Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Informatyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu informatyki ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danychi zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejetnosci praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego. Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego | 4 |
T-L-2 | Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, narzędzia analizy danych | 6 |
T-L-3 | Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej | 2 |
T-L-4 | Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, zagniezdzanie znaczników, formatowanie tekstu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze. Budowa komputera | 2 |
T-W-2 | Systemy operacyjne. Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania | 2 |
T-W-3 | Sieci komputerowe. Internet. Grafika komputerowa i multimedia | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-L-3 | Wykonanie prezentacji multimedialnej oraz utworzenie strony internetowej na zadany temat na zaliczenie | 30 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia praktycznego | 16 |
A-L-5 | Konsultacje | 10 |
A-L-6 | Zaliczenie | 4 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera |
M-4 | Metoda projektów (przygotowanie prezentacji multimedialnej i strony internetowej na zaliczenie) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezenatcji multimedialnej i strony internetowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_W01 Student opisuje budowę komputera, objaśnia binarny sposób kodowania informacji w komputerze, charakteryzuje system operacyjny i podstawowe rodzaje algorytmów, definiuje język programowania, tłumaczy funkcjonowanie Internetu, charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze. | ZO_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_U01 Student obsługuje system operacyjny MS Windows, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu, obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych, stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe | ZO_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-4, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_K01 Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostepniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-L-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_W01 Student opisuje budowę komputera, objaśnia binarny sposób kodowania informacji w komputerze, charakteryzuje system operacyjny i podstawowe rodzaje algorytmów, definiuje język programowania, tłumaczy funkcjonowanie Internetu, charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia główne części komputera, podstawowe systemy liczbowe, definiuje podstawowe pojęcia w zakresie systemów operacyjnych, algorytmiki, języków programowania, funkcjonowania sieci komputerowych oraz Internetu; wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu w komputerze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_U01 Student obsługuje system operacyjny MS Windows, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu, obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych, stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje podstawowe funkcje formatowania tekstu, tabel, list, konspektów i spisów, umieszcza grafikę i formuły matematyczne w dokumencie tekstowym, stosuje podstawowe funkcje matematyczne, logiczne, daty, tekstu w arkuszu kalkulacyjnym, prezentuje dane w formie wykresów, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, przygotowuje prostą prezentację multimedialną i stronę WWW | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-A1_K01 Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostepniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia najważniejsze korzyści i zagrożenia płynące z użytkowania Internetu, prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w bazach danych, prawa własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brookshear GJ, Informatyka w ogólnym zarysie, PWN, Warszawa, 2003
- Sokół M, OpenOffice.ux.pl 2.0 ćwiczenia praktyczne, HELION, Gliwice, 2006
- Buszman W, Prosto do celu: HTML - ćwiczenia, RM, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Sikorski W, Wykłady z podstaw informatyki, WITKOM (Salma Press), Warszawa, 2009
- Maleika W, Wstęp do informatyki, PS, Szczecin, 2006