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student biegle objaśnia i charakteryzuje zagadnienia związane z mutacjami DNA.
5,0Student doskonale opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student doskonale tłumaczy i charakteryzuje molekularne podstaw dziedziczenia. Student doskonale objaśnia i charakteryzuje zagadnienia związane z mutacjami DNA.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostepny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzic prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umiec prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznie prac laboratoryjnych prowadzących do analizy wybranej sewencji DNA.
Treści programoweT-L-3Amplifikacja wybranych fragmentów DNA (PCR) – optymalizacja reakcji.
T-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.
T-L-1Metody izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek.
T-L-5Analiza konsekwencji zmian w genach zwierząt gospodarskich.
T-L-4Elektoforetyczna ocena produktów amplifikacji oraz trawienie produktów enzymami restrykcyjnymi.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać odpowiedniej metody izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz nie umie przeprowadzić izolacji. Student nie umie przeprowadzić reakcji amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student nie umie prowadzić procesu elektroforetycznego. Student nie umie sporządzić opisu przeprowadzonego badania. Student nie umie dobrać odpowiedniej metody izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz nie umie przeprowadzić izolacji. Student nie umie przeprowadzić reakcji amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student nie umie prowadzić procesu elektroforetycznego. Student nie umie sporządzić opisu przeprowadzonego badania.
3,0Student umie dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolacje. Student umie przeprowadzić reakcje amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić proces elektroforetyczny. Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania.
3,5Student umie sprawnie dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolacje. Student umie przeprowadzić reakcje amplifikacji wraz z optymalizacja oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznego Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania.
4,0Student umie biegle dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie sprawnie przeprowadzić izolacje. Student umie biegle przeprowadzić reakcje amplifikacji wraz z optymalizacja oraz trawienia enzymatycznego. Student umie biegle prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznego Student umie sporządzić szczegółowy opis przeprowadzonego badania.
4,5Student umie biegle dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie biegle i efektywnie przeprowadzić izolacje wraz z ocena izolatu. Student umie biegle przeprowadzić reakcje amplifikacji wraz z optymalizacja oraz trawienia enzymatycznego. Student umie biegle prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznego Student umie sporządzić szczegółowy opis (wzbogacony rycinami i tabelami) przeprowadzonego badania.
5,0Student umie doskonale dobrać odpowiednia metodę izolacji kwasu nukleinowego pod katem rodzaju materiału biologicznego oraz umie doskonale i efektywnie przeprowadzić izolacje wraz z ocena izolatu. Student umie efektywnie przeprowadzić reakcje amplifikacji wraz z optymalizacja oraz trawienia enzymatycznego. Student umie doskonale prowadzić i odpowiednio dobrać parametry procesu elektroforetycznego Student umie sporządzić szczegółowy opis (wzbogacony rycinami i tabelami) przeprowadzonego badania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznie prac laboratoryjnych prowadzących do analizy wybranej sewencji DNA.
Treści programoweT-L-3Amplifikacja wybranych fragmentów DNA (PCR) – optymalizacja reakcji.
T-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.
T-L-1Metody izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek.
T-L-5Analiza konsekwencji zmian w genach zwierząt gospodarskich.
T-L-4Elektoforetyczna ocena produktów amplifikacji oraz trawienie produktów enzymami restrykcyjnymi.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje dbałości o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej.
3,0Student wykazuje dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej.
3,5Student wykazuje dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej oraz postępuje zgodnie z zaleceniami prowadzącego.
4,0Student wykazuje dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej oraz wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadania.
4,5Student wykazuje wyjątkową dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej oraz wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadania. Student wykazuje otwarta postawę podczas pracy w grupie.
5,0Student wykazuje wyjątkową dbałość o prawidłowa realizacje wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej oraz wykazuje zaangażowanie podczas realizacji zadania. Student wykazauje otwarta i wrażliwą na innych postawę podczas pracy w grupie.