Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Chemia rolna z elementami gleboznawstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia rolna z elementami gleboznawstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 6 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych3
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
6
wykłady
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo3
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów3
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Pisemne zaliczenie1
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów2
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
ZO_1A_W06, ZO_1A_W07C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U03, ZO_1A_U09C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1M-5, M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K06, ZO_1A_K03C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1M-5, M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemią rolną i podstawami gleboznawstwa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa.
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleby nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale również z jakością środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada zadowalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki; cechuje się też umiejętnością określania wpływu stanu gleby nie tylko na plonowanie roślin, ale i na środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się niewielkim stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo dobra świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodolwanych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.

Literatura podstawowa

  1. Zawadzki S., Podstawy gleboznawstwa, PWRiL, Warszawa, 2002
  2. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1 i 2, PWRiL, Oddz. Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Krzywy E., Żywienie roślin, AR Szczecin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych3
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo3
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów3
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Pisemne zaliczenie1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów2
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C2_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
Treści programoweT-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemią rolną i podstawami gleboznawstwa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa.
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleby nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale również z jakością środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C2_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
Treści programoweT-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
Metody nauczaniaM-5Praca w zespołach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada zadowalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki; cechuje się też umiejętnością określania wpływu stanu gleby nie tylko na plonowanie roślin, ale i na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C2_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
Treści programoweT-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
Metody nauczaniaM-5Praca w zespołach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się niewielkim stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo dobra świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodolwanych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.