Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu zoologii kręgowców i etologii
W-2Wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, zagadnień ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.1
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.1
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.1
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.1
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców1
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.1
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.1
7
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców. Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.2
T-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.1
T-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.1
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.1
T-W-5Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.1
T-W-6Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.1
T-W-7Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń i omówienie projektów2
A-A-5Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-O16.4_W01
Ma wiedzę o roli zwierząr roślinożernych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego
ZO_1A_W07C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-N-O16.4_U01
Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
ZO_1A_U15C-2, C-3, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_K01
Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K03C-1, C-3T-W-7, T-W-6, T-W-4M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-O16.4_W01
Ma wiedzę o roli zwierząr roślinożernych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Minimalna wiedza o roli zwierząt roślinożernych w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-N-O16.4_U01
Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
2,0
3,0Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_K01
Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
2,0
3,0Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
  2. Wasilewski Z., Organizacja wypasu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych, Krajowe Centrum Rolnictwa Ekologicznego, Radom, 2004
  3. Praca zbiorowa red. Wierzchoś E., Wypas wspólnotowy a zdrowie zwierząt, Akademia Rolnicza w Krakowie, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.1
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.1
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.1
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.1
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców1
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.1
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców. Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej.2
T-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.1
T-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.1
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.1
T-W-5Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.1
T-W-6Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.1
T-W-7Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń i omówienie projektów2
A-A-5Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-O16.4_W01Ma wiedzę o roli zwierząr roślinożernych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
Treści programoweT-W-3Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców.
T-W-6Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-W-7Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-W-2Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie.
T-W-5Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-A-2Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych.
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Minimalna wiedza o roli zwierząt roślinożernych w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-N-O16.4_U01Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
C-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
Treści programoweT-W-6Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-W-7Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-W-5Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców.
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
T-A-1Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów.
T-A-3Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych.
T-A-4Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców.
T-A-5Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców
T-A-6Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców.
T-A-7Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_K01Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego.
C-3Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska.
Treści programoweT-W-7Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności.
T-W-6Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności.
T-W-4Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych.
Metody nauczaniaM-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0